• Ford kondigt nieuw Europees onderzoeksprogramma aan naar zelfrijdende auto's; werkt samen met klanten voor beter inzicht in hoe autonome voertuigen in hun bedrijfsactiviteiten kunnen worden geïntegreerd
  • Bezorgexpert Hermes eerste klant die Ford-onderzoeksauto gebruikt in het kader van last mile delivery-pilot om koeriersdiensten in steden efficiënter en duurzamer te maken
  • Ford is in Europa toonaangevend in de bedrijfswagenmarkt, met focus van onderzoek naar schaalbaar autonoom rijden. Ford wil in tien jaar tijd tot 2025 ongeveer 7 miljard USD investeren in autonome voertuigen, onder andere in partnerbedrijf Argo AI, specialist in technologie voor autonoom rijden

Pakketbezorging aan huis maakt meer dan ooit deel uit van ons dagelijks leven. De manier waarop wij onze pakketten ontvangen, gaat echter mogelijk veranderen. Ford heeft een nieuw onderzoeksprogramma naar zelfrijdende bedrijfswagens aangekondigd dat is bedoeld om bedrijven in Europa te helpen begrijpen hoe zij in hun bedrijfsactiviteiten kunnen profiteren van autonome voertuigen. Lees verder

Hermes, een van de grootste specialistische bezorgdiensten voor particulieren in het Verenigd Koninkrijk, is het eerste bedrijf dat in het kader van dit programma met Ford gaat samenwerken. Het onderzoek, waarin gebruik wordt gemaakt van een Ford bedrijfswagen, heeft als doel beter inzicht te krijgen in hoe andere weggebruikers zouden reageren op een kennelijk onbemande bedrijfswagen.

De speciaal aangepaste Ford Transit is voorzien van sensoren die een werkelijk onbemand voertuig imiteren, plus een “menselijke bestuurdersstoel” van waaruit het voertuig wordt bediend. Hierdoor kan een ervaren, verborgen chauffeur het voertuig besturen terwijl anderen de indruk krijgen dat er niemand achter het stuur zit.

“Voor ons plan om autonome voertuigen de weg op sturen, is het belangrijk dat we ons niet alleen richten op het verwezenlijken van de technologie, maar ook op de bedrijfsactiviteiten van onze klanten”, zegt Richard Balch, directeur Autonomous Vehicles and Mobility bij Ford Europa. “Er bestaat duidelijk geen betere manier om erachter te komen welke aanpassingen zij mogelijk moeten verrichten dan dergelijke processen in de praktijk te ervaren.”

Ford is sinds zes jaar in Europa toonaangevend in de bedrijfswagenmarkt.1 Door deze ervaring te koppelen aan de expertise van bezorgdiensten, wil Ford nieuwe mogelijkheden en modellen voor autonome voertuigactiviteiten identificeren – met name om inzicht te krijgen in hoe bestaande processen en menselijke interacties kunnen samenwerken met geautomatiseerde voertuigen. De geplande inzet van bedrijfswagens en de vele menselijke interacties vormen een ideale testcase.

De verantwoordelijkheden van de bestuurder van een bedrijfswagen gaan soms verder dan alleen van de ene naar de andere bestemming rijden. Zo kan een bestuurder bijvoorbeeld ook wel de opdracht krijgen om goederen te sorteren en te laden, deze persoonlijk aan de ontvangers te overhandigen, of indien dit niet mogelijk is, ze weer in te laden.

In dit onderzoek is de rol van de bestuurder echter puur passief, namelijk het besturen van het voertuig. Koeriers die de bedrijfswagen te voet ondersteunen, hebben een app op hun smartphone waarmee zij het voertuig kunnen oproepen en op afstand de laaddeur kunnen openen nadat het voertuig veilig is geparkeerd. Eenmaal in de laadruimte wordt de koerier door middel van spraakberichten en digitale schermen naar het kastje geleid met de pakketten die moeten worden bezorgd.

Inzicht in menselijke interactie met het voertuig, en het ontwikkelen hiervan, zal ervoor zorgen dat bedrijfsprocessen ook zonder de aanwezigheid van een bestuurder veilig kunnen worden uitgevoerd.

Met het twee weken durende onderzoeksproject met Hermes bouwt Ford voort op het succes van hun zogenoemde last mile delivery-tests, waarbij in Londen een team van koeriers te voet pakketten ophaalt bij een bedrijfswagen en het laatste deel van het bezorgproces lopend aflegt, wat in steden een snelle, duurzame en efficiënte bezorging oplevert.

De onderzoeksauto’s stellen Hermes en andere bedrijven in staat om te beginnen met het ontwerpen van een systeem waarin hun teams met zelfrijdende voertuigen kunnen samenwerken. Voor Hermes omvatte dit gebruikersontwerponderzoek de ontwikkeling van een app waarmee de wandelende bezorgers toegang hebben tot de bedrijfswagen om pakketten op te halen. Nogmaals, dit is een rol die normaal gesproken door een menselijke bestuurder zou worden vervuld.

“Wij zijn verheugd om met Ford samen te werken aan deze proof-of-concept-test, waarin het draait om inzicht in de mogelijkheden van autonome voertuigen en de rol die zij op de langere termijn zouden kunnen vervullen in het bezorgen van pakketten”, zegt Lynsey Aston, hoofd Product, Innovation and Onboarding. “Wij zijn voortdurend aan het innoveren om zulke concepten uit te  onderzoeken en vervolgens te verkennen, en zijn benieuwd naar de eerste bevindingen, die ongetwijfeld nuttig zullen zijn voor de hele sector.”

Ford onderzoekt nu al hoe zelfrijdende voertuigen naadloos kunnen worden geïntegreerd in ons dagelijkse leven. Zo werken onderzoekers aan de ontwikkeling van een visuele taal op basis van lichtsignalen waarmee andere automobilisten, voetgangers en fietsers duidelijk wordt gemaakt wat een autonoom voertuig zal gaat doen.

Ford test momenteel zelfrijdtechnologie in grote steden in de Verenigde Staten en is van plan om in het kader van hun Ford Mobility-initiatieven in een periode van 10 jaar tot 2025 ongeveer 7 miljard USD te investeren in autonome voertuigen. Vanaf 2021 wordt er een bedrag van 5 miljard USD geïnvesteerd.

Samen met partnerbedrijf Argo AI, gespecialiseerd in zelfrijdtechnologie, opereert Ford dagelijks in zes Amerikaanse steden. Vorig jaar is het in de Amerikaanse stad Miami gelukt om in het kader van een liefdadigheidsproject met het uitgebreide zelfrijdsysteem van Argo AI, versproducten en schoolspullen deur-tot-deur te bezorgen.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com