• Nieuwe generatie Ford Fiesta biedt volop diversiteit met exclusieve Vignale, sportieve ST-Line, stijlvolle Titanium en Active crossover
  • Fiesta eerste Ford met Pedestrian Detection, waarmee botsingen 's nachts kunnen worden voorkomen en Active Park Assist met reminterventie waarmee botsingen bij lage snelheden tijdens handsfree parkeren worden voorkomen
  • Fiesta tevens eerste Ford met exclusief, hoogwaardig B&O PLAY-geluidssysteem. SYNC 3-connectiviteit ondersteund door zwevend 8" HD-touchscreen
  • Elegant exterieur en ergonomisch interieur bieden nieuwe personalisatie-opties. Hoogwaardige functies onder meer te openen glazen panoramadak. Meer verfijning dankzij 7 procent reductie van weggeluid
  • Prettige rij-eigenschappen verder verbeterd dankzij nieuwe wielophanging en Electronic Torque Vectoring Control. 10 procent meer grip in bochten, 8 procent kortere remweg

Ford heeft vandaag voor het eerst de nieuwe generatie Ford Fiesta – 's werelds technologisch meest geavanceerde compacte auto – getoond op het speciale "Go Further"-evenement in Keulen.

De nieuwe generatie Fiesta is uitgerust met de meest geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie ooit in een Europese compacte auto, als onderdeel van het meest uitgebreide en veelzijdige assortiment van uitvoeringen in de 40-jarige geschiedenis van de Fiesta.

Ford heeft vier verschillende productievarianten van de Fiesta geïntroduceerd, waaronder de stijlvolle Fiesta Titanium, de op de Ford Performance geïnspireerde Fiesta ST-Line, de exclusieve Fiesta Vignale en de Fiesta Active crossover – de eerste van een nieuwe reeks Active-uitvoeringen die de komende jaren binnen de complete Ford-modellenreeks zullen worden geïntroduceerd.

Drie- en vijfdeurs Fiesta-varianten bieden superieure kwaliteit en verfijning, en zijn voorzien van een stijlvol nieuw exterieur en een revolutionair interieurontwerp, met meer personalisatie-opties dan ooit tevoren. Bovendien heeft Ford de plezierige rijeigenschappen verbeterd die ervoor hebben gezorgd dat de Fiesta al vier jaar achter elkaar de best verkochte compacte auto in Europa is.

“De Fiesta viert dit jaar zijn veertigste verjaardag, en een dergelijke lange levensduur is alleen mogelijk door constant te voldoen aan de wensen van de klant”, aldus Jim Farley, Executive Vice President en President, Ford Europa. “Aangezien de diversiteit binnen het segment voor compacte auto’s blijft groeien, zal onze nieuwe generatie Fiesta een optie bieden voor elke bestuurder, van klanten die de kwaliteit van een grote auto zoeken in een compacte auto, tot de steeds groter wordende groep crossover-klanten.”

Tot de toonaangevende voorzieningen voor bestuurdersassistentie van de Fiesta – ondersteund door sensortechnologieën die tot 130 meter ver kunnen detecteren – behoort een verbeterd Pedestrian Detection-systeem, dat voor het eerst potentiële botsingen ’s nachts kan detecteren en voorkomen, en het eerste Ford Active Park Assist-systeem dat reminterventie kan uitvoeren waarmee tijdens het handsfree parkeren botsingen bij lage snelheid worden voorkomen.

De Fiesta is tevens de eerste Ford met een exclusief, hoogwaardig B&O PLAY-geluidssysteem. Daarnaast biedt het model nu ook voor het eerst een glazen panoramadak dat kan worden geopend. Het geavanceerde SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem van de Fiesta wordt ondersteund door een zwevend 8″ HD-touchscreen, terwijl het ruime en ergonomische interieur bijna 50 procent minder knoppen op de middenconsole bevat voor een nog intuïtievere omgeving.

Tot de ultramoderne aandrijvingen die leverbaar zijn, behoren de meermalen bekroonde 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford en een 1.5-liter TDCi dieselmotor. Ford verwacht een CO2-uitstoot vanaf 82 g/km, ondersteund door een volledig nieuwe zesversnellingsbak met innovatieve wrijvingsverlagende technologieën.

