• Ford onderzoekt gebruik van speciale luidsprekers om richting aan te geven van waaruit mensen en objecten naderen
  • Technici testen ook intuïtieve geluiden – fietsbellen, voetstappen en voertuiggeluiden – om bestuurders te waarschuwen wanneer er andere weggebruikers of voetgangers in de buurt zijn
  • Uit onderzoek blijkt dat bestuurders door gebruik van Directional Audio Alerts (gerichte geluidssignalen) vaker de juiste aard en locatie van andere weggebruikers en voetgangers herkennen

Waarschuwingen voor bestuurders, in de vorm van visuele en auditieve signalen, helpen ons bij het veiliger maken van onze dagelijkse ritten. Maar wat als dergelijke geluiden zouden klinken als mogelijke gevaren, en bestuurders precies zouden horen waar die gevaren vandaan kwamen?1 Lees verder

Ford test slimme waarschuwingstechnologie voor bestuurders waarmee precies dat mogelijk is. Technici onderzoeken een slim gebruik van audio in de auto om de locatie van andere weggebruikers of voetgangers duidelijk aan te geven. Daarnaast testen ze intuïtieve geluiden – bijvoorbeeld voetstappen, fietsbellen en het geluid van passerende auto’s – in plaats van een waarschuwingstoon.

Uit de eerste tests bleek dat bestuurders die gebruikmaken van Directional Audio Alerts significant nauwkeuriger waren bij het identificeren van mogelijke gevaren en waar ze vandaan kwamen.

“De huidige waarschuwingssignalen informeren bestuurders al wanneer ze voorzichtig en alert moeten zijn. Toekomstige technologie zou ons kunnen waarschuwen wat het gevaar precies inhoudt en waar het vandaan komt”, aldus Oliver Kirstein, SYNC software engineer, Enterprise Connectivity van Ford Europa.

Hoe werkt het?
Fords zijn op dit moment voorzien van technologieën voor bestuurdersassistentie die gebruikmaken van een reeks sensoren om te bepalen wanneer er voetgangers, fietsers of andere voertuigen in de buurt zijn. Die technologieën geven visuele en auditieve signalen, en activeren zo nodig het noodremsysteem.1

Directional Audio Alert gaat nog een stap verder. De door Ford ontwikkelde software gebruikt de informatie van de sensoren om een passend geluid te selecteren en af te spelen door de luidspreker die zich het dichtst bij het obstakel bevindt.

Uit tests in een gesimuleerde omgeving bleek dat bestuurders die werden gewaarschuwd door Directional Audio de aard en de bron van het gevaar in 74 procent van de gevallen goed herkenden. Zelfs het laten klinken van een gewone toon uit de juiste luidspreker zorgde er al voor dat de bestuurder de locatie van het object in 70 procent van de gevallen goed had.

Technici onderzochten ook een realistisch scenario op de testbaan, met een auto die achteruit uit een parkeerplaats reed, een naderende voetganger en het voetstappensignaal. Deelnemers aan de test reageerden positief op de voetstapgeluiden, vooral wanneer deze intuïtieve waarschuwing werd afgespeeld door een specifieke luidspreker.

Technici denken dat die resultaten in de toekomst nog kunnen worden verbeterd door gebruik te maken van driedimensionaal ruimtelijk geluid, vergelijkbaar met het geluid in bioscopen en computergames, om bestuurders de bron van het gevaar nog beter te laten herkennen.

# # #

1 Bestuurdersassistentiefuncties zijn een aanvulling op en geen vervanging van de aandacht, het beoordelingsvermogen en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig onder controle te houden.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com