• Drie maanden na introductie van Ultra-Low Emissions Zone (ULEZ) in Londen toont nieuw onderzoek potentie van hybride bedrijfswagens (die al te bestellen zijn) aan voor schonere lucht in steden
  • Bedrijven, waaronder Heathrow Airport, Sky, Speedy Hire, Transport for London en Vodafone, hebben deelgenomen aan onderzoek van een jaar met 20 plug-in hybride bedrijfswagens van Ford
  • De hybride bedrijfswagens legden meer dan 240.000 kilometer af; 75 procent van het aantal kilometers in centrum van Londen werd elektrisch gereden zonder lokale uitstoot
  • Ford komt met nieuwe proefprojecten in Keulen en Valencia, met plug-in hybride bedrijfswagens en people-movers

Drie maanden na de introductie van de Ultra-Low Emissions Zone (ULEZ) in Londen, blijkt uit de resultaten van een proefproject van een jaar dat plug-in hybride (PHEV) bedrijfswagens de meest praktische, al beschikbare optie voor bedrijven zijn om de doelstellingen voor schone lucht in steden te halen. Lees verder

Het proefproject was mogelijk dankzij een bijdrage van £ 4,7 miljoen van het door de Britse overheid gefinancierde Advanced Propulsion Centre. De proef werd uitgevoerd met 20 plug-in hybride Ford Transit Custom bedrijfswagens die in een jaar 240.000 km aflegden. Het doel van het proefproject was om te testen of bedrijven de typische dagelijkse taken van hun dieselaangedreven voertuigen konden uitvoeren, terwijl ze maximaal gebruikmaakten van de volledig elektrische, emissievrije modus.

De deelnemers aan het project – Addison Lee Group, Autoglass, British Gas, Clancy Plant, DPD, Heathrow Airport, Interserve, Mears Group, de Metropolitan Police, Morrison Utility Group Services, RNLI, Royal Mail, Speedy Hire, Sky, Transport for London en Vodafone – vormen een doorsnee van in de stad gevestigde bedrijven. Ze gebruikten de plug-in hybride Ford Transit Custom bedrijfswagens voor hun dagelijkse werkzaamheden.

Tijdens de proef werd door de bedrijfswagens 75 procent van de afstand in het centrum van Londen en 49 procent van de afstand in Groot-Londen volledig elektrisch afgelegd. De resultaten wijzen uit dat de hybride bedrijfswagen zelfs zonder een compleet netwerk van oplaadpunten de uitstoot in de binnenstad drastisch kunnen terugdringen, dankzij de flexibiliteit van een benzinemotor als actieradiusverlenger voor eventuele langere ritten.

Bedrijfswagens in Londen maken al 280.000 ritten op een gewone doordeweekse dag en leggen daarbij in totaal 13 miljoen kilometer af – en dat aantal blijft toenemen. Bedrijfswagens vertegenwoordigen 75 procent van het vrachtverkeer tijdens de spits, met alleen al meer dan 7.000 voertuigen per uur tijdens de spits in het centrum van Londen. In andere grote Europese steden is een vergelijkbaar beeld te zien, deels gestimuleerd door de snelle groei van onlineverkopen. Als gevolg daarvan worden er strengere maatregelen voor de beheersing van uitstoot geïntroduceerd door instanties in heel Europa. Daarmee wordt de druk voor bedrijven opgevoerd om met duurzame, praktische oplossingen te komen.

“Uitstootvrije mobiliteit is essentieel voor de toekomst van onze steden en hun inwoners, maar op weg naar elektrificatie komen we nog barrières tegen”, zegt Mark Harvey, directeur van het programma Urban Electrified Van. “We weten ook dat bedrijven terechte zorgen hebben over de actieradius van volledig elektrische voertuigen, en over het rendement en de betrouwbaarheid. Door middel van deze proefprojecten konden Ford en zijn klanten onderzoeken in welke mate PHEV’s kunnen bijdragen aan het bereiken van hun luchtkwaliteitsdoelen in steden, zonder in te leveren op productiviteit.”

Ford heeft al kennis uit het proefproject gebruikt voor prototypes om de productie van het plug-in hybride Transit Custom productiemodel dat eind 2019 op de markt komt, te verbeteren. De verbeteringen bestaan uit een krachtigere motor, geoptimaliseerde operationele strategieën en herziene displays om de regeneratie van energie te maximaliseren.

Verdere proefprojecten in Keulen en Valencia zorgen voor gegevens over verschillende markten, steden en typen klanten, en worden uitgevoerd met een mix van plug-in-hybride Transit Custom bedrijfswagens en nieuwe plug-in hybride Tourneo Custom people-movers. Die twee modellen zijn de eerste voertuigen in hun klasse met plug-in hybride technologie en bieden een standaardgarantie van acht jaar op de accu.

De nieuwe voertuigen mikken op een uitstootvrije actieradius van 50 kilometer en maken gebruik van een 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor als actieradiusverlenger. Daarmee komt het totale bereik op meer dan 500 kilometer, waardoor zorgen over de actieradius niet nodig zijn. De compacte accu onder de vloer kan heel handig worden opgeladen met behulp van een standaard 230 volt-aansluiting en is zodanig ontworpen dat er geen binnenruimte en laadcapaciteit verloren gaan.

“In dit proefproject is de eerste keer dat Ford zoveel vroege prototypen beschikbaar heeft gesteld aan zijn klanten, en we hebben hun feedback rechtstreeks kunnen verwerken in het productiemodel”, vertelde Harvey. “De reacties waren overweldigend positief – klanten willen hun wagens niet meer inleveren.”

Ford kondigde onlangs aan dat in 2021 een nieuwe volledig elektrische Ford Transit wordt opgenomen in het Europese assortiment van elektrische bedrijfswagens. Dit nieuwe voertuig zal bijdragen aan schonere, stillere dorpen en steden, en zorgt voor lagere exploitatiekosten voor bedrijven en operators.

Ford is het bestverkopende bedrijfswagenmerk in Europa. De verkoop van de Ford Transit-reeks is in het eerste kwartaal van 2019 met 11,8 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal zijn er alleen in het eerste kwartaal al 81.700 van verkocht.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com