Uitgebreid Fiesta-assortiment
De meest uitgebreide Fiesta-reeks ooit voldoet aan de steeds grotere behoefte van de klant aan een grotere keuze en verbeterde kwaliteit binnen het B-segment.

De nieuwe generatie Fiesta zal voor het eerst leverbaar zijn als Ford Fiesta Vignale – onderdeel van de unieke Ford Vignale-product- en eigenaarservaring in de hoge prijsklasse. De Fiesta Vignale behoort samen met de Mondeo, de S-MAX, de Kuga en de Edge Vignale-modellen tot het beste wat het merk Ford in Europa te bieden heeft, en is voorzien van unieke 18″ lichtmetalen velgen, exclusieve exterieurdetails en -kleuren, en zeshoekig gewatteerde leren stoelen met ’tuxedo’-stiksel.

De Fiesta Active is het eerste Fiesta crossover-model, waarbij een stoere op SUV’s geïnspireerde styling met grotere bodemspeling, dakbalken en extra stootlijsten wordt gecombineerd met de praktische bruikbaarheid van een hatchback en de typische rijdynamiek van alle Fiesta’s.

Eerder dit jaar introduceerde Ford een nieuwe reeks ST-Line modellen met exterieur- en interieur-styling geïnspireerd op Ford Performance-modellen, bedoeld voor klanten die zich aangetrokken voelen tot het sportieve imago van de ST-modellen van Ford.

De Fiesta ST-Line is voorzien van een sportieve exterieur-styling inclusief unieke lichtmetalen velgen, grille, voor- en achterbumper en zijskirts. Het interieur is uitgerust met sportstoelen, lichtmetalen pedalen en een stuurwiel met een vlakke onderrand, terwijl de rijervaring wordt versterkt door een sportieve onderstel afstemming.

Tegelijkertijd werd de stijlvolle Fiesta Titanium onthuld, kenmerkend voor het hoge uitrustingsniveau en de kwaliteit die Fiesta-klanten in heel Europa wordt geboden. Ford-modellen met een hoger uitrustingsniveau vertegenwoordigden bijna 60 procent van de totale verkoop gedurende de eerste tien maanden van 2016. Titanium-modellen vertegenwoordigden 48 procent van alle Fiesta’s die dit jaar werden verkocht. De Fiesta zal tevens leverbaar zijn in een Trend-uitvoering.

“Het aantal registraties van nieuwe modellen met een hoog uitrustingsniveau in het B-segment is gestegen met 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd zien we dat de vraag naar instapmodellen met 11 procent is toegenomen”, aldus Roelant de Waard, vice president, Marketing, Sales & Service, Ford Europa. “Door de introductie van onze geheel nieuwe KA+ in het segment van voordelige compacte auto’s hebben we onze aandacht kunnen richten op een verbetering van de kwaliteit, het uitrustingsniveau en de keuze voor Fiesta-klanten binnen de volledige reeks.”

’s Werelds technologisch meest geavanceerde compacte auto
De nieuwe generatie Ford Fiesta is voorzien van een reeks toonaangevende technologieën ter verbetering van comfort, gemak en veiligheid. De geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie worden ondersteund door twee camera’s, drie radars en 12 ultrasone sensoren, die samen in staat zijn om 360 graden rond de auto te detecteren, en de voorliggende weg te scannen tot een afstand van 130 meter – meer dan de lengte van een voetbalveld.

De Fiesta is de eerste Ford die wordt geleverd met een verbeterde versie van Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, dat ’s nachts mensen op of bij de voorliggende weg of mensen die in de buurt van de auto willen oversteken kan detecteren met behulp van het licht van de koplampen.

Het systeem is ontwikkeld om de impact van bepaalde frontale botsingen met auto’s en voetgangers te beperken, en om bestuurders te helpen om bepaalde botsingen helemaal te voorkomen. Dankzij een grotere camerahoek kunnen de bewegingen van voetgangers beter worden gevolgd.

Tevens wordt voor het eerst op de Fiesta Active Park Assist met Perpendicular Parking aangeboden, een systeem waarmee bestuurders parkeerplekken kunnen vinden die groot genoeg zijn en daarna handsfree achteruit of vooruit kunnen inparkeren op parkeerplekken die evenwijdig zijn aan de weg of tussen andere auto’s in. Deze technologie is voor de Fiesta verder verbeterd, en kan nu de remmen activeren als bestuurders niet reageren op aanwijzingen van het systeem en er een botsing dreigt.

