• Het nieuwe verbonden FORDLiive-systeem biedt optimale productiviteit van Ford bedrijfswagens voor klanten in Europa
  • FORDLiive maximaliseert inzetbaarheid door te zorgen voor minder defecten, minder tijdrovende ritten naar de garage en snellere reparaties
  • De nieuwe service wordt gratis beschikbaar voor alle eigenaren van verbonden Ford bedrijfswagens en past bij de 100% inzetbaarheid ambitie van Ford
  • Dankzij het gebruik van real-time gegevens kan voertuigspecifieke onderhoudsinformatie worden geleverd, worden problemen sneller gediagnosticeerd en opgelost en worden Transit Centra proactief voorzien van onderdelen en expertise
  • FORDLiive wordt geleidelijk geïntroduceerd in Europese markten

Ford heeft vandaag FORDLiive aangekondigd, een nieuw verbonden systeem waarmee eigenaren van Ford bedrijfswagens hun productiviteit kunnen verbeteren dankzij de maximale inzetbaarheid van hun voertuigen. Lees verder

Met FORDLiive kunnen Ford-klanten hun bedrijfswagens op een nieuwe manier gebruiken en onderhouden, dankzij minder defecten, minder tijdrovende ritten naar de garage en snellere onderhoudsbeurten en reparaties. Ford verwacht dat met FORDLiive het niet inzetbaar zijn van bedrijfswagens met zo’n 60% kan worden teruggebracht.1

Het systeem verbindt de Ford bedrijfswagens, het Transit Centrum dealernetwerk en de autofabrikant met elkaar. Het maakt gebruik van actuele voertuiggegevens2 om de productiviteit van alle auto’s in het wagenpark van klanten te optimaliseren. Er rijden al ongeveer een half miljoen verbonden Ford bedrijfswagens op de Europese wegen. Naar verwachting zal dat stijgen naar ruim een miljoen tot halverwege 2022.

FORDLiive wordt gratis aangeboden via de FordPass Pro-app3 voor kleinere bedrijven en later via een speciale versie van Ford Telematics4 voor grotere wagenparken.

“Als voertuigen stilstaan, komt het werk van onze klanten stil te liggen”, zegt Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford Europa. “FORDLiive is het ideale hulpmiddel om de inzetbaarheid te optimaliseren, het combineert actuele informatie met onze expertise op het gebied van bedrijfswagens. We blijven ons inzetten voor honderd procent productieve inzetbaarheid bij al onze klanten.”

FORDLiive wordt in 2021 geleidelijk geïntroduceerd in de Europese markten; naar verwachting kunnen Nederlandse klanten begin 2022 gebruikmaken van FORDLiive Centra. Daarnaast blijft Ford werken aan meer mogelijkheden binnen FORDLiive en worden er na de lancering nieuwe services gefaseerd uitgebracht.

Connected voertuigen voor Smart Maintenance
Om te garanderen dat voertuigen inzetbaar zijn wanneer dat nodig is, biedt FORDLiive de functie Smart Maintenance. Daarmee kan onderhoud worden ingepland wanneer dat het beste uitkomt. Ook ontvangen gebruikers een melding wanneer er actie kan worden ondernomen om een defect te voorkomen.

FORDLiive geeft klanten onderhoudsadviezen voor specifieke voertuigen op basis van analyses van actuele voertuiggegevens. Kleine bedrijven met niet meer dan vijf bedrijfswagens ontvangen meldingen via de FordPass Pro-app3. Managers van grotere wagenparken worden op de hoogte gehouden via een statusdashboard in een speciale versie van Ford Telematics4.

De voertuiggegevens worden automatisch aangeleverd via het FordPass Connect-modem in de auto5, dat sinds halverwege 2019 standaard is ingebouwd in de Transit, Transit Custom, Transit Connect en Ranger. Op basis van de gegevens en inzichten van een toonaangevende Engelse pechhulpdienst, schatten technici van Ford dat zo’n dertig procent van de oproepen kan worden voorkomen als klanten actie ondernemen naar aanleiding van de onderhoudsmeldingen.

