- Als u ooit met uw auto over natte bladeren bent gegleden, weet u dat die – vooral in de herfst – groot gevaar kunnen opleveren
- Ford-technici wilden weten hoe glad bladeren zijn in vergelijking tot sneeuw en bedachten een slimme manier om daar achter te komen
- Innovatieve 'slipmodus' op nieuwe Ford Focus Active helpt tegen slippen of slingeren, vooral op gladdere ondergrond
Bladeren creëren wonderschone herfstlandschappen, maar onder sommige omstandigheden – wanneer ze in grote getalen nat op de weg liggen – kunnen ze erg gevaarlijk zijn voor weggebruikers. Lees verder
Downloads
Kenners vergelijken het effect van natte bladeren al lang met dat van rijden op een besneeuwde ondergrond, maar kan een blad echt zo glad zijn als sneeuw? Een groep Ford-technici heeft daarop het antwoord gevonden na het uitvoeren van een uniek experiment.
Het vergaren van gegevens voor sneeuw was eenvoudig; dat kon via tests met auto’s op sneeuwrijke locaties in Scandinavië. Er was alleen nog niet eerder onderzoek gedaan naar hoe glad bladeren zijn. Om deze vraag op te lossen, verzamelde het team zakken vol bladeren en bedekte daarmee een baan op het testterrein van Ford in Lommel, België. Vervolgens gebruikte het team een apparaat voor het testen van wrijving. Daarmee is vastgesteld hoe glad een ondergrond kan worden door er met het apparaat overheen te rollen.
Uit de tests bleek dat, in sommige situaties, bladeren inderdaad even glad als sneeuw zijn.
“Het was een leuk experiment om uit voeren, maar het gaat om een serieus probleem”, zegt Eddy Kasteel, Development Engineer bij Ford Europa. “De meeste mensen weten dat ze in de sneeuw langzamer en voorzichtiger moeten rijden. Maar veel minder mensen houden net zoveel rekening met wegen die bedekt zijn met bladeren, terwijl die even glad kunnen zijn.”
Gladheid wordt gemeten in de eenheid µ (mu). Hoe gladder het oppervlak, hoe kleiner het getal. Tijdens het testen werd bij de gladste bladeren een µ-niveau van tussen de 0,3 en 0,4 gemeten. Dat zijn vergelijkbare µ-waarden als die worden gevonden bij een besneeuwde ondergrond.
Dezelfde technici hebben geholpen bij het ontwikkelen van de ‘slipmodus’ voor de nieuwe Ford Focus Active crossover die volgende maand op de markt komt. Het systeem is ontworpen om de grip van de auto te verbeteren op ondergronden van onder andere ijs, sneeuw en natte bladeren. Door snelle aanpassingen aan de stabiliteitssystemen, acceleratie en remmen, kan worden voorkomen dat de auto gaat glijden of afwijkt van zijn beoogde baan.