- Road Edge Detection helpt bermongelukken voorkomen
- Meeste verkeersongelukken met dodelijk afloop in Europa op plattelandswegen
- Technologie standaard op nieuwe Focus, Kuga en Mustang Mach-E
Onveilige bermen kunnen dodelijke ongevallen tot gevolg hebben. Onlangs bleek uit een rapport van Rijkswaterstaat dat bij zowel autosnelwegen als N-wegen ruim 40 procent van de bermen niet aan de gewenste veiligheidseisen voldoet. Lees verder
Downloads
Ook in andere landen is dit een issue. De meeste verkeersongelukken met dodelijke afloop in Europa doen zich voor op plattelandswegen en hierbij vallen – in tegenstelling tot ongevallen in stedelijke gebieden – veel slachtoffers onder de inzittenden.
Rijden op plattelandswegen kan lastig zijn wanneer onbelijnde wegranden afbrokkelen en overgaan in de berm, modderige sloten en steil aflopend terrein.* Zeker op onverlichte wegen kan ’s avonds rijden behoorlijk inspannend zijn.
De nieuwe Ford Focus komt nu standaard met een technologie die het rijden op plattelandswegen makkelijker en veiliger maakt. Road Edge Detection scant de voorliggende weg en stuurt de auto, indien nodig, zachtjes bij.**
“Plattelandsverkeer kan voor automobilisten net zo stressvol zijn als stadsverkeer, in het bijzonder voor degenen die niet bekend zijn met de route. Road Edge Detection levert een positieve bijdrage om autorijden eenvoudiger en comfortabeler te maken”, aldus Rüdiger Kieneke, engineer, Driver Assistance and Safety Electronics bij Ford Europa.
De technologie
Road Edge Detection is ontwikkeld voor plattelandsverkeer met een snelheid van 70-110 km/u. Een onder de achteruitkijkspiegel gemonteerde camera monitort de wegranden 50 meter vóór het voertuig en het naastgelegen terrein tot 7 meter.
Wanneer een geplaveide weg overgaat in een zachte berm, een passeerstrook met grind of een grasstrook, biedt het systeem lichte ondersteuning om te voorkomen dat het voertuig van de weg raakt.
Het systeem maakt gebruik van een geavanceerd algoritme waarmee wordt vastgesteld dat er een duidelijk structureel verschil is tussen het oppervlak van de weg en dat van het direct ernaast gelegen terrein. Ook kan het stuurondersteuning bieden op belijnde wegen wanneer de wegstrookbelijning slecht of niet zichtbaar is door sneeuw, bladeren of regen.
Als na de eerste bijstuuractie de auto te dicht bij de rand blijft, produceert het systeem een trilling in het stuurwiel om de bestuurder erop te attenderen dat er moet worden bijgestuurd. ’s Avonds maakt het systeem gebruik van de verlichting van de koplampen en werkt het net zo effectief als overdag.
In Europa is Road Edge Detection standaard op de nieuwe Focus, de Kuga en de Mustang Mach-E. De technologie is onderdeel van het groeiende aantal technologieën voor bestuurdersassistentie waarmee nieuwe Fords worden uitgerust.
# # #
* Het systeem detecteert de structurele verschillen tussen de weg en de wegrand. Geplaveide sloten of verlagingen met een betonnen afdekking worden mogelijk niet gedetecteerd.
** De technologieën voor bestuurdersassistentie vormen een aanvulling en komen niet in de plaats van de aandacht en het beoordelingsvermogen van de bestuurder en diens rijvaardigheid.