• Geofencing laat Ford plug-in hybride bedrijfswagens automatisch overschakelen op emissievrije elektrische modus
  • Uit onderzoek blijkt dat plug-in hybride voertuigen de luchtkwaliteit in steden helpen verbeteren
  • Transit Custom Plug-In Hybrid en Tourneo Custom Plug-In Hybrid zijn de eerste PHEV voertuigen in hun klasse

Het bewustzijn van het effect van de luchtkwaliteit op onze gezondheid stimuleert steden, bedrijven en individuen om manieren te vinden om uitstoot terug te dringen en de verantwoordelijkheid te nemen voor hun invloed op het milieu. Lees verder

De technologie die nu door Ford is geïntroduceerd, is gericht op het bevorderen van schonere lucht op plekken waar dit het hardst nodig is. Zo zal de nieuwe lichting plug-in hybride bedrijfswagens in emissievrije zones automatisch overschakelen naar volledig elektrisch rijden. Het automatisch overschakelen gaat met behulp van actuele locatiegegevens via ‘geofencing’. Het overschakelen naar elektrisch rijden helpt de lucht in de stad schoon te houden.

Geofencing werkt niet alleen in stadscentra: wagenparkbeheerders en eigenaren van bedrijfswagens kunnen ook aangepaste “groene zones” maken om rijden met lage uitstoot te stimuleren in de buurt van scholen, speelplaatsen en winkels.

En wanneer het voertuig de gecontroleerde zone verlaat, wordt automatisch overgeschakeld naar de geschiktste rijmodus om het volgende deel van de route af te leggen. Zo wordt bijvoorbeeld de 1.0 EcoBoost benzinemotor in het voertuig ingeschakeld om stroom te genereren waardoor de actieradius van het voertuig wordt vergroot.

Luchtkwaliteit in steden verbeteren
Er worden in Europese steden steeds meer emissievrije zones ingesteld. Daarmee kunnen steden de milieu-invloed van voertuigen in stedelijke gebieden beter beheren. In het eerste halfjaar na het instellen van de Ultra Low Emission Zone (ULEZ) in Londen bleek het NO2-gehalte (stikstofdioxide – een van de schadelijkste stoffen in uitlaatgassen) met bijna 30 procent te zijn afgenomen.

Uit recent onderzoek van Ford blijkt dat plug-in hybride voertuigen de luchtkwaliteit in steden kunnen helpen verbeteren: 75 procent van de kilometers die in het centrum van Londen zijn afgelegd door deelnemers aan het onderzoek – waaronder Addison Lee Group, British Gas, de Metropolitan Police en Transport for London – zijn gereden in de volledig elektrische, emissievrije modus van de Transit Custom. Er worden op dit moment vergelijkbare onderzoeken uitgevoerd in Keulen en Valencia.

De geofence technologie in de Transit Plug-In Hybrid (PHEV) legt informatie vast over het volledig elektrische verbruik van het voertuig in virtueel afgebakende gebieden. De versleutelde gegevens kunnen vervolgens veilig worden gedeeld met lokale autoriteiten om te controleren of ze voldoen aan de regels van de lage-emissiezone. Dat kan bedrijven geld schelen in de vorm van boetes en andere strafmaatregelen.

Geëlektrificeerd rijden
De Transit Custom Plug-In Hybrid en Tourneo Custom Plug-In Hybrid zijn de eerste PHEV voertuigen in hun klasse. Een 13,6-kWh batterij zorgt voor een emissievrije NEDC-actieradius van maximaal 56 km voor de Transit Custom PHEV en tot 53 km voor de Tourneo Custom PHEV. Indien gewenst kan de 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor de batterij opladen om de actieradius uit te breiden tot meer dan 500 km NEDC. **

Beide voertuigen kunnen in minder dan vierenhalf uur volledig worden opgeladen via een normaal stopcontact thuis of in minder dan drie uur via een openbaar oplaadpunt. *** Verdere stroom wordt opgewekt via het regenererende remsysteem tijdens het uitrollen en afremmen van het voertuig. De Ford Transit Custom PHEV en Tourneo Custom PHEV zijn sinds eind 2019 in productie.

Uit proefprojecten van Ford in Europa blijkt dat PHEV bedrijfswagens een praktische en efficiënte oplossing vormen voor bedrijven die veel in stedelijke gebieden rijden, maar die ook langere ritten willen maken. Aangezien de voertuigen niet afhankelijk zijn van een oplaadinfrastructuur, hoeven bestuurders zich geen zorgen te maken over actieradius of opladen. Ze bieden dus het beste van twee werelden: uitstootloze rijmogelijkheden zonder concessies aan het werk dat moet worden gedaan. Vergeleken met een conventionele dieselmodel is er geen reductie in laadvermogen of -volume.

“Het verbeteren van de luchtkwaliteit – en de kwaliteit van het leven – in onze steden is een doel waar we allemaal verantwoordelijk voor zijn. De Transit Custom Plug-In Hybrid met de nieuwe geofencing functie helpt onze klanten een serieuze bijdrage te leveren aan dat doel zonder afbreuk te doen aan efficiëntie of productiviteit”, aldus Mark Harvey, director, Commercial Vehicle Mobility, Ford Europa.

# # #

* Geofencing technologie wordt geïntroduceerd in de herfst van 2020 en zal ook beschikbaar komen voor Custom PHEV modellen die eerder zijn geproduceerd. De bedrijfswagen zal alleen overgaan op elektrisch rijden als er genoeg energie in de accu is opgeladen.

** Voor de Transit Custom Plug-In Hybrid zijn de volgende warden voor brandstofverbruik en CO2-emissie van toepassing: 60 g/km, 2.7 l/100 km NEDC (70 g/km en 3.1 l/100 km WLTP); Voor de Tourneo Custom Plug-In Hybrid zijn de volgende warden voor brandstofverbruik en CO2-emissie van toepassing: 70 g/km, 3.1 l/100 km NEDC (81 g/km en 3.6 l/100 km WLTP).

*** Volledig opgeladen met een standaard 240-volt 10-ampere 4 uur en 20 minutes, of in 2 uur 45 minuten via een opbare laadpaal type-2 16-ampere AC-lader.

Het vermelde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot is vastgesteld volgens de technische vereisten en specificaties zoals recentelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 715/2007 en nr. 2017/1151 van het Europees Parlement en de Raad. Light Duty-Voertuigen met typegoedkeuring volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) zullen brandstof-/energieverbruik en CO2-uitstoot informatie bevatten volgens New European Drive Cycle (NEDC) en WLTP. WLTP zal NEDC voor het einde van 2020 volledig vervangen. Dankzij de gehanteerde standaardtestprocedures kunnen verschillende autotypen en verschillende fabrikanten worden vergeleken. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com