• Bedrijven van klein tot groot moeten ‘kloof in voertuiggegevens’ dichten, anders missen ze efficiëntieslag, volgens nieuw rapport in opdracht van Ford Pro
  • Onderzoek onder 3.000 bestuurders van bedrijfswagens en 150 wagenparkbeheerders in Europa en de VS was bedoeld om een beter begrip te krijgen van klantengedrag en houding ten opzichte van voertuiggegevens
  • Uit rapport ‘Closing the Commercial Vehicle Data Gap’ blijkt dat veel wagenparkbeheerders en 9 van de 10 bestuurders bij kleine bedrijven niet goed op hoogte zijn van hoe gegevens productiviteit kunnen verhogen
  • Ford Pro helpt wagenparken op weg met connected ecosysteem van software, services en oplossingen – waaronder telematica, oplaadhardware en -software, die bedrijfsproductiviteit vergroten

De Ford Transit is al 60 jaar de ruggengraat van ondernemend VK en Europa. De ondernemers die deze bedrijfswagens gebruiken dragen € 1 biljoen bij aan de economie van Europa en het VK1. Lees verder

Er rijden meer dan 29,5 miljoen bedrijfswagens2 rond op de Europese wegen, en in 2028 zullen ongeveer net zoveel voertuigen zijn uitgerust met een modem.3 Toch slagen bedrijven er niet in optimaal gebruik te maken van de gegevens die de modems genereren. Ze lopen daardoor tijd- en geldbesparingen mis.

Een gebrek aan kennis over hoe de gegevens van een voertuig of wagenpark goed kunnen worden gebruikt – wat vooral speelt bij kleine bedrijven – en zorgen over de veiligheid, zijn de belangrijkste uitkomsten van een nieuw rapport dat is opgesteld in opdracht van Ford Pro.

Het rapport “Closing the Commercial Vehicle Data Gap” is gemaakt om een beter beeld te krijgen van het gedrag en de houding van klanten ten opzichte van voertuiggegevens. Het is gebaseerd op een enquête onder 3.000 bestuurders van bedrijfswagens en 150 wagenparkbeheerders in Europa en de VS.4

Uit het rapport komen drie “kloven” naar voren:

  • 46 procent van de bestuurders van bedrijfswagens en 25 procent van de wagenparkbeheerders maken niet dagelijks gebruik van gegevens over de status van hun voertuigen – bijvoorbeeld om een servicebeurt te plannen.
  • Minder dan een derde van de bestuurders (32 procent) en iets meer dan de helft van de wagenparkbeheerders (57 procent) weten “heel goed” hoe hun gegevens kunnen helpen met het besparen van tijd en geld; dat percentage daalt naar 10 procent bij kleine bedrijven.
  • Privacy van gegevens: Dit is een zorg voor 94 procent van de bestuurders en 97 procent van de wagenparkbeheerders in Europa en de VS

Door dagelijks alle verschillende gegevens te monitoren die een voertuig met modem kan verzamelen, zijn wagenparkbeheerders beter in staat om te reageren op waarschuwingen of om onderhoudsbehoeften te voorspellen. Tegelijkertijd kan een door Ford goedgekeurd reparatiebedrijf proactief eventueel benodigde onderdelen bestellen om de uptime van het wagenpark te maximaliseren.

Ford Pro kan er ook voor zorgen dat wagenparkbeheerders voertuigen kunnen volgen om het plannen van routes te optimaliseren, realtime veiligheidsmeldingen te ontvangen en zelf coaching in het voertuig te bieden om de prestaties van bestuurders te optimaliseren.

Ford Pro schat in dat bedrijven downtime met 60 procent kunnen terugdringen door slimmer onderhoud en controle van voertuigen.5

“Connected voertuiggegevens zijn de sleutel tot voertuigefficiency. Ze helpen de prestaties van voertuigen en bestuurders te optimaliseren door realtime updates en gegevens te bieden voor diepere analyses en betere inzichten”, aldus Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa.

