- Student Industrieel productontwerp ontwikkelt mobiliteitsoplossing voor mensen met een beperking en ouderen
- Zelfrijdende taxiservice “Embark” is bedacht met het oog op mensgericht design
- Voor taxiservice wordt gebruik gemaakt van speciale app en wagenpark dat uit elektrische, zelfrijdende voertuigen bestaat
Reizen met de auto of het openbaar vervoer kan voor mensen met beperkte mobiliteit een behoorlijke uitdaging zijn. Jaarlijks maken in het Verenigd Koninkrijk volwassenen met een beperking 26 procent minder reizen dan volwassenen zonder beperking. Lees verder
Downloads
Calum Gambrill, student industrieel productontwerp aan de Ravensbourne University in London, heeft nu een oplossing ontwikkeld waarmee mensen met een beperking en ouderen zich via een zelfrijdende taxiservice in een stad kunnen verplaatsen.
Het concept, genaamd ”Embark”, is bekroond met de ”Ford Design Award”, onderdeel van de ”New Designers 2021 Awards”, het grootste presentatieplatform voor afgestudeerde ontwerpers in het VK. In het kader van deze door Ford in het leven geroepen prijs, worden ontwerpers in opleiding gestimuleerd om het begrip autonoom voertuig vanuit een mensgericht oogpunt te benaderen. Zij moeten hierbij de gebruikerservaring verbeelden in termen van interieur, verlichting, toegankelijkheid en entertainment.
“De toekomst is een droom voor ontwerpers. Het is mooi om te zien hoe jonge mensen vanuit verschillende creatieve sectoren out of the box denken. Wij moeten het onbekende omarmen om inspirerende ervaringen in de auto te creëren”, stelt Amko Leenarts, Design Directeur bij Ford Europa.
“Embark” moet een toegankelijke en inclusieve taxiservice zijn, waarvoor gebruik wordt gemaakt van een speciale app en een wagenpark dat uit elektrische, zelfrijdende voertuigen bestaat. De gebruiker bestelt het voertuig met de app en gaat vervolgens via een oprijplank door het zijportier naar binnen. Het voertuig is voorzien van wifi zodat passagiers tijdens de rit toegang kunnen krijgen tot het internet en naar muziek kunnen luisteren. Ook zou het voertuig verbonden moeten zijn met andere voertuigen om de meest efficiënte route te berekenen en een beschikbare parkeerplek te vinden. De betaling zou per kilometer zijn of via een maandabonnement kunnen plaatsvinden.
“Calum heeft in zijn inzending rekening gehouden met mensenrechten, wat zijn inzending voor ons een hoogtepunt heeft gemaakt. In “Embark” staat mensgericht ontwerp centraal. Hij heeft ook een mogelijkheid gesignaleerd voor autonome voertuigen, wat goed lijkt aan te sluiten bij de door hem gedefinieerde behoeften, en illustreert zo de ongelooflijke ruimte voor verandering die deze technologie kan bieden”, zegt Usha Raghavachari, lab director bij D-Ford, de internationale groep innovatielaboratoria die twee tot vijftien jaar in de toekomst kijkt en ontwerp en probleemoplossing vanuit een menselijk perspectief benadert.
Gambrill ontvangt voor zijn bekroonde concept £ 1.000 (€ 1.160) ter ondersteuning van zijn ontwikkeling als ontwerper, en twee maanden mentorschap van ontwerpers bij D-Ford. De jury bestond naast Leenarts en Raghavachari, uit Betsy Fields Smith, directeur van IDEO, en James McLachlan, redacteur van Car Design News.
“Ontwerpconcepten die worden gedreven door inzicht in de onvervulde menselijke behoeften, zijn meestal het meest betekenisvol. Focussen op een gebruikersgroep waarvoor het openbaar vervoer vaak tekortschiet, voelt zeer waardevol en is het meest symbolisch voor de mensgerichte benadering van ontwerp en de waarden bij Ford”, aldus Fields Smith.
De runners-up waren een interieurontwerp van Olivia Goldsmith met een interactief dashboard, sfeerverlichting en oplichtende stoelen; en een bubbelstoel van Lili Chen die zich aanpast aan elke menselijke lichaamsvorm om vermoeidheid te verminderen en het comfort te verhogen. Overige inzendingen omvatten interieurs waarin ethische en gerecyclede materialen zijn toegepast, die de nadruk leggen op geestelijke gezondheid en welzijn, en die interactief zijn en op een speelse manier kunnen worden gebruikt.
“Veel inzendingen waren gericht op materialen en verlichting, maar de inzending van een mobiliteitssysteem sprong eruit omdat het een oplossing biedt voor een tastbaar probleem: het verbeteren van de mobiliteit van mensen met een beperking. Dit is een relevant probleem voor Londen en andere grote steden waar de ov-systemen ontoereikend zijn voor deze groep mensen”, aldus McLachlan.