• Hot hatches, sportieve compacte auto's met krachtige motoren, aantrekkelijk voor steeds bredere doelgroep. Beter rijcomfort, hoger uitrustingsniveau en meer gebruiksgemak steeds vaker doorslaggevende factoren
  • Tussen 2010 en 2015 kochten 8 procent meer vrouwen Ford hot hatches
  • Ford hot hatches passen bij "Swiss Army Life"-trend, volgens Sheryl Connelly, toekomstonderzoekster bij Ford. Multifunctionele auto's ondersteunen eigenaars met verschillende levensstijlen en in verschillende levensfasen
  • Fiesta ST nu voor het eerst ook verkrijgbaar als vijfdeurs carrosserievariant

Hot hatches, sportieve compacte auto's met krachtige motoren, waren ooit bedoeld voor liefhebbers van sportauto's, veelal jonge mannen. Ze worden echter steeds vaker de keuze voor autokopers die zich distantiëren van het stereotype ‘boy racer’, volgens gegevens van Ford. Lees verder

De verkoop van Ford hot hatches in Europa stijgt snel, waarbij in de eerste drie kwartalen van 2016 meer dan 22.200 exemplaren van de Focus RS, de Focus ST en de Fiesta ST-modellen zijn verkocht. Sinds de introductie zijn er meer dan 9.100 exemplaren van de veelgeprezen Focus RS besteld.*

Klanten die praktische en sportieve modellen kopen, letten steeds vaker op het uitrustingsniveau en de afmetingen als belangrijkste aankoopbeslissingen. Uiteraard blijven krachtige motoren en een goede rijervaring, waarbij het rijcomfort en de rijdynamiek goed op elkaar zijn afgestemd door de bekroonde specialisten van Ford Performance, ook een belangrijke rol spelen.

Uit nieuwe Ford-verkoopgegevens blijkt dat de gemiddelde leeftijd van hot hatch-klanten is gestegen van circa 38 jaar in 2010 naar 42 jaar in 2016. Uit Ford-gegevens is ook gebleken dat in 2015 8 procent meer vrouwen voor een hot hatch kozen, ten opzichte van 2010. Ook in Nederland is een stijging te zien van het aantal vrouwen dat koos voor een sportieve Ford. In 2010 lag het percentage vrouwelijke kopers op 9%. In de eerste negen maanden van dit jaar steeg dat naar 14%.

Sheryl Connelly, onderzoekster van wereldwijde consumententrends bij Ford, heeft een trend vastgesteld voor duurzame, multifunctionele producten die aan de wensen van klanten voor een “Swiss Army Life” voldoen. “Bij een Swiss Army Life draait het allemaal om zelfredzaamheid. Als antwoord op de trend worden consumenten steeds sterker aangetrokken tot producten die veelzijdig, aanpasbaar en bruikbaar zijn”, aldus Connelly. “Misschien geldt dit nog meer voor millennials die nieuwe paden bewandelen en zorgvuldig investeren in producten waar ze bij verschillende levensstijlen en in verschillende levensfasen gebruik van kunnen maken.”

Sarah Stringfellow uit het Engelse Brentwood is een typische nieuwe koper die zich aangetrokken voelt door de veelzijdigheid van hot hatches, en die niet aan het gebruikelijke stereotype voldoet. De 31-jarige vrouw rijdt in een Focus ST met het hoogste uitrustingsniveau en een EcoBoost-benzinemotor.

“De Focus ST trok me aan qua snelheid, het mooie uiterlijk en de afmetingen, met voldoende ruimte om met vriendinnen te gaan winkelen of voor bagage voor weekendjes weg.”, aldus Stringfellow. “Natuurlijk ben ik dol op het vermogen en de manier van rijden. Sterker nog, nu begin ik te verlangen naar een Focus RS!”.

Praktische hot hatches zijn en blijven ook populair bij kopers die ouder worden en te maken krijgen met veranderingen in hun manier van leven. Het hebben van een gezin hoeft niet meer te betekenen dat een hot hatch als dagelijkse auto niet mogelijk is, en fans van sportieve auto’s die zich hun droomauto vroeger niet konden veroorloven, kunnen er in hun latere leven voor kiezen een moderne hot hatch aan te schaffen.

“Er blijft een harde kern van hot hatch-fans die vinden dat auto’s met meer dan drie portieren de benaming hot hatch niet waardig zijn. Maar aangezien de markt, en de kopers, volwassener zijn geworden, denk ik dat er minder een stigma is verbonden aan vijfdeurs carrosserievarianten”, aldus Dan Trent, redacteur van Pistonheads, een populaire website voor autoliefhebbers. “Ik ben hier zelf een perfect voorbeeld van, nu ik kinderen heb, is een driedeurs auto niet meer geschikt, en als de optie van een vijfdeursversie het verschil maakt tussen het wel of niet hebben van een hot hatch, ben ik volledig voor!”

De vijfdeurs Ford Focus RS-hatchback is voorzien van een 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor van 350 pk, Ford Performance All Wheel Drive en selecteerbare rijstanden, waaronder als eerste auto in dit segment een driftmodus voor geregelde drifts met overstuur.

De Ford Focus ST is leverbaar met een EcoBoost-benzinemotor van 250 pk of een TDCi-dieselmotor van 185 pk in vijfdeurs- en Wagon-uitvoeringen. De Ford Fiesta ST-hatchback heeft een 1.6-liter EcoBoost-benzinemotor met een vermogen van 182 pk. Helemaal nieuw is dat er nu ook een vijfdeurs versie van de Fiesta ST leverbaar is. Deze praktische hot-hatch is per direct te bestellen bij de Nederlandse Ford dealers voor een vanafprijs van 28.125 Euro.

Eerder dit jaar heeft Ford tevens een nieuwe ST-Line-modellenreeks geïntroduceerd met een op Ford Performance geïnspireerde vormgeving en krachtige, zuinige motoren. De modellen uit de ST-Line omvatten onder andere de Fiesta, de Focus, de Mondeo en de onlangs aangekondigde nieuwe Ford Kuga.

Ford heeft een lange geschiedenis op het gebied van populaire hot hatches in Europa, die 35 jaar geleden begon met de Fiesta XR2. Dit jaar verkoopt Ford wereldwijd meer dan 200.000 sportieve auto’s, waaronder de Mustang, de Focus RS, de Focus ST en de Fiesta ST, bijna het dubbele aantal in vergelijking met slechts drie jaar geleden.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com