- Ford E-Transit: volledig elektrische versie van ’s werelds bestverkochte bedrijfswagen
- Toonaangevende connectiviteit en diensten in combinatie met kenmerkende veelzijdigheid, op- en ombouwmogelijkheden en dealerondersteuning
- Standaard FordPass Connect-modem om wagenparkefficiency te optimaliseren, inclusief over-the-air (navigatie-)updates en eenvoudig zoeken naar en betalen van laaddiensten
- Ford E-Transit als mobiele stroombron dankzij Pro Power Onboard voor opladen van apparatuur met maximaal 2,3 kW op werklocaties. Primeur in Europees LCV-segment
- Voorlopige WLTP-actieradius vastgesteld op 350 km, circa driemaal de gemiddelde dagelijkse rijafstand van Europese chauffeurs
- Best-in-class onderhoudsinterval van 1 jaar met onbeperkt kilometrage en circa 40% lagere onderhoudskosten ten opzichte van Ford Transit met dieselmotor
- Ford E-Transit met ruime keuze aan carrosserievarianten en laadvermogens, resulterend in 25 configuratiemogelijkheden met laadvermogens van 1.616 kg voor E-Transit gesloten bedrijfswagen tot 1.967 kg voor chassis-cabinevariant
- Marktintroductie nieuwe Ford E-Transit in voorjaar 2022
Ford presenteert de nieuwe E-Transit. Het slimme werkpaard van ’s werelds grootste bedrijfswagenmerk biedt klanten meer productiviteit dankzij de volledig elektrische aandrijflijn, toonaangevende software, connectiviteit en diensten en Pro Power Onboard-opties. Lees verder
Downloads
“Ford is in Noord-Amerika en Europa marktleider, dus het emissievrij maken van bedrijfswagen fleets, vooral voor het snelgroeiende segment van ‘last-mile delivery’, is cruciaal om ons CO2-neutraal doel voor 2050 te halen”, zegt Jim Farley, president en CEO van Ford Motor Company. “Ford is klaar om de leiding te nemen. Dit begon al met de prijswinnende Transit Custom Plug-In Hybrid en EcoBlue Hybrid. Behalve alle voordelen voor het milieu, biedt de Ford E-Transit ook veel voordelen voor klanten ten aanzien van bedrijfskosten. Ook biedt hij technologie om de commerciële activiteiten te verbeteren.”
Klanten van de nieuwe Ford E-Transit kunnen rekenen op het netwerk van ruim 1.800 bedrijfswagendealers wereldwijd, inclusief het Europese netwerk van 1.000 Transit Centra voor one-stop shopping en service. Klanten profiteren ook van de vele samenwerkingen met ombouwpartners en leveranciers van opbergsystemen voor de Ford Transit met dieselmotor.
Ford breidt het ecosysteem van bedrijfsvoertuigen daarnaast uit met monitoringsoftware voor elektrische voertuigen en connectiviteitsdiensten om wagenparken naadloos te integreren in de dagelijkse, commerciële activiteiten.
“We verdubbelen de software en digitale diensten om onze klanten te helpen groeien en hun commerciële activiteiten te helpen verbeteren”, aldus Farley.
Ford – marktleider in het LCV-segment in Europa en Noord-Amerika – startte 55 jaar geleden al met de verkoop van de Ford Transit en produceert al sinds 1905 bedrijfswagens. De nieuwe Ford E-Transit wordt voor Europese klanten gebouwd in de Otosan Kocaeli-fabriek in Turkije, op een aangepaste productielijn naast de Ford Transit Custom Plug-In Hybrid. De productie voor de Noord-Amerikaanse markt vindt plaats in de Kansas City Assembly Plant in Claycomo, Missouri.
Rijden om te vergroenen
Terwijl de vraag naar bedrijfswagens toeneemt, kondigen steden over de hele wereld aan emissievrije zones in te voeren, de uitstoot van broeikasgassen te beperken en geluidsoverlast te verminderen.
“Meer bouwbedrijven, hulpverleningsvoertuigen en nutsdiensten kiezen voor Ford bedrijfswagens. We zijn vastberaden om de klant te helpen bij de overgang naar ‘zero-emission’ technologieën”, zegt Hau Thai-Tang, Chief Product Platform Operations Officer bij Ford Motor Company. “De E-Transit is een datarijk, verbonden platform dat fleetowners zal helpen bij een verbeterde productiviteit. Naarmate meer verbonden voertuigen zich bij het netwerk aansluiten, zal de waarde van onze bedrijfswagens voor bedrijfswagenklanten toenemen.”