Andere functies die voor het eerst beschikbaar zijn op de Fiesta en die zorgen voor een grotere functionaliteit zijn onder andere:

  • Traffic Sign Recognition, dat nu meerdere snelheidslimieten kan bewaken die gelden voor afzonderlijke rijbanen op de snelweg en die op borden boven de weg worden weergegeven, en dat de weergave kan actualiseren zodra de bestuurder van rijbaan verandert
  • Auto High Beam, dat nu effectiever werkt in situaties waarbij een middenvangrail twee rijbanen scheidt, en tegemoetkomende vrachtwagens detecteert om verblinding te voorkomen. Een nieuwe ‘soft-ramping’-functie verbetert het comfort voor bestuurders ’s nachts met soepele overgangen tussen grootlicht en dimlicht

De Fiesta is de eerste auto in zijn segment in Europa met Cross Traffic Alert, dat bestuurders waarschuwt bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats voor naderende auto’s die achter de auto langs rijden. De functie is een van de in totaal 15 technologieën voor bestuurdersassistentie van de Fiesta, inclusief Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Adjustable Speed Limiter, Blind Spot Information System, Distance Indication, Driver Alert, Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert en Forward Collision Warning.

SYNC 3 en B&O PLAY voor hoogwaardig entertainment
Met het SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem van Ford kunnen Fiesta-bestuurders audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen, en hun aangesloten smartphones gebruiken door middel van eenvoudige spraakopdrachten in spreektaal.

Met één druk op de knop en de gesproken opdracht ‘Ik wil koffie’, ‘Ik moet tanken’ en ‘Ik moet parkeren’ vindt de bestuurder dichtstbijzijnde cafés, benzinestations en parkeerterreinen. Maar op deze manier kunnen ook stations, luchthavens en hotels worden gevonden. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™. SYNC 3 biedt tevens SYNC AppLink, waarmee verschillende smartphone-apps kunnen worden geactiveerd door middel van spraaksturing, waaronder Spotify.

Het zwevende, op een tablet geïnspireerde 8″-kleurentouchscreen kan worden bediend met knijp- en veegbewegingen. Voor SYNC 3 is tevens een zwevend 6,5″-kleurentouchscreen verkrijgbaar, terwijl een 4,2″-kleurenscherm wordt gecombineerd met MyFord Dock, waarmee gebruikers mobiele apparaten zoals telefoons en navigatiesystemen kunnen opbergen, bevestigen en opladen. Alle Fiesta-schermen beschikken over een toonaangevende resolutie en zijn tot wel tweemaal zo helder als schermen van de concurrentie, waardoor het nog gemakkelijker voor bestuurders wordt om informatie en functies op het scherm af te lezen en hierdoor te navigeren.

Als afspiegeling van de verschuiving van de klant naar draagbare digitale multimedia, biedt de Fiesta standaard Bluetooth-connectiviteit en optioneel twee USB-poorten. DAB-radio is verkrijgbaar voor de hele reeks. Hoe bestuurders ook toegang willen krijgen tot hun favoriete muziek, de geluidssystemen van de Fiesta zorgen voor hoogwaardige audio, inclusief het eerste B&O PLAY-geluidssysteem dat wordt geleverd in het kader van een nieuwe samenwerking tussen Ford en HARMAN.

De exclusieve nieuwe B&O PLAY-systemen bieden een verbeterde audio-ervaring dankzij een specifieke plaatsing van de luidsprekers en een kalibratie voor elke auto in het Ford-assortiment. Voor de Fiesta betekent dit tien luidsprekers inclusief subwoofer in de kofferbak, en een centrale luidspreker voor middelhoge tonen boven op het dashboard, voorzien van het aluminium B&O PLAY-logo en een uniek gatenpatroon. Het totale vermogen van de versterker bedraagt 675 watt, en wordt aangestuurd door een Digital Signal Processing-versterker, die de egalisatie en audiomix regelt voor een rijk en krachtig geluid, ongeacht de zitpositie.

