- Nieuwe Ford Focus RS accelereert in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 266 km/u
- Innovatieve Focus RS biedt verschillende aandrijfmodi (de eerste auto met driftmodus) en Launch Control; levering aan klanten in Europa vanaf begin 2016
Ford Motor Company heeft vandaag tijdens de Autosalon van Frankfurt bekendgemaakt dat de nieuwe Focus RS in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert, wat deze sportieve hatchback het snelst accelererende RS-model tot nu toe maakt. Bekijk deze nieuwe video voor meer informatie. Lees verder
Downloads
De Focus RS heeft een topsnelheid van 266 km/u en wordt aangedreven door een speciaal ontworpen versie van de nieuwe 2.3-liter EcoBoost-motor van Ford met een maximaal vermogen van 350 pk.
De nieuwe Focus RS heeft een optimale acceleratie doordat de Launch Control-technologie voor de eerste keer in een Ford RS-model is geïntroduceerd. Dit is ook het eerste model met de nieuwe All-Wheel Drive-technologie met Dynamic Torque Vectoring van Ford Performance, voor een uitstekende tractie en grip met een ongeëvenaarde wendbaarheid en stuursnelheid in bochten.
De Focus RS wordt als onderdeel van het volledige assortiment van Ford Performance voor Europa tentoongesteld in Frankfurt, samen met onder andere de nieuwe spectaculaire Ford GT-supercar, de Focus ST (in Wagon en als vijfdeurs), en de meerdere malen bekroonde Fiesta ST.
“De nieuwe Focus RS bereikt in 4,7 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur, ongeveer de tijd die klanten nodig hebben om te besluiten de auto te kopen nadat ze erin hebben gereden”, aldus Juergen Gagstatter, Chief Program Engineer van de Focus RS. “Deze auto beschikt over baanbrekende technologieën en biedt een verbluffende handelbaarheid en een geweldig prestatievermogen, en dat allemaal voor een prijs* waar onze concurrenten
’s nachts van wakker liggen.”
Het Launch Control-systeem van de Focus RS configureert het chassis en de aandrijvingssystemen voor de snelst mogelijke acceleratie, ongeacht het terrein. De bestuurder kiest Launch Control via het clustermenu, gaat naar de eerste versnelling, geeft vol gas en laat vervolgens de koppeling los. Het systeem zorgt dan voor optimaal rijgedrag via het AWD-systeem verdeelde aandrijfkracht, waarbij de kracht maximaal blijft dankzij de turbo met overboost-functie, controle over het tractieregelsysteem en afstelling van de dempers.
Voor een maximale acceleratie met de versnellingsbak gaat er een lampje op het dashboard branden om de bestuurder te waarschuwen wanneer het optimale schakelpunt van 5900 tpm is bereikt, en dit lampje gaat knipperen wanneer de motor de limiet van 6800 tpm bereikt.
Het AWD-systeem van Ford Performance maakt gebruik van dubbele elektronisch bestuurbare koppelingsplaten die ervoor zorgen dat het koppel aan de voor- en achterzijde van de auto kan worden gesplitst. Op de achteras kan het koppel ook links en rechts worden verdeeld. Deze mogelijkheid om het “koppel te regelen” verbetert de handelbaarheid en de stabiliteit in bochten aanzienlijk.
Het AWD-systeem controleert 100 keer per seconde gegevens van meerdere sensoren. Voor een optimale rijdynamiek is het AWD-systeem van Ford Performance tegelijkertijd met de geavanceerde Electronic Stability Control van de auto afgesteld, met name het op het remsysteem gebaseerde Torque Vectoring Control-systeem, dat parallel samenwerkt met het AWD-systeem met koppelregeling.
Bestuurders van de Focus RS kunnen vier verschillende aandrijfmodi selecteren waarmee het AWD-systeem, de schokdempers, de Electronic Stability Control, de stuurbekrachtiging, de reactie van de motor en het geluid van de uitlaat wordt aangepast voor optimale prestaties op de openbare weg of op het circuit. Er zijn instellingen voor normaal, sport of circuit beschikbaar, en tevens kan er een speciale driftmodus worden geselecteerd zodat de bestuurder geregelde drifts met overstuur kan maken op een circuit.
De nieuwe 2.3-liter EcoBoost-motor voor de nieuwste Focus RS heeft dezelfde fundamentele structuur als de volledig uit aluminium bestaande viercilindermotor in de nieuwste Ford Mustang en is aanzienlijk aangepast voor de Focus RS en levert 10 procent meer vermogen. De motor beschikt over een nieuwe twin-scroll turbocompressor met een lage inertie en een grotere compressor, een verbeterd luchtinlaatontwerp en een hoogwaardig uitlaatsysteem met grote boring.
Het maximale koppel van 440 Nm wordt geleverd tussen 2000 en 4500 tpm, en gedurende 15 seconden is er een koppel van 470 Nm beschikbaar voor Transient Overboost bij snelle acceleratie.
De nieuwste Focus RS is ontwikkeld door ingenieurs van Ford Performance in Europa en de Verenigde Staten en behoort tot de derde generatie Focus RS-auto’s, waarvan de eerdere modellen zijn geïntroduceerd in 2002 en 2009.
De Ford Performance-organisatie fungeert als laboratorium en testbasis om klanten unieke, innovatieve auto’s, onderdelen, accessoires en beleving te bieden. Dit omvat innovaties en technologieën op het gebied van aerodynamica, gewichtsbesparing, elektronica, aandrijving en brandstofverbruik. Deze innovaties zullen ten goede komen aan alle producten in het Ford-assortiment.
De Focus RS is de 30e auto die het legendarische RS-logo mag dragen en wordt geproduceerd in Saarlouis, Duitsland. Dit is een van de 12 nieuwe sportwagens die Ford tot 2020 wereldwijd op de markt zal brengen als begin van een nieuw Ford Performance-tijdperk. Ford verwacht dat de levering aan Europese klanten vanaf begin 2016 zal plaatsvinden.
Meer details over de nieuwe Ford Focus RS zijn beschikbaar via de online mediakit.
*In Duitsland wordt de nieuwe Focus RS aangeboden vanaf € 39.000. De Nederlandse prijs wordt op een later tijdstip gecommuniceerd.