- Vergelijking tussen autokoplampen uit de vorige eeuw toont effectiviteit van moderne technologie aan
- Fietser op 12 meter afstand, eerst bijna onzichtbaar voor bestuurders, nu duidelijk te zien dankzij moderne koplampen
- Dezelfde verkeersscenario 's nachts, gesimuleerd met zes auto's over een periode van 109 jaar
- Autokoplampen zijn geëvolueerd van zwakke gaslampen naar moderne felle xenon- en ledverlichting
- Koplampen worden nu aangepast aan de snelheid en de omgeving. Auto's kunnen 's nachts automatisch remmen voor personen
- In de toekomst hebben steeds meer koplampen ledverlichting zodat bestuurders minder snel vermoeid raken
Dankzij nieuwe koplamptechnologie leven moderne bestuurders daadwerkelijk in een tijdperk van verlichting. Er bestaat een groot contrast tussen het goede huidige zicht ‘s nachts en de aanzienlijk minder effectieve koplampen die onze grootouders gebruikten om de weg te verlichten. Lees verder
Downloads
Door middel van een reeks afbeeldingen met het uitzicht vanuit verschillende auto’s, van een T-Ford uit 1908 tot een nieuwe Ford Mustang, wordt er een licht geworpen op de mate waarin koplamptechnologieën zijn ontwikkeld. De fietser bevindt zich op slechts 12 meter afstand van elke auto die de situatie verlicht.
Bestuurders van de T-Ford, waarvan er tussen 1908 en 1927 meer dan 15 miljoen zijn verkocht, moesten eerst de acetyleenlampen aansteken voordat ze op weg konden. Tegenwoordig hebben bestuurders niet alleen de beschikking over felle xenon- en ledkoplampen, maar kunnen ze tevens profiteren van een technologie die de auto automatisch laat remmen voor voetgangers. Op de overige afbeeldingen wordt de verlichting van auto’s uit de jaren ‘30, ‘60, ‘70 en ‘90 van de vorige eeuw weergegeven.
“Wat betreft verlichtingstechnologie komen we uit de Middeleeuwen”, aldus Michael Koherr, Lighting Research Engineer bij Ford. “De enorme verschillen leveren een fundamentele bijdrage aan de veiligheid op de weg en het comfort van de bestuurder.”
Xenon-koplampen, zoals in de Mustang, leveren circa driemaal het vermogen van halogeenlampen. Net als de geavanceerde ledkoplampen in auto’s als de Ford Edge SUV, produceren xenon-koplampen een helder wit licht dat tot vijf keer feller lijkt dan het geelachtige licht van halogeenlampen. Natuurlijk rijden bestuurders tegenwoordig sneller dan bestuurders van de T-Ford. Maar ze kunnen ook profiteren van aanzienlijke technologische verbeteringen, zoals verlichting die zich aanpast aan de snelheid en de omgeving. Koplampen zijn tegenwoordig zo ontworpen dat de randen van het straalpatroon geleidelijk vervagen, in plaats van dat ze abrupt ophouden. Op deze manier komen objecten in het donker langzaam tevoorschijn, in plaats van dat ze plotseling zichtbaar worden.
“We zijn begonnen met lampen die in feite veredelde kaarsen waren, en nu wordt er zuinige en doeltreffende xenon- en ledverlichting gebruikt. In de toekomst worden steeds meer auto’s uitgerust met superfelle ledverlichting, die er daadwerkelijk toe kan bijdragen dat bestuurders alert blijven. De zichtbaarheid ’s nachts is nu zo veel beter. Een verschil tussen dag en nacht”, aldus Koherr. “We zijn nu bezig met de ontwikkeling van de nieuwe Spot Lighting-technologie, waarmee de aandacht van de bestuurder wordt gevestigd op voetgangers, fietsers en grote dieren die zich voor de auto bevinden. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een infraroodcamera om personen en grotere dieren te vinden en te volgen, tot op een afstand van 120 meter.”