• Ford test rijassistentiesysteem dat wisselen van rijstrook makkelijker maakt
  • Fords Lane Change Assist (LCA) geeft bestuurder signaal als wisselen van rijstrook mogelijk is
  • Veel automobilisten ervaren rijden op de snelweg als stressvol, waardoor ze deze zoveel mogelijk mijden

Rijden op de snelweg is voor sommige automobilisten een stressvolle bezigheid vanwege de talloze auto’s die op verschillende snelheden rijden en wisselen van rijstrook. Daardoor zijn er ook automobilisten die de snelweg zelfs zoveel mogelijk vermijden. Lees verder

Ford heeft een rijassistentiesysteem getest dat kan helpen om het wisselen van rijstrook en het uitvoeren van inhaalmanoeuvres eenvoudiger en meer ontspannen te maken. Het systeem werkt door simpelweg de richtingaanwijzer in te schakelen.

Lane Change Assist (LCA) maakt gebruik van radarsensoren om vast te stellen of de rijstrook naast de auto vrij is. Het geeft de bestuurder een signaal als veilig van rijstrook kan worden gewisseld.

We hebben LCA getest in het kader van Fords betrokkenheid bij L3Pilot, Europa’s eerste, complete test van rijassistentiesystemen op de openbare weg1. De proef vond plaats van april 2019 tot en met februari 2021 in zeven landen en omvatte zeventig auto’s van dertien automerken. Het doel was om uitgebreide gebruikerservaringen en gegevens te verzamelen.

De technologie wordt voor het eerst op de openbare weg gedemonstreerd op een snelweg nabij Hamburg, Duitsland, als onderdeel van het Intelligent Transport Systems World Congress, dat daar van 11 tot en met 15 oktober plaatsvindt.

Het LCA-systeem dat wordt gedemonstreerd, is een ‘hands off’-systeem dat ervoor zorgt dat de bestuurder een volledige wisseling van rijstrook kan ‘uitvoeren’ zonder actief gebruik te maken van het stuurwiel en de pedalen. De bestuurder moet wel op de weg en het verkeer letten.

Als het systeem een langzamer rijdend voertuig opmerkt in de rijstrook vóór de auto, suggereert het de bestuurder een wisseling van rijstrook. Die suggestie wordt overgenomen door simpelweg de richtingaanwijzer aan de desbetreffende kant in te schakelen.

De bestuurder moet wel klaar zijn om in te grijpen als de situatie daarom vraagt. Een op de bestuurder gerichte camera in het instrumentenpaneel houdt de blik en de positie van het hoofd van de bestuurder in de gaten om zeker te zijn dat die alert is. Als dat niet het geval is, blijft het systeem wel actief, maar vraagt het om de besturing over te nemen.

Voor de demonstratie is een Ford Focus uitgerust met Adaptive Cruise Control met Stop and Go en Lane Centring1. Als het systeem is geactiveerd, houdt het de auto op de ingestelde snelheid en bewaart het een veilige afstand tot de voorligger.

In Hamburg is ook Fords Mindfulness Concept Car te zien. De conceptauto toont technologieën en functies die de dagelijkse ritten voor zowel de bestuurder als de passagiers aangenamer maakt.

# # #

1Rijassistentiefuncties als Adaptive Cruise Control met Stop and Go en Lane Centring met Blind Spot Assist zijn bedoeld als ondersteuning en vervangen in geen geval de aandacht van de bestuurder, zijn beoordelingsvermogen en de verantwoordelijkheid voor het besturen van de auto.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com