- Ford onderzoekt met Transit Smart Energy Concept manieren om energieverbruik te verlagen en rijbereik te verhogen
- Uit onderzoek blijkt dat kleur invloed heeft op gevoelstemperatuur van de mens
- Intelligente sfeerverlichting verlaagt grote energieverbruiker en verhoogt bereik
Experts zijn het erover eens: kleuren hebben invloed op ons humeur en gedrag. Hoe mooi zou het zijn om gebruik te maken van deze kracht om zo het bereik van een elektrische auto of bedrijfswagen te vergroten? Ford onderzoekt het fenomeen en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Lees verder
Downloads
Rood of blauw
Met de geavanceerde Transit Smart Energy Concept onderzoekt Ford manieren om het energieverbruik van emissievrije auto’s en bedrijfswagens zoveel mogelijk te verlagen, om daarmee het elektrische rijbereik verder te verhogen. De elektrische Tourneo people-mover maakt gebruik van gekleurde sfeerverlichting die de gevoelstemperatuur van passagiers kan verhogen met rood licht, en verlagen met blauw licht. Dit met het doel om de airco ’s zomers en de verwarming ’s winters lager te kunnen zetten.
Ford heeft het innovatieve systeem getest in haar Weather Factory, het speciale testcentrum in Keulen, onder omstandigheden van een winterse dag bij 0 ºC en een hete zomerdag bij 30 ºC. De passagiers werd gevraagd hoe behaaglijk ze de interieurtemperatuur vonden en het klimaatbeheersingssysteem werd vervolgens op de wensen ingesteld. In beide gevallen bleek dat met de ingeschakelde sfeerverlichting het energieverbruik lager was: 3,3 procent voor het koelen en 2,5 procent bij het verwarmen van de cabine.
Klimaatbeheersing grote invloed op rijbereik
Rijbereik is een van de belangrijkste discussiepunten als het gaat om elektrische auto’s. De nieuwste generatie accu’s maakt emissievrij rijden inmiddels mogelijk over lange afstanden. Ook wordt de accutechnologie continu verder ontwikkeld. Een andere belangrijke range-bepalende factor is de mens. Hoe efficiënter de bestuurder en passagiers omspringen met energie, hoe langer er kan worden gereden op een volle accu.
De klimaatbeheersing is één van de grootste energieverbruikers aan boord; vooral bij people-movers waarvan de deuren vaak worden geopend en gesloten. Uit onderzoek van het Noord-Amerikaanse National Renewable Energy Laboratory blijkt dat het gebruik van de climate control het bereik van een elektrische auto met tot wel vijftig procent kan verlagen.
Transit Smart Energy Concept
De Ford Transit Smart Energy Concept bevat naast de innovatieve sfeerverlichting nog veel meer geavanceerde features. Zo leveren de zes zonnepanelen op het dak energie voor de stoelverwarming en cabineverlichting. Ook maakt het Heat Recovery System slim gebruik van onder meer de warmte die vrijkomt vanuit de aandrijving, om zo het bereik tot wel twintig procent te verhogen. De dubbele beglazing, extra isolatie en een speciale scheidingswand tussen de toegangsdeur en het passagierscompartiment zorgen ervoor dat zo min mogelijk energieverlies optreedt. De slimme, elektrische bedienbare schuifdeur gaat onder bepaalde omstandigheden half open om de koude of warme lucht zoveel mogelijk op niveau te houden.
De Ford Transit Smart Energy Concept beschikt ook over verwarmde interieurpanelen en zitplaatsen die door passagiers individueel zijn in te stellen. Ford werkt aan nieuwe technologie die het mogelijk maakt voor de bestuurder om de klimaatbeheersing per zitplaats te regelen. Daarnaast wordt het mogelijk om de klimaatbeheersing automatisch uit te schakelen wanneer de zitplaats niet bezet is. De Transit Smart Energy Concept gaat naar verwachting later dit jaar z’n eerste praktijkkilometers op de openbare weg maken.
Europa’s grootste bedrijfswagenmerk gaat elektrisch
Het speciale onderzoeksproject maakt deel uit van een groot elektrificatie-offensief van Ford, met als doel om voor elk model in het gamma een geëlektrificeerde optie aan te bieden. De introductie van een volledig elektrische Transit staat gepland voor 2021. De Transit is momenteel al de basis voor de elektrische StreetScooter WORK XL die wordt gebouwd in de Ford-fabriek in Keulen. Ford is de eerste in het 1-tons bedrijfswagensegment met een plug-in hybride. Deze Transit Custom Plug-In Hybrid, de deels elektrische bedrijfswagen, wordt momenteel intensief in de praktijk getest in London, Valencia en Keulen en verschijnt komend jaar op de Nederlandse markt.