De nieuwe E-Transit, die in het voorjaar van 2022 in de Europese showrooms arriveert, maakt deel uit van Fords wereldwijde investering in elektrificatie, waarmee tot 2022 ruim 11,5 miljard dollar gemoeid is. De geheel nieuwe, volledig elektrische Ford Mustang Mach-E wordt vanaf begin volgend jaar geleverd in Europa, terwijl de elektrische Ford F-150 medio 2022 bij de Noord-Amerikaanse dealers arriveert.
In Europa test Ford al sinds 2018 met elektrische aandrijftechnologie voor bedrijfswagens, met partners in Engeland, Duitsland, Spanje en Turkije. Daarbij wordt onderzocht hoe klanten in Londen, Keulen, Valencia en Ankara hun Transit Custom Plug-In Hybrid gebruiken. De Ford E-Transit en de bijbehorende diensten profiteren van al die expertise.
Op maat gesneden bereik en laadoplossingen voor bedrijfsleven
Met een bruikbare batterijcapaciteit van 67 kWh, biedt de Ford E-Transit een voorlopige actieradius van 350 km volgens de gecombineerde WLTP1-testcyclus. Daarmee voldoet het bereik van de E-Transit aan de dagelijkse eisen, met voldoende capaciteit om rekening te houden met variaties in voertuigbelasting en weersomstandigheden. Dit maakt de E-Transit ideaal voor stedelijk gebied, vaste rijroutes en leveringen in emissievrije rijzones, zonder dat extra betaald hoeft te worden voor overtollige batterijcapaciteit die niet nodig is.
De rijmodi van de Ford E-Transit zijn specifiek afgestemd op de elektrische aandrijflijn. Volgens data van Ford realiseert de eco-modus een energiebesparing van acht tot tien procent als de Ford E-Transit onbeladen is en krachtig accelereert of op de snelweg rijdt. De eco-modus beperkt de topsnelheid en acceleratie en past de werking van de klimaatregeling aan om de actieradius te maximaliseren.
Het voertuig ondersteunt ook Scheduled Pre-Conditioning, waarmee de klimaatregeling is te programmeren om de cabine alvast op de gewenste temperatuur te brengen als de E-Transit nog aan de lader staat. Hiermee hoeft de klimaatregeling minder hard te werken bij vertrek, wat energie bespaart en het bereik vergroot.
Behalve het feit dat de Ford E-Transit helpt om de CO2-voetafdruk van bedrijven te verlagen, biedt de elektrische bedrijfswagen ook andere voordelen, zoals circa veertig procent lagere onderhoudskosten ten opzichte van modellen met een verbrandingsmotor.2
Klanten profiteren van een best-in-class onderhoudsinterval van één jaar met onbeperkte kilometrage, evenals acht jaar/160.000 km garantie op de batterij en hoogspanningscomponenten.3
“Mede dankzij onze missie om de economische activiteiten van onze klanten te helpen slagen, is Ford uitgegroeid tot marktleider in het Europese LCV-segment”, zegt Hans Schep, General Manager Commercial Vehicles bij Ford Europa. “Elektrificatie biedt klanten nieuwe manieren om hun wagenparken efficiënter te beheren. We bouwen met de E-Transit voort op meer dan 55 jaar Transit-expertise, een netwerk van deskundige dealers en ombouwers, en een ecosysteem van digitale tools die het potentieel van elektrificatie helpen vertalen naar een zakelijke realiteit – dat alles naast de voordelen van emissievrij vervoer.”
Ford zal ook een verscheidenheid aan laadoplossingen aanbieden om aan de behoeften van het wagenpark en de chauffeur te voldoen, zowel thuis, op het werk als onderweg.
De Ford E-Transit is geschikt voor zowel AC- (wisselstroom) als DC-laden (gelijkstroom). De E-Transit is uitgerust met een 11,3 kW-boordlader, waarmee een lege batterij in iets meer dan acht uur4 volledig is opgeladen. Tevens kan de batterij bij een DC-snellader worden opgeladen met een vermogen van maximaal 115 kW. Hiermee kan de batterij in slechts 34 minuten4 van vijftien tot tachtig procent worden opgeladen.
Meer kracht en connectiviteit onderweg
Met de optionele Pro Power Onboard, fungeert de Ford E-Transit ook als mobiele stroombron voor het opladen van gereedschappen en apparatuur op werklocaties, met een vermogen van maximaal 2,3 kW. Dit is een primeur in Europese LCV-segment.
Het standaard aanwezige FordPass Connect-modem5 biedt naadloze connectiviteit ter verhoging van de wagenparkefficiency van fleetowners, inclusief speciale diensten voor elektrische voertuigen die beschikbaar zijn via Ford Telematics.
Met het SYNC 4-infotainmentsysteem6 biedt de Ford E-Transit een gebruiksvriendelijke 12-inch touchscreen, verbeterde spraakherkenning en ‘cloud’-navigatie. Dankzij ‘over-the-air’ software-updates van het SYNC-systeem zijn gebruikers altijd verzekerd van de nieuwste functies en kwaliteitsverbeteringen.
