- Ford brengt gevaren van vermoeid achter het stuur zitten onder de aandacht met speciaal ontworpen “slaappak”. Bij 1 op 5 verkeersongevallen speelt vermoeidheid grote rol
- Onderzoek vergelijkt reactievermogen van vermoeide bestuurders met dronken bestuurders. Bril simuleert microslaapjes, die oorzaak zijn van ‘blind rijden’
- Ford nodigt jonge bestuurders uit om het slaappak te ervaren als onderdeel van het gratis trainingsprogramma Driving Skills for Life
Wanneer een vriend of geliefde naar zijn of haar autosleutel grijpt na een avondje stappen, zal je die persoon daarop aanspreken of ervan overtuigen de sleutel af te geven. Maar hoe zit het met vrienden die per se willen rijden wanneer ze moe zijn na een lange dag? Lees verder
Downloads
Vermoeidheid speelt een belangrijke rol bij 1 op de 5 ongelukken. Volgens deskundigen kan langer dan 18 uur wakker blijven de rijvaardigheid van bestuurders beperken tot een niveau vergelijkbaar met dat van iemand die de alcohollimiet heeft overschreden.
Ford heeft een “slaappak” ontwikkeld waarin de drager ervaart wat het effect van vermoeidheid is op autorijden. Verkeersongevallen vormen de belangrijkste doodsoorzaak onder jonge bestuurders. Daarom wil Ford trainingen in het pak integreren tijdens Driving Skills for Life (DSFL), het gratis trainingsprogramma voor jonge automobilisten tot 24 jaar.
“Als je vermoeid de weg opgaat, vorm je een gevaar voor jezelf, de inzittenden en andere verkeersdeelnemers”, zegt Dr Gundolf Meyer‑Hentschel, CEO van het Meyer‑Hentschel Institute, dat het slaappak heeft ontwikkeld. “Jongvolwassenen onderwerpen zich vaak aan een ‘bewust slaaptekort’: ze dwingen zichzelf wakker te blijven om te kunnen voldoen aan alle eisen van hun drukke sociale leven, bijbanen en studie.”
Het slaappak bestaat onder andere uit een speciale bril waarmee extreme uitputting wordt gesimuleerd, inclusief microslaapjes: een niet te beheersen reactie op vermoeidheid. Microslaap kan tot gevolg hebben dat bestuurders hun auto 10 seconden of langer besturen zonder dat ze iets zien, soms met hun ogen nog open. In die tijd leggen ze honderden meters blind af en soms herinneren ze zich achteraf niet eens dat dat is gebeurd.
De bril wordt gekoppeld aan een app op een smartphone waarmee wordt gesimuleerd dat het brein wordt uitgeschakeld en dat de bestuurder een halve seconde lang, geleidelijk oplopend tot 10 seconden, niets voor zich ziet. Als de bril samen met een speciaal ontworpen hoofddeksel, vest, arm- en enkelbanden wordt gedragen (met een totaalgewicht van meer dan 18 kg), biedt het inzicht in de mate waarin bestuurders worden beperkt door vermoeidheid.
“We waren vastbesloten het gevaar van slaperig rijden onder de aandacht te brengen; het slaappak is daar een ideaal hulpmiddel voor”, aldus Jim Graham, manager van Ford DSFL. “Veel mensen zijn dankbaar als een vriend of familielid zich aanbiedt als bob tijdens een avondje uit. Echter betekent het nog niet dat ze veilig kunnen rijden, na bijvoorbeeld een nacht doorhalen op de dansvloer.”
Wat moet je doen als je denkt te moe te zijn om te kunnen rijden? Volgens Dr Gundolf Meyer-Hentschel het volgende:
- Zet de auto zo snel mogelijk – op een veilig moment – aan de kant;
- Drink iets met cafeïne en ga 20 minuten slapen;
- Sta daarna uitgerust op en maak je klaar om weer de weg op te gaan.
Word je niet uitgerust wakker? Dan is het tijd een andere manier te bedenken om op je bestemming te komen.