Smart Maintenance helpt niet alleen bij het plannen van onderhoud op het meest geschikte moment, maar helpt klanten ook met het in de gaten houden van de resterende levensduur van de olie, het AdBlue-peil en de bandspanning. Daarmee wordt onverwachte uitval van voertuigen voorkomen.

Smart Maintenance geeft eigenaren in duidelijke taal uitleg over de betekenis van waarschuwingslampjes en meldingen, laat zien wat de mogelijke gevolgen ervan zijn en biedt advies over het juiste onderhoud. Ook ontvangen eigenaren een melding als hun voertuig wordt teruggeroepen.

Ford Service Pro verbetert de capaciteit van dealers
Ford Service Pro biedt een pakket aan speciale services voor eigenaren van commerciële wagenparken. Met nieuwe verbonden functies kunnen werkzaamheden worden gestroomlijnd en kan de duur van reparaties worden verkort.

Het ongeëvenaarde Ford-netwerk van 800 Transit Centra in Europa (waarvan 22 in Nederland) kan dankzij Smart Diagnostics6 de gegevens van de afgelopen zestig dagen van een voertuig bekijken. Daarmee kan snel een diagnose worden gesteld en kunnen onderdelen proactief worden besteld, voordat een auto naar de garage komt. Doordat gegevens worden gedeeld, kunnen dealers hun klanten effectief adviseren over het gebruik van hun voertuig. Daarnaast kunnen onderhoudswerkzaamheden worden gecombineerd voor minder afspraken bij de garage en prioritering van dringende reparaties.

Wanneer langdurige stilstand onvermijdelijk is, kunnen Transit Centra dankzij inzicht in de specifieke behoeften van hun klanten snel een geschikt vervangend voertuig regelen, zodat hun werk niet stil komt te liggen.2

Ook de connectiviteit van Ford-technici wordt verbeterd met FORDLiive. In pilotprojecten met VR-headsets worden zij virtueel naar een Transit Centrum gebracht, waar ze ingewikkelde problemen kunnen identificeren en oplossingen kunnen aandragen. Daarmee wordt aanzienlijk bespaard op reistijd en -kosten.

Deze nieuwe services zijn een aanvulling op de reeds gevarieerde reeks hulpdiensten die wordt geleverd door de Transit Centra, zoals langere openingstijden, onderhoud terwijl je wacht (Express Service), het ophalen en afleveren van auto’s en Smart Maintenance.

Drie nieuwe FORDLiive Centra in 2021
De FORDLiive Centra zijn een essentieel onderdeel van de nieuwe service. Daar werken deskundige FORDLiive Agents die mogelijke problemen opsporen en erop reageren, zodat klanten met zo min mogelijk uitval te maken krijgen.

De mensen in deze centra werken met de nieuwe UptimePro-software. Die beschikt over de actuele gegevens van de Transit Centra en houdt alle reparaties bij om een maximale inzetbaarheid te garanderen. Als het systeem detecteert dat reparaties vertraagd zijn of hetzelfde voertuig al meerdere malen bij de garage is geweest, bieden de FORDLiive Agents advies over de beste manier om het onderliggende probleem op te sporen en te verhelpen.

FORDLiive Agents functioneren als de ogen en oren van de fabrikant en zorgen ervoor dat de deskundigen van Ford klaarstaan om de dealers te ondersteunen, met diepgaande technische kennis of snel geleverde onderdelen voor een reparatie.

Een van de FORDLiive Centra bevindt zich op de Ford-locatie in Dunton (VK), waar ook ingenieurs van de Ford Transit werkzaam zijn voor een optimale kennisuitwisseling. Daar worden klanten uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland dan ook al geholpen.