Intrinsieke kwaliteit
De nieuwe generatie Fiesta biedt verhoogde kwaliteit dankzij een verbeterd uitrustingsniveau, innovatieve techniek en een geavanceerd ontwerp, inclusief het eerste glazen panoramadak over de volledige lengte dat kan worden geopend in een Fiesta. Het dak bestaat over vrijwel de volle breedte uit twee panelen van gehard, getint glas. Het is in de auto ingebouwd door middel van een soldeerproces met behulp van laserstralen, waarbij de componenten worden samengevoegd door een dunne metaaldraad ertussen te smelten, waardoor een naadloze afwerking en een grotere sterkte worden gerealiseerd.

Een geoptimaliseerde afwerking van het exterieur zorgt voor een luxere uitstraling. Parkeersensoren zijn nu volledig geïntegreerd in de carrosseriepanelen, ruitensproeiers zijn verborgen onder de bovenste lip van de motorkap, er zijn geen zichtbare schroeven aangebracht in de achterlichten of aan de achterzijde, de sluitlijn tussen het dak en de achterklep is gereduceerd met meer dan 30 procent – allemaal voorbeelden van de obsessie van het Fiesta-ontwikkelingsteam voor kwaliteit, die klanten onmiddellijk zullen waarderen.

Glad afgewerkte, naadloze oppervlakken in het hele interieur. Een middenconsole uit één stuk vormt de discrete verbinding met het onderste gedeelte van het dashboard, voor een harmonieuzere uitstraling, en er bevinden zich geen zichtbare bevestigingen op de vloer. De Fiesta maakt bovendien gebruik van de eerste toepassing binnen de auto-industrie van coatings van de hoogste kwaliteit voor een complex driedimensionaal oppervlak.

Andere nieuwe functies in de Fiesta die zijn geïnspireerd op de grotere modellen van Ford zijn onder andere een verwarmd stuurwiel voor comfort op koude winterochtenden, en een stijlvol nieuw instrumentencluster met een 4,2″ multifunctioneel TFT-scherm, dat een prettige welkomstboodschap toont bij het starten.

Een stijvere carrosseriestructuur, minder geluiden en trillingen, een verbeterde isolatie van de aandrijving en een akoestische voorruit dragen bij aan een comfortabelere en exclusievere rijervaring voor bestuurder en passagier. Een weggeluidsniveau in het interieur van 29,3 sone, een eenheid voor geluidssterkte, bij 100 km/u, betekent een verbetering van 7 procent vergeleken met de vorige Fiesta-generatie.

Bestuurders zullen bovendien merken dat de Fiesta eenvoudiger te bedienen is in het dagelijkse gebruik. Als reactie op feedback van de klanten, is de Fiesta nu uitgerust met ruitenwissers die 13 procent meer ruitoppervlak reinigen, portieren die 20 procent minder kracht vereisen bij het sluiten, en een geoptimaliseerde brandstofinlaat om morsen te reduceren tijdens het gebruik van het doploze tanksysteem EasyFuel, waardoor het tanken van de verkeerde brandstof wordt voorkomen.

Bij Fiesta-versnellingsbakken verloopt het inschakelen van de achteruitversnelling nu soepeler. Bij de Door Edge Protector-functie van Ford schuift er binnen een fractie van een seconde een verborgen beschermingsflap uit het portier, die voorkomt dat de lak en carrosserie schade oplopen, en die bestuurders helpt bij het parkeren in krappe ruimtes. Dankzij het nieuwe dakontwerp wordt regenwater bij de dakranden beter afgevoerd, waardoor de kans om nat te worden bij het in- of uitstappen kleiner wordt.

Evolutionair exterieurontwerp
De basis van de vier varianten die in Keulen werden geïntroduceerd, wordt gevormd door een exterieur dat voortbouwt op de gedurfde styling van de vorige Fiesta-generatie, met een meer volwassen en eleganter ontwerp, en een vloeiender uiterlijk.

Rechtere lijnen en vereenvoudigde oppervlakken zorgen voor een visuelere kracht. De motorkap vertoont een rustiger ontwerp, waardoor de nieuwe, bredere grille sterker naar voren komt. Gestroomlijnde koplampen zorgen voor een nieuw doorlopend effect, dat zowel overdag als ’s nachts onmiddellijk herkenbaar is.

