• Opnieuw verdient Ford een plek op de A-lijst van CDP, de non-profitorganisatie die wereldwijd de milieueffecten van organisaties beheert
  • Ford heeft leidende rol op het gebied van het tegengaan van klimaatverandering en waterbeheer
  • Eerder dit jaar maakte Ford al bekend uiterlijk 2050 wereldwijd CO2-neutraal te willen zijn

Ford Motor Company heeft voor zijn leidende rol in duurzaam ondernemen erkenning gekregen van CDP. Voor het tegengaan van klimaatverandering en het beschermen van waterveiligheid heeft Ford een plaats veroverd op de prestigieuze ‘A-lijst’ van deze wereldwijd actieve non-profit-milieugroep. Lees verder

Ford heeft een veelomvattende benadering op het gebied van duurzaamheid en het bevorderen van de transitie naar een koolstofarme economie. Klimaatbescherming en waterbeheer zijn belangrijke onderdelen van deze benadering. Dit is het tweede jaar op rij dat Ford door de CDP is erkend op grond van zijn inspanningen voor het tegengaan van klimaatverandering. Ford heeft al zes jaar op rij van CDP de A-status gekregen voor waterbesparing en is een van de slechts 106 bedrijven wereldwijd die deze onderscheiding voor waterveiligheid hebben verdiend. Wereldwijd zijn er 270 actieve bedrijven in de A-lijst opgenomen.

“We boeken aanzienlijke vooruitgang bij het terugdringen van onze impact op de planeet”, aldus Bob Holycross, Chief Sustainability, Environment and Safety Officer van Ford. “Onze werknemers, klanten en investeerders verwachten van ons dat we meer doen om klimaatverandering tegen te gaan. We gaan deze uitdaging met overtuiging aan, omdat we weten dat wat goed is voor de planeet, goed is voor ons bedrijf en de mensen die er werken.”

Ford is de enige autofabrikant met een volledige lijn in de VS die heeft toegezegd de CO2-uitstoot terug te dringen in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Eerder dit jaar heeft het bedrijf bekendgemaakt dat het uiterlijk 2050 wereldwijd CO2-neutraal wil zijn, en dat het zich tussentijds dwingende doelstellingen oplegt voor het aanpakken van klimaatverandering. Ford liep ook voorop door met Californië een vrijwillige overeenkomst aan te gaan waarin het bedrijf een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen belooft.

Ford investeert tot en met 2022 meer dan 11,5 miljard dollar in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het doel van Ford om in 2025 wereldwijd de uitstoot van de productieactiviteiten met dertig procent per geproduceerde auto te hebben verminderd, werd al in 2017 behaald.

In 2000 heeft Ford een ‘Global Water Initiative’ opgesteld om water te besparen. Sinds dat jaar is hier hard aan gewerkt, waardoor het watergebruik bij productieprocessen met zeventig procent is gedaald, een waterbesparing van zo’n 42 miljard liter.

Ford implementeert steeds meer processen en technologieën waarbij efficiënter met water wordt omgegaan, met als doel op termijn geen druppel drinkwater meer te gebruiken bij het produceren van auto’s. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld in de transmissiefabriek in Irapuato, Mexico, gebruik van intern gereinigd niet-drinkbaar water uit externe bronnen. In China zijn er recyclingsystemen voor gereinigd afvalwater geïnstalleerd in vier assemblagefabrieken. In de VS hebben de assemblagefabrieken in Flat Rock (Michigan) en Kansas City (Missouri) recycling- en hergebruiksystemen die gereinigd afvalwater genereren ter aanvulling van water dat in de spuiterijen wordt gebruikt.

“We feliciteren alle bedrijven op de A-lijst van dit jaar”, zei Paul Simpson, CEO van CDP. “Het voortouw nemen bij transparantie en actie op het gebied van het milieu is een van de belangrijkste stappen die bedrijven kunnen zetten, en dit is des te indrukwekkender in dit uitdagende jaar dat door COVID-19 is gekenmerkt.”

“De schaal van het risico dat bedrijven lopen door klimaatverandering, ontbossing en waterveiligheid is gigantisch, en we weten dat de kansen die actie biedt, veel zwaarder wegen dan de risico’s van gebrek aan actie. Onze A-lijst zet de bedrijven in het zonnetje die zich aan het voorbereiden zijn om uit te blinken in de economie van de toekomst door vandaag al actie te ondernemen.”

Ga voor meer informatie over de prestaties, gegevens en rapportage van Ford op het gebied van duurzaamheid naar sustainability.ford.com.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com