- Bezorgers kunnen binnenkort pakketten in de auto achterlaten
- Zodra bezorger binnen 300 meter van het voertuig is, wordt de exacte bezorglocatie van het voertuig weergegeven op de Hermes-app
- Secure Delivery to Vehicle slechts één voorbeeld van hoe Ford en Hermes samenwerken om pakketbezorging te verbeteren
Nu we weer vaker op kantoor werken, merk je waarschijnlijk dat je vaker je pakketbezorging misloopt. Zelfs degenen die nog thuis zijn, willen een online meeting liever niet onderbreken om de deur te openen. Lees verder
Downloads
Met de stijging van online winkelen en de daaruit voortvloeiende uitdaging voor logistieke bedrijven om efficiëntere en veiligere leveringen te creëren, hebben Ford en Hermes UK nu een oplossing bedacht.1 Waarom laat je de pakketten niet in de auto bezorgen waar ze veilig en droog liggen en kunnen worden opgehaald wanneer het jou uitkomt?
Het proefproject Secure Delivery to Vehicle, dat deze maand in bepaalde delen van het VK is gelanceerd, maakt het mogelijk om pakketten rechtstreeks te bezorgen in voertuigen die zich op het thuisadres van de bestuurder bevinden.2 Het project versnelt ook de leveringen door te voorkomen dat bezorgers op deuren moeten kloppen, trappen moeten beklimmen of een buurman moeten zoeken om het pakket aan te nemen als er niemand thuis is.
De levering-in-voertuig-optie wordt aan klanten met de FordPass-app aangeboden, waardoor het aanbod van verbonden diensten die al beschikbaar zijn via de app, wordt uitgebreid.3 De optie brengt geen extra kosten met zich mee en zorgt ervoor dat de vereisten voor social distancing worden nageleefd.4 Naarmate het proefproject zich uitbreidt, hopen Ford en Hermes UK het aantal deelnemers te vergroten en de reikwijdte van het project te verbreden, bijvoorbeeld door “retourzendingen” vanuit het voertuig aan te bieden en voertuigleveringen op andere locaties mogelijk te maken, bijvoorbeeld op het werkadres van de klant.
Hoe het werkt
Bij het winkelen bij bepaalde detailhandels hebben degenen die aan het proefproject deelnemen “delivery-to-vehicle” als standaardoptie voor levering en geven ze details over de locatie van het voertuig. Desgewenst kunnen klanten hun pakket ook thuis laten bezorgen.
Zodra de bezorger zich binnen 300 meter van de bestemming bevindt, wordt de exacte locatie van het voertuig van de klant weergegeven op de Hermes-app. Binnen 50 meter scant de bezorger de barcode op het pakket van de klant om een eenmalige ontgrendelingstoken voor het voertuig te creëren. Hierdoor kan de bezorger de kofferbak ontgrendelen en het pakket veilig afleveren.5
Voor extra veiligheid wordt het voertuig binnen een ingestelde tijdsperiode automatisch afgesloten, mocht de bezorger het voertuig na de bezorging vergeten op te slot doen.
Het lokaliseren van het voertuig en ontgrendelen/vergrendelen op afstand wordt mogelijk gemaakt door toestemming die door de voertuigeigenaar wordt verleend via de FordPass-app.3 Als het voertuig zich niet binnen 300 meter van het geselecteerde afleveradres bevindt, wordt het pakket afgeleverd op het thuisadres van de ontvanger. Dit geldt ook voor pakketten die te groot zijn om in het voertuig te plaatsen.
“Samen met Hermes kijken we naar veiligere en efficiëntere manieren om pakketten te bezorgen, om te voldoen aan de toenemende eisen die voortvloeien uit online aankopen. Van het voertuig een afleverpunt maken is uiterst handig voor de klant. Het geeft hen de controle om ervoor te zorgen dat hun pakket is waar ze het willen hebben wanneer ze het willen hebben”, aldus Mark Harvey, directeur, Enterprise Connectivity bij Ford Europa.
Efficiëntere en veiligere leveringen
Het proefproject Secure Delivery to Vehicle is slechts één voorbeeld van hoe Ford en Hermes samenwerken om de leveringen te verbeteren. De twee bedrijven testen slimme nieuwe software die koeriers te voet coördineert naast traditionele bedrijfswagens om de bezorging van pakketten in steden sneller en duurzamer te maken. Ze hebben ook een nieuw onderzoeksprogramma naar zelfrijdende auto’s gelanceerd om samen met klanten meer inzicht te krijgen in hoe autonome voertuigen kunnen worden geïntegreerd in hun bedrijf.
“We zijn toegewijd om innovatieve leveringsmethoden die maximaal gemak bieden voor onze eindgebruikers te verkennen en we zijn verheugd om deze proef te starten omdat we veel potentieel zien. Deze nieuwe bezorgoptie is beschikbaar naast bestaande keuzes zoals bezorging aan huis, een ander adres, op kantoor of een Hermes ParcelShop of Locker, terwijl het in overeenstemming is met onze voortdurende veilige contactloze leveringen in verband met Covid”, aldus Lynsey Aston, Hoofd van Producten, Innovatie en Onboarding, Hermes UK
# # #
1 Alleen al in het VK is e-commerce nu goed voor 30 procent van de verkopen in de detailhandel, ten opzichte van iets meer dan 20 procent in 2019 (https://hostingdata.co.uk/online-shopping-statistics-uk/). In een recent onderzoek zei 86 procent van de ondervraagden in heel Europa dat ze na de pandemie meer online zullen blijven winkelen (‘Ecommerce Delivery Benchmark Report 2021’, https://info.metapack.com/rs/700-ZMT-762/images/Ecommerce%20Delivery%20Benchmark%20Report%202021.pdf).
2 De service is momenteel niet beschikbaar voor parkeergarages met meerdere verdiepingen of afgesloten parkeerterreinen.
3 De FordPass-app, die compatibel is met geselecteerde smartphoneplatforms, is beschikbaar om te downloaden. Er kunnen tarieven voor berichten en data van toepassing zijn. De app maakt een reeks verbonden diensten mogelijk, waaronder het controleren van de voertuigstatus, het brandstofpeil en de actieradius, plus het op afstand vergrendelen en ontgrendelen van portieren.
4 Ford en Hermes raden ontvangers aan om altijd hun handen te wassen na het hanteren van een pakket. Besmettelijke virussen, zoals het coronavirus, kunnen tot 24 uur worden gedetecteerd op karton en tot 72 uur op plastic. (https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200320192755.htm)
5 Om ervoor te zorgen dat voertuigen beveiligd blijven, is de bezorger de enige die het voertuig kan ontgrendelen, en dit alleen met behulp van de eenmalige token via de Hermes-app.