Het zijprofiel is lager en minder wigvormig, en zorgt in combinatie met een 71 mm langere en 12 mm bredere carrosserie voor een langgerekter en exclusiever uiterlijk. De taillelijn loopt door tot aan de koplampen, en de ruitlijn is eveneens langer, waardoor deze volledig is opgenomen in het vloeiende, ononderbroken ontwerp. Zelfs de buitenspiegels zijn voorzien van een rechte scheidingslijn tussen de bovenste en onderste gedeelten die niet meer wordt onderbroken door het richtingaanwijzerglas.

De zijkant van de carrosserie vertoont een uitzonderlijke vormgeving binnen het segment van de Fiesta, en is ontworpen om fascinerende reflecties te genereren veroorzaakt door de stadsverlichting. Tot de unieke velgdesigns tot 18″ behoren onder andere asymmetrische designs die zelfs bij stilstand beweging suggereren. Aan de achterzijde zorgen nieuwe horizontale achterlichten voor een nog bredere uitstraling van de Fiesta met brede schouders. De achterlichten vertonen bovendien een kenmerkend C-vormig verlichtingspatroon.

Elk van de vier Ford Fiesta-varianten beschikt over een uniek ontwerpkarakter dat voortbouwt op het vereenvoudigde basisontwerp. Het kan verder naar wens worden uitgevoerd met individualiseringsopties, waaronder een contrasterend dak en kapjes op de buitenspiegels in zwart, wit, Bohai Bay Mint of het nieuwe Chrome Copper. Overige nieuwe carrosseriekleuren zijn onder andere Blue Wave, en voor de Fiesta Vignale, Milano Grigio.

Het exclusieve gesatineerde Vignale-grillepatroon, de sierlijst rond de grille, de sierlijsten voor de mistlampen, de strip op de zijkant en het decoratieve element van de diffuser aan de achterkant zorgen voor een extra luxe uitstraling. De Fiesta Titanium is voorzien van verchroomde strips voor een eenvoudige maar exclusieve stijl. Verticale mistlampen zijn met elkaar verbonden door een vriendelijke bumperlijn, waardoor het model optimistischer en uitnodigender overkomt.

De op de Ford Performance modellen geïnspireerde grille van de Fiesta ST-Line is speciaal ontworpen als uitdrukking van de prestaties waartoe de auto in staat is. De sportieve carrosseriestyling is hoekiger, met een krachtiger uitstraling. Een functionele achterspoiler zorgt voor een nog stoerdere uitstraling.

De Fiesta Active onderscheidt zich verder door een grotere bodemspeling, met donkere stootbeschermingselementen die vloeiend vanaf de voorbumperlip, via de wielkasten en het zijprofiel, naar de achterzijde lopen. Een zeshoekig grille-ontwerp wordt gecombineerd met een donker element voor de kentekenplaathouder op de achterklep, donkere folie-afwerking voor het dak, en dakbalken. Dit alles zorgt voor een robuustere, veelzijdigere uitstraling.

Interieurcomfort en individuele stijl
Het logische maar toch spannende interieur, dat een ruimere en luxere eerste indruk achterlaat dankzij het ergonomische ontwerp en zachte materialen – ook voor het bovenste gedeelte van het dashboard – biedt een kalmerende en ontspannen ruimte die klanten kunnen aanpassen aan hun persoonlijke wensen dankzij een nieuwe reeks individualiseringsopties.

“Voor onze ontwerpers bleef ‘how we make you feel’ het belangrijkste aspect bij het ontwerpen van het Fiesta-interieur, en daarom hebben we meer dan ooit geïnvesteerd in kwalitatief hoogwaardige materialen”, vertelt Piaskowski.

De filosofie van het harmonieuze interieur wordt ondersteund door meer gebruiksvriendelijke bedieningselementen. Het aantal knoppen op de middenconsole is met bijna de helft verminderd, waarbij een groot aantal bedieningselementen voor connectiviteit en entertainment zijn verplaatst naar het 8″-touchscreen. De meest natuurlijke en ergonomische posities voor bedieningselementen en schermen werden vastgesteld met behulp van eye-tracking software, en zowel het display van het instrumentencluster als het centrale scherm zijn zodanig geplaatst, dat de informatie in één oogopslag afleesbaar is.