“Uit dit nieuwe onderzoek blijkt dat er een kloof is die de slimsten in onze business van de rest scheidt. Die hebben gebruikgemaakt van de mogelijkheden van connected gegevens om tijd en geld te besparen, in tegenstelling tot degenen die nog steeds volledig vertrouwen op traditionele beheertools en het potentieel van connected gegevens onbenut laten. Als branche moeten we die kloof dichten – en snel ook.”

In 2025 stimuleren connected voertuiggegevens een snelle transformatie in de hele markt voor bedrijfsvoertuigen. Berg Insight voorspelt een grote toename van actieve wagenparkbeheersystemen in Europa: van 16,3 miljoen eenheden in 2023 tot een verwachte 27,6 miljoen in 2028.3 Ford Pro streeft ernaar software-, oplaad-, service- en financiële oplossingen te leveren aan klanten om hun productiviteit te verbeteren. Het loopt ook voorop bij actieve wagenparkbeheersystemen, met een toename van 24 procent wereldwijd van het aantal betaalde abonnees in het tweede kwartaal van 2025, ten opzichte van het jaar daarvoor, tot een totaal van bijna 757.000.

In Europa en de VS hebben 94 procent van de bestuurders en 97 procent van de wagenparkbeheerders aangegeven zich zorgen te maken over de privacy van hun gegevens. Dat gezegd hebbende, wordt in het rapport ook benadrukt dat software voor het traceren van gegevens in bedrijfswagens waarschijnlijk het meest wordt vertrouwd, meer dan in mobiele telefoons, laptops, personenauto’s en huishoudelijke apparaten.

Dit jaar heeft Ford Pro de ISO 27001 certificering ontvangen, de internationaal erkende norm voor hoe een bedrijf klantgegevens op een veilige manier moet beschermen en beheren. Als bedrijf verkoopt Ford geen klantgegevens, en het is ook de enige fabrikant die met een pictogram op het scherm van het voertuig aangeeft wanneer een bestuurder gegevens deelt.

“Gegevensbeveiliging is niet alleen maar een voorziening bij Ford Pro, het is een basisprincipe”, zegt Jeremy Gould, director, Ford Pro Intelligence, Europa. “De branche moet beter uitleggen wat de echte waarde is die wordt vertegenwoordigd door de connected voertuiggegevens waarover we nu kunnen beschikken. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat klanten het oké vinden om ons toegang te geven tot hun gegevens, zodat ze echt kunnen gaan profiteren van de voordelen ervan.”

Uit het rapport komt duidelijk naar voren dat de “kloof” het diepst is bij het mkb. Dat is vooral zorgelijk omdat die groep 99 procent van de bedrijven bevat die ongeveer € 1 biljoen bijdragen aan het bbp in Europa, volgens het meest recente rapport van Ford Pro met het Centre for Economic and Business Research.1

“We voorzien ondernemers van de gereedschappen die ze nodig hebben om de kracht van data voor hun bedrijf in te zetten”, aldus Schep. “Het is onze missie om ervoor te zorgen dat het beheren van bedrijfswagens zo eenvoudig mogelijk is, door alles wat onze klanten nodig hebben op één plek te verzamelen. Het Ford Pro Intelligence-platform maakt gebruik van gegevens van voertuigonderdelen, sensoren, dashcams en elektrische voertuigladers om een uitgebreid overzicht te geven van de activiteiten van een wagenpark – in één oogopslag, 24 uur per dag.”

Casestudy: Lloyds British
Het bedrijf Lloyds British gebruikt zijn wagenpark, bestaande uit Transit Customs, om voor veiligheid, compliance en productiviteit te zorgen van de fabrieksapparatuur van klanten. Het bedrijf maakt gebruik van Ford Pro Telematics Essentials om de productiviteit van het wagenpark op peil te houden en te zorgen voor een maximale uptime van de voertuigen.

Ze kunnen live voertuiggegevens bekijken en kunnen gebruikmaken van het Mobile Service-team van Ford Pro om hun voertuigen te repareren of te onderhouden, op een moment en een locatie die handig is voor de gebruikers van de voertuigen. Daarmee worden 60 dagen uptime per jaar bespaart, binnen het wagenpark van 70 bedrijfsauto’s.

 

# # #

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com