- Elektrisch verrijdbaar Carr-E-platform ter grootte van reservewiel; opvouwbare elektrische TriCiti-driewieler; en zelfladende elektrische eChair-rolstoel zijn finalisten in Ford-wedstrijd om mobiliteit te verbeteren
- Ford Global Mobility Challenge ontvangt meer dan 600 inzendingen van Ford-medewerkers wereldwijd, voor oplossingen op gebied van mobiliteit om personen of goederen te verplaatsen in stedelijke gebieden
Een innovatief vervoersmiddel dat in de kofferbak op de plek van het reservewiel past, is een van de finalisten in een Ford-wedstrijd voor mobiliteitsoplossingen in de toekomst voor stedelijke gebieden. Lees verder
Downloads
De Carr-E, ontwikkeld door Kilian Vas, een Ford-systeemtechnicus uit Keulen, was een van de 633 inzendingen voor mobiliteitsoplossingen van Ford-medewerkers als onderdeel van de Global Mobility Challenge. Dit is een initiatief van Ford om ter ondersteuning van voetgangers elektrische apparaten te ontwikkelen als transportoplossing voor gebieden waar geen auto’s mogen komen of waar ze niet praktisch zijn.
De Carr-E kan personen of objecten tot 120 kg transporteren, heeft een actieradius van 22 kilometer en een topsnelheid van 18 km/u. De innovatieve transportoplossing behoort tot de finalisten van de Global Mobility Challenge, samen met de TriCiti, een opvouwbare elektrische driewieler die eenvoudig kan worden omgetoverd tot boodschappenwagentje, een karretje of golfbuggy; en het eChair-concept, een elektrische rolstoel die autonoom in een auto kan worden geplaatst.
“We moeten echt opnieuw het wiel uitvinden, in dit geval het reservewiel, om nieuwe benaderingen voor mobiliteit te vinden”, aldus Vas. “Toen we de Carr-E ontwierpen, werd ik geïnspireerd door de uitbreiding van Ford als autofabrikant en als mobiliteitsbedrijf. Ook ben ik me er bewust van hoe snel steden groeien en dat het steeds moeilijker wordt om je te verplaatsen in stedelijke gebieden. Ik wilde een apparaat maken waarmee woon-werkverkeer eenvoudiger en leuker wordt.”
Vas heeft met zijn collega Daniel Hari en zijn manager Dr. Uwe Wagner, maar ook met vormgevers van Ford Europa en prototypespecialisten van de RWTH-universiteit in Aken samengewerkt aan de Carr-E. Het vierwielige apparaat is ontworpen als aanvulling op het gebruik van een auto en om forensen te ondersteunen tijdens de laatste etappe van hun reis, tussen de parkeerplaats en de bestemming.
De Carr-E kan tevens worden gebruikt om zware objecten te vervoeren. De gebruiker kan het object gewoon op het apparaat plaatsen en het apparaat volgt een elektronische zender die de gebruiker bij zich heeft.
De TriCiti, ontwikkeld door James Neugebauer, Torsten Gerhardt en Robert Spahl, allen werkzaam op de afdeling Vehicle Architecture bij Ford Europa, is ontworpen als verrijdbaar apparaat en als multifunctionele draaghulp. De opvouwbare transportoplossing kan worden aangepast als boodschappenwagen of als karretje om spullen zoals golftassen te dragen, en kan eenvoudig worden meegenomen in het openbaar vervoer of worden opgeborgen in een auto. De TriCiti heeft een actieradius van 30 kilometer en een topsnelheid van 20 km/u.
De eChair, ontwikkeld door Gunther Cuypers, Robin Celis en David Longin, allen ingenieurs van het testcentrum van Ford in het Belgische Lommel, is een lichtgewicht elektrische rolstoel met een zelflaadfunctie, ontworpen om mindervalide personen meer onafhankelijkheid te bieden.
“Innovatie en problemen vormen de kern van de manier waarop onze ingenieurs nu denken, zoals het was toen Henry Ford begon met het transformeren van transport”, aldus Walter Pijls, Supervisor, Innovation Management for Mobility bij Ford Europa. “Met apparaten ter ondersteuning van voetgangers kunnen mensen de laatste kilometers van hun reis snel en eenvoudig afleggen, en zware objecten transporteren die ze anders zouden moeten dragen.”
Overige creatieve oplossingen ter ondersteuning van voetgangers, het dragen van bagage of boodschappen of het afleveren van goederen, waren onder andere een elektrisch apparaat ter grootte van een pallet dat tot 200 kg kan dragen, een opvouwbare elektrische scooter, en autonome voertuigen voor het afleveren van pakketten of on-demand carpoolen.
De groei van innovatie bij Ford, zoals deze is gemeten bij de bekendmaking van de uitvindingen, zal naar verwachting in 2016 een bedrijfsrecord bereiken, hoger dan het record van afgelopen jaar van meer dan 6.000 innovaties. Het aantal individuele Ford-medewerkers dat uitvindingen heeft bedacht heeft ook een recordniveau bereikt sinds het begin van 2015, met meer dan 3.500 uitvinders die voor het eerst een nieuwe uitvinding inzonden.