De achterpassagiers profiteren van 16 mm meer knieruimte dankzij nieuwe stoelen met dunne rugleuning, die zachter zijn en meer zijdelingse steun bieden. De armsteun van de voorstoel is zodanig geplaatst, dat deze geschikt is voor 19 procent meer van de langste en kortste Fiesta-bestuurders. De in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is voorzien van een verplaatste lendensteun voor meer comfort, terwijl ook de hoofdsteunen voor alle inzittenden een betere plaats hebben gekregen.

De achterklep van de nieuwe generatie Fiesta is breder, voor een betere toegankelijkheid van de kofferbak, terwijl het 20 procent grotere handschoenenkastje en een opbergvak van 1 liter in de middenconsole meer plaats bieden voor het opbergen van persoonlijke spulletjes. De achterportieren bieden plaats aan waterflessen met een inhoud van 0,6 liter, voor uitstapjes met het hele gezin.

Slimmer, sterker, veiliger
De actieve en passieve veiligheidssystemen van de Fiesta behalen in combinatie met een uitgebreide reeks technologieën voor bestuurdersassistentie naar verwachting een score van vijf sterren bij veiligheidstests van Euro NCAP. De Fiesta is de eerste Ford in Europa die profiteert van computer-gesimuleerde botsproeven van een complete auto met behulp van de geavanceerde nieuwe Final Element Analysis-technologie, waarmee een effectievere optimalisatie van veiligheidsvoorzieningen mogelijk is, van airbags tot verstevigingen van de carrosseriestructuur.

De carrosserie van de Fiesta bevat 36 procent meer boriumstaal, voor meer sterkte in essentiële onderdelen, waaronder het bovenste gedeelte van de nieuw ontworpen B-stijl, waarbij gebruik wordt gemaakt van een configuratie met T-profiel om de energie bij een botsing in de flank op effectievere wijze in het dak af te voeren. Nieuw ontworpen portierdwarsdoorsneden zorgen voor een verdere bescherming van de inzittenden tegen de impact van zijdelingse botsingen, en de portieren zijn nu voorzien van druksensoren, die ervoor zorgen dat beveiligingssystemen enkele milliseconden eerder kunnen worden geactiveerd.

Innovatieve beveiligingsfuncties zijn onder meer een blokkeersluiting van de veiligheidsgordel – een mechanische voorziening die helpt om wegglijden van het heupgedeelte van de gordel tijdens een ongeval te voorkomen, en zodoende een knie-airbag voor de bestuurder overbodig maakt. De buitenste zitplaatsen achter zijn nu bovendien voorzien van spankrachtbegrenzers en zelfspanners – voorheen uitsluitend beschikbaar voor de voorste inzittenden – om passagiers nog beter te beschermen en om letsel veroorzaakt door de veiligheidsgordel te voorkomen.

Een bredere airbag voor de bijrijder beslaat het volledige dashboard aan passagierszijde, zodat contact met zwevende schermen wordt voorkomen. De zij-airbags zijn zodanig ontworpen, dat de arm van de inzittende buiten de botszone wordt verplaatst.

Ideaal voor ouders van jonge kinderen is de airbag voor de bijrijder die kan worden gedeactiveerd, zodat een kinderzitje kan worden geplaatst. De bescherming van voetgangers is verbeterd dankzij koplampen die zodanig zijn ontworpen, dat ze bij een botsing naar achteren schuiven, en een inklapbare voorkap met ruitenwisserassen, die wegklappen om hoofdletsel te voorkomen.

Geavanceerde aandrijvingen
Een vereenvoudigde reeks van geavanceerde benzine- en dieselmotoren die voldoen aan de Europese Stage 6-emissienormen bieden prestaties en een laag brandstofverbruik, voor een toonaangevende rijervaring en lagere kosten voor eigenaren.

De meerdere malen bekroonde 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak met een wrijvingverlagende constructie, die zorgt voor een CO2-uitstoot vanaf 98 g/km,* of een optionele zestraps automatische versnellingsbak voor de 100 pk-variant met schakelpeddels op het stuurwiel.