Met ingeschakelde navigatie profiteren gebruikers van geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder Traffic Sign Recognition7 en Intelligent Speed Assist7, die samen snelheidslimieten signaleren en waarmee wagenparkbeheerders de snelheidslimiet per voertuig kunnen instellen.
De Ford E-Transit biedt ook een scala aan beschikbare technologieën die zijn ontworpen om wagenparkbeheerders te helpen bij het verminderen van schadeclaims door bestuurders.
Hiertoe behoren onder meer Pre-Collision Assist7, Blind Spot Information System7 met Lane Change Warning & Aid7 en een 360°-camera met Reverse Brake Assist7. Samen met de Intelligent Adaptive Cruise Control7 kunnen deze functies helpen de veiligheidsnormen van de vloot te handhaven en het risico op ongevallen te verminderen.
Leverbaar met geliefde Transit-mogelijkheden
De batterij van de Ford E-Transit is gemonteerd onder de carrosserie. Dit resulteert in een compromisloos laadvolume tot 15,1 kubieke meter8, wat gelijk is aan dat van de achterwielaangedreven Transit met dieselmotor.
De aandrijflijn en de achterwielophanging van de Ford E-Transit zijn herzien om de laadruimte te optimaliseren, terwijl de wielophanging met schuingeplaatste heavy-duty wieldraagarmen zorgt voor een verbeterde stuurprecisie, een extra zelfverzekerd rijgedrag en een verbeterde tractie in zowel beladen als onbeladen toestand.
Klanten kunnen rekenen op een (voorlopig) laadvermogen tot 1.616 kg voor de gesloten bedrijfswagen tot 1.967 kg voor de E-Transit chassis-cabine8. De elektromotor levert een piekvermogen van 198 kW (269 pk) en een koppel van 430 Nm. Daarmee is de Ford E-Transit de krachtigste volledig elektrische bedrijfswagen op de Europese markt.
Verder wordt de Ford E-Transit leverbaar met keuze uit 25 configuratiemogelijkheden, van een gesloten bedrijfswagen via een dubbele cabine tot een chassis-cabine, in meerdere lengte- en hoogtevarianten en met een GVW tot 4,25 ton, waarmee Ford een zeer uiteenlopende klantengroep bedient.
In navolging van de succesvolle tests met de Ford Transit Custom Plug-In Hybrid in vier Europese steden, wordt de Ford E-Transit vanaf 2021 voor uitgebreide praktijktests opgenomen in het wagenpark van grote klanten op belangrijke Europese markten.
# # #
1 Officieel gehomologeerde energie-efficiëntiecijfers worden in de aanloop naar de verkoopdatum gepubliceerd. Vermelde cijfers van bereik en laadtijd zijn berekend op basis van door de fabrikant geteste waarden volgens de WLTP-cyclus. De werkelijke actieradius is afhankelijk van omstandigheden, zoals externe elementen, rijgedrag, onderhoud van het voertuig en de leeftijd en de staat van de lithium-ionbatterij.
Het vermelde brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens technische reglementen en specificaties van de Europese richtlijn (EG) 715/2007 en (EU) 2017/1151, zoals laatst gewijzigd. Light Duty Vehicle-typegoedkeuring volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) heeft brandstof-/energieverbruik en CO2-emissie-informatie voor New European Drive Cycle (NEDC) en WLTP. WLTP vervangt de NEDC eind 2020 volledig. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking tussen voertuigtypen en fabrikanten mogelijk. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP-meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.
2 Gebaseerd op een periode van 3 jaar of afstand van 180.000 kilometer. Vergelijking van geplande en niet-geplande onderhoudsbeurten voor een elektrische batterij met een vergelijkbare bedrijfswagen op diesel.
3 Raadpleeg de dealer voor details over de garantie.
4 De laadsnelheid neemt af naarmate de batterij zijn volledige capaciteit nadert. De resultaten kunnen variëren op basis van pieklaadtijden en laadtoestand van de batterij.
5 Mogelijk dienen functies geactiveerd te worden.
6 Rijd niet terwijl u wordt afgeleid of terwijl u mobiele apparaten gebruikt. Gebruik indien mogelijk spraakgestuurde systemen. Sommige functies kunnen worden geblokkeerd terwijl de auto in een versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.
7 Rijassistentiesystemen zijn aanvullend en kunnen niet de aandacht, het beoordelingsvermogen en de noodzaak om het voertuig te besturen, vervangen. Niet alle functies zijn beschikbaar op chassis-cabinevarianten.
8 Lading en laadvermogen beperkt door gewicht en gewichtsverdeling.