- 'Anderhalvemeter'-kersttrui van Ford projecteert een veilige zone van anderhalve meter rondom de drager
- Ford vraagt als onderdeel van Share The Road campagne via ‘Anderhalvemeter’-kersttrui aandacht voor afstand houden in het verkeer, tussen automobilisten en fietsers of scooterrijders
- Met Share The Road vraagt Ford probeert Ford het gedrag tussen weggebruikers te bevorderen
Iedereen maakt zich op voor de feestdagen en de foute kersttruien komen weer uit de kast. Ford heeft er een ontworpen waarin je graag gezien wil worden. Sterker nog, dat is waar het bij het dragen van de trui om draait. Lees verder
Downloads
Het lijkt misschien de zoveelste foute kersttrui, maar de ‘anderhalvemeter’-kersttrui van Ford biedt fietsers en scooterrijders iets extra’s. Er zijn lampjes verborgen in het gewei, de neus en de staart van het rendier. Deze verlichten de vloer rondom de drager en markeren zo een ‘veilige zone’ van anderhalve meter in de vorm van een kerstboom, zodat andere weggebruikers voldoende afstand kunnen houden bij het inhalen.
De trui, ontworpen als concept en niet daadwerkelijk te koop, is onderdeel van de doorlopende Ford-campagne ‘Share The Road’. De trui maakt gebruik van het steeds populairder wordende foute kersttrui thema, om zo aandacht te vragen voor de veiligheid van fietsers en scooterrijders. Bijna tachtig procent van fietsers noemt auto’s die onvoldoende afstand houden bij het inhalen het grootste gevaar en negen van de tien regelmatige fietsers zegt dit minstens eenmaal per week1 mee te maken. In Europa zijn de afstandsregels met betrekking tot het veilig inhalen niet in alle landen gelijk, maar anderhalve meter wordt over het algemeen als veilige afstand beschouwd in langzamer verkeer2, en bij snelheden boven de 50 km/u kan dit tot wel twee meter bedragen.
In deze tijd van het jaar zijn fietsers en scooterrijders extra kwetsbaar omdat het langer donker is. In 2020 kan de ‘anderhalvemeter’-kersttrui echter ook voor voetgangers bijzonder goed van pas komen, nu iedereen eraan is gewend om een veilige afstand te bewaren.
Eerder dit jaar heeft Ford ook een Emoji Jas geïntroduceerd in het kader van de campagne die het doel heeft om de spanning tussen automobilisten en fietsers te verminderen. Fietsers die deze jas droegen, konden via grote oplichtende emoji’s op de rug van de jas, aangeven hoe zij zich voelden en wat hun intenties als weggebruiker waren, wat communicatie en tolerantie tussen weggebruikers bevorderde.
“In 2020 zijn we misschien wel goed geworden in het hanteren van een veilige afstand in winkels of op het trottoir, maar op de openbare weg laat dit gedrag nog wel eens te wensen over. De ‘anderhalvemeter’-kersttrui mag dan grappig zijn, de achterliggende boodschap is serieus: let goed op het andere wegverkeer zodat iedereen met Kerst veilig thuiskomt, ongeacht welk transportmiddel er wordt gebruikt”, aldus Emmanuel Lubrani, ‘Share The Road’, Ford Europa
Share The Road
Met de campagne ‘Share The Road’ probeert Ford harmonie te bevorderen tussen weggebruikers en onderstreept het bedrijf de overtuiging dat het in ieders belang is dat meer mensen veilig de fiets kunnen gebruiken.
Het bedrijf heeft een bekroonde virtual reality-ervaring gemaakt om bij automobilisten en fietsers meer wederzijds begrip te kweken voor de uitdagingen van elkaars reizen. ‘WheelSwap’ laat automobilisten en fietsers zien hoe onattent gedrag in het verkeer op zijn minst huiveringwekkend en mogelijk zelfs fataal kan zijn voor hun medeweggebruikers. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat bijna alle deelnemers na het ondergaan van de ervaring zeggen hun gedrag te zullen aanpassen.
Draagbare creaties van Ford
De ‘anderhalvemeter’-kersttrui is het nieuwste onderdeel van een reeks draagbare creaties van Ford met als doel het bewustzijn rond verkeersveiligheid thema’s te vergroten. In 2015 werd een drugs pak geïntroduceerd waarmee weggebruikers de effecten konden ervaren van hoe het is om auto te rijden na drugs te hebben gebruikt. In 2016 werd een vergelijkbaar pak geïntroduceerd waarmee de aandacht werd gevestigd op de vaak genegeerde effecten van een kater: het ‘Hangover Suit’. Daarnaast heeft Ford een ‘seniorenpak’ en een ‘zwangerschapspak’ ontwikkeld om meer te leren over ouderen en zwangere vrouwen die autorijden.
# # #
1 Rapport British Cycling’s State of Cycling: https://www.britishcycling.org.uk/zuvvi/media/bc_files/road/2019/nationalroadseries/State_of_Cycling_report_Digital_pages.pdf
2 https://www.cyclinguk.org/blog/why-we-need-minimum-safe-overtaking-distances-highway-code