Vanuit een tweede locatie in het Spaanse Valencia worden vanaf de introductie de klanten in die markt en later ook in Frankrijk, Italië en Portugal bediend. Klanten in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland kunnen terecht bij een derde locatie in Keulen, die later dit jaar wordt geopend. Daarna volgen ook de andere markten, waaronder Nederland. Alle Europese locaties zullen beschikken over een directe hotline naar Dunton voor snelle ondersteuning en diagnoses wanneer nodig.

Naarmate de service meer beschikbaar is in Europa, kunnen klanten van Ford Fleet Management profiteren van maatwerkoplossingen voor de inzetbaarheid van hun wagenpark. Die zijn gebaseerd op hun unieke behoeften en worden geleverd door de speciale klantenteams die werkzaam zijn in de FORDLiive Centra.

Het Europese marktaandeel van Ford brak afgelopen jaar een record, en daarmee is Ford voor het zesde jaar op rij de grootste leverancier van bedrijfswagens in de regio.7 De introductie van FORDLiive is de eerste stap op weg naar het langetermijndoel van Ford: honderd procent inzetbaarheid van voertuigen voor een maximale productiviteit van klanten.

# # #

1Geschatte vermindering per jaar op basis van (1) klant die direct reageert op voertuiggezondheidswaarschuwingen in FordPass Pro / Ford Telematics (om hulp bij pechhulp te voorkomen) en (2) verwachte tijdwinst bij het gebruik van Ford Transit Centers voor onderhoud en reparatie (inclusief Express Services). Daadwerkelijke vermindering kan afhangen van individuele omstandigheden (bijv. rijstijl en voertuiggebruik). Zie www.ford.nl/overzicht/service/ford-liive voor meer informatie.

2Beschikbaarheid kan afhankelijk zijn van de markt en deelname van de dealer.

3De FordPass Pro smartphone-app, FordPass Connect en gratis verbonden services zijn vereist voor functies op afstand (zie FordPass-voorwaarden voor details). Aangesloten services en functies zijn afhankelijk van de netwerkbeschikbaarheid. Nieuwe technologie / mobiele netwerken / voertuigcapaciteiten kunnen de functionaliteit beperken en de werking van verbonden functies limiteren. Voor de connectiviteit van de FordPass Pro smartphone-app moet FordPass Connect in de auto worden geactiveerd. De FordPass Pro-app is compatibel met Apple- en Android-smartphones en is verkrijgbaar in de Apple App Store en Google Play Store in 20 markten in Europa.

4De speciale versie van Ford Telematics ter ondersteuning van FORDLiive komt later in 2021 beschikbaar. Details hierover zullen tegen die tijd worden vrijgegeven. De volledige versie van Ford Telematics is beschikbaar op abonnementsbasis, onder voorbehoud van overeenstemming met de voorwaarden en bepalingen van Ford Smart Mobility, en biedt een uitgebreide reeks functies naast de conditie van het voertuig, waaronder locatie en kaart, rijgedrag, brandstofverbruik en een bijbehorende app waarmee chauffeurs kunnen communiceren met wagenparkbeheerders. Wagenparkklanten kunnen contact opnemen met het Ford Commercial Solutions Command Center via fcseu1@ford.com voor informatie over deze Ford Telematics-producten. Beschikbaarheid van gegevens afhankelijk van dataconnectiviteit en toegang tot voertuiggegevens.

5Functies moeten mogelijk worden geactiveerd. Klanten kunnen ervoor kiezen om zich aan of af te melden voor het delen van bepaalde gegevens. FordPass Connect vereist activering en authentificatie om FORDLiive-services mogelijk te maken.

6Connected voertuiggegevens zijn alleen toegankelijk voor dealers na contact met de klant en specifiek om klanten advies te geven over voertuigonderhoud en om de dealer in staat te stellen problemen vast te stellen voordat het voertuig aan de werkplaats wordt aangeboden. Beschikbaarheid kan afhankelijk zijn van deelname aan de markt en de dealer.

 7Ford Europa rapporteert verkopen voor zijn twintig traditionele Europese markten: Oostenrijk, België, Groot-Brittannië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Roemenië, Zweden en Zwitserland.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com