De driecilinder 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor met turbocompressor is voorzien van geavanceerde technologieën, zoals directe brandstofinjectie onder hoge druk, Ti-VCT (Twin-independent Variable Cam Timing) en een innovatieve offset-krukas, voor ongekende verfijning voor een driecilindermotor.

De 1.5-liter TDCi-motor van Ford biedt een veelzijdige combinatie van vermogen en koppel voor nog meer rijplezier en een verwachte CO2-uitstoot vanaf 82 g/km.

De 1.5-liter TDCi-motor is uitgerust met een optimaal ontworpen verbrandingskamer, een turbocompressor en geavanceerde brandstofinjectie voor nog meer verfijning. Smart Regenerative Charging reduceert het brandstofverbruik door de dynamo selectief in te schakelen en de accu op te laden bij het in vrijloop uitrollen en remmen.

Het brandstofverbruik wordt verder gereduceerd met de Auto‑Start‑Stop-technologie, die voor alle motoren verkrijgbaar is, en Active Grille Shutter voor de 1.0-liter EcoBoost- en 1.5-liter TDCi-motoren. Een nieuwe Eco-knop voor handgeschakelde versnellingsbakken regelt het stationaire toerental, de bediening van het gaspedaal, het prestatievermogen en de schakelpunten voor de Gear Shift Indicator-functie. Hierdoor kan de bestuurder desgewenst nog meer brandstof besparen. Aerodynamische afscherming van de voertuigbodem zorgt voor een verdere reductie van de luchtweerstand.

Nog meer rijplezier
De nieuwe generatie Fiesta biedt toonaangevend rijdynamiek, voor meer grip, betere remprestaties en een verbeterd stuurgevoel, gecombineerd met verbeterde rijeigenschappen en meer verfijning. Elk onderdeel is geoptimaliseerd voor een maximale rij- en comfort-ervaring.

Verhoogd gebruik van boriumstaal, laserlastechniek, stijvere bevestigingspunten voor het hulpframe aan voorzijde en gelaste bevestigingspunten voor de torsiestaven zorgen voor 15 procent meer torsiestijfheid. De spoorbreedte voor is vergroot met 30 mm, de spoorbreedte achter met 10 mm en de wielbasis met 4 mm, waardoor de wielophanging kon worden geoptimaliseerd voor grotere 18″ velgen. Een lichtere, stijvere holle stabilisatorstang aan de voorzijde helpt om overhellen effectiever tegen te gaan en zorgt voor een beter stuurgevoel. Stuurfrictie is met 20 procent verminderd.

Het chassis van de Fiesta biedt nu 10 procent meer grip in bochten dankzij Electronic Torque Vectoring Control, wat bijdraagt aan het rijplezier door de wielen aan de binnenkant iets af te remmen voor meer grip en stabiliteit bij het nemen van bochten. Remwegen bij 100 km/u zijn met meer dan 8 procent gereduceerd. Schijfremmen achter zijn standaard bij modellen met meer dan 100 pk.

Nieuwe wielophangingsbussen met dubbele verbinding zijn tweemaal zo stijf als bij de oude Fiesta voor een scherpere stuurrespons. De bussen buigen bovendien in een specifieke vorm, die is bedoeld om oneffenheden in het wegoppervlak te absorberen, en zorgen in combinatie met een grotere torsiestaaf achter voor een lagere impact van kleine hobbels en minder weggeluid in het interieur.

“Vanaf het allereerste model in 1976 is een plezierige rijervaring altijd een essentieel onderdeel geweest van de aantrekkingskracht van de Fiesta. Onze nieuwe generatie Fiesta is trouw gebleven aan het karakter dat ervoor gezorgd heeft dat de passie voor de Fiesta van generatie op generatie van bestuurders is doorgegeven, en levert de beste, sportiefste en meest uitgebalanceerde prestaties tot nu toe”, aldus Joe Bakaj, Vice President, Product Development, Ford Europa. “We willen de koper meer bieden: meer keuze, meer stijl, meer kwaliteit, meer technologie en meer plezier, Europa’s favoriete compacte auto is meer Fiesta dan ooit.”

Aanvullende foto’s, video’s en media zijn beschikbaar op fiesta.fordpresskits.com en gofurther.fordpresskits.com

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com