- Ford ontwikkelt verlichting met geavanceerde technologie waarmee bestuurders ’s nachts voetgangers en dieren sneller kunnen zien
- Advanced Front Lighting-systeem met camera past na interpretatie van verkeersborden stralingshoek aan op kruisingen en rotondes
- GPS-systeem maakt gebruik van naar voren gerichte camera om wegen te onthouden en verlichting zo af te stellen dat bestuurders bochten in weg beter kunnen zien en zorgt voor efficiëntere verlichting op eerder gereden routes
- Voor Spot Lighting wordt gebruikgemaakt van infraroodcamera om voetgangers, fietsers en dieren te detecteren, en om mogelijke risico's te identificeren. Het systeem kan maximaal acht verschillende personen of dieren tegelijk identificeren. De twee belangrijkste met het hoogste risico worden gemarkeerd door middel van speciaal ontworpen lampen in de bumper en weergave op scherm
's Nachts rijden, vooral op onverlichte wegen, kan een zenuwslopende ervaring zijn. Ford ontwikkelt nieuwe verlichtingstechnologieën waarmee bestuurders sneller potentiële risico's kunnen identificeren, waaronder voetgangers, fietsers en dieren. Lees verder
Downloads
Het Advanced Front Lighting-systeem met camera van Ford kan de stralingshoek op kruisingen en rotondes verbreden zodat mogelijke weggebruikers die zich niet in de rijrichting bevinden, beter worden verlicht. Met de nieuwe Spot Lighting-technologie wordt de aandacht van de bestuurder op voetgangers, fietsers en grote dieren gevestigd die zich voor de auto of zelfs naast de weg bevinden.
“Veel mensen die ’s nachts rijden, hebben wel eens snel moeten reageren omdat iets of iemand plotseling vanuit het niets de weg overstak. Het Advanced Front Lighting-systeem met camera en Spot Lighting van Ford zorgen ervoor dat de bestuurder snel wordt geattendeerd op mensen of dieren die een gevaar zouden kunnen vormen”, aldus Ken Washington, Vice President Research and Advanced Engineering bij Ford.
Het Advanced Front Lighting-systeem met camera bouwt voort op het Adaptive Front Lighting-systeem en Traffic Sign Recognition van Ford, die al worden gebruikt in Ford’s om bestuurders meer overzicht te bieden op rotondes, bij stopborden, en bij haaientanden of borden die aangeven dat er voorrang moet worden verleend.
Het systeem maakt ook gebruik van GPS-gegevens om bochten en kuilen langs een bepaalde route beter te verlichten. Op plekken waar geen GPS-gegevens beschikbaar zijn, maakt de technologie gebruik van een naar voren gerichte camera in de achteruitkijkspiegel om rijbaanmarkeringen te detecteren en het verloop van bochten in de weg te voorspellen. Vervolgens worden deze gegevens gebruikt om het gebied efficiënter te verlichten.
Tijdens de volgende evolutionaire stap slaat de camera in dergelijke gevallen de informatie op in het navigatiesysteem. Wanneer de bestuurder later over dezelfde weg rijdt, worden de koplampen automatisch aan het verloop van de weg aangepast zodat de weg beter wordt verlicht.
Het Advanced Front Lighting-systeem met camera is ontwikkeld in het European Research and Innovation Centre van Ford in Aken. Ford verwacht dat de technologie op korte termijn beschikbaar zal zijn voor klanten.
Bij Spot Lighting, een technologie van Ford-ingenieurs in Aken die zich momenteel in de voorbereidende ontwikkelingsfase bevindt, wordt gebruikgemaakt van een infraroodcamera in de voorgrille waarmee maximaal acht personen en grote dieren, waaronder grote honden, tegelijkertijd kunnen worden gezien en gevolgd op een afstand tot wel 120 meter.
Het systeem kan twee risico’s voor de bestuurder met een stip en een streep op het wegdek markeren, door middel van twee speciale LED-lampen die zich naast de mistlampen bevinden. De twee gemarkeerde objecten worden op het scherm in de auto weergegeven binnen een rood of geel kader, afhankelijk van de nabijheid van het object en het risico op gevaar.
“Met Advanced Front Lighting met camera kan de bestuurder eenvoudiger ’s nachts rijden in onbekende omgevingen, en sneller onverwachte risico’s zien. Met ons systeem kunnen bestuurders op rotondes bijvoorbeeld duidelijk de afslagen zien, en controleren of fietsers en voetgangers de weg oversteken”, aldus Michael Koherr, Research Engineer Lighting Systems bij Ford Europa. “Dankzij Spot Lighting worden potentiële gevaren op de weg vóór de auto beter zichtbaar voor de bestuurder, of er nu een voetganger, een fietser of zelfs een groot dier oversteekt.”
Rapporten over verkeersveiligheid tonen aan dat op onverlichte wegen het risico op ongevallen aanzienlijk groter is en dat dergelijke ongevallen verwondingen of zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben.* Ford loopt voorop op het gebied van vernieuwende verlichtingstechnologieën. Onder andere de volgende systemen zijn beschikbaar in Ford’s:
• Adaptieve LED-koplampen, een combinatie van volledige LED-koplampen met een lichtsterkte die te vergelijken is met daglicht, en het Adaptive Front Lighting-systeem van Ford. Het systeem past de hoek van de koplampstraal en de intensiteit aan de rijomgeving aan. Het systeem kan kiezen uit zeven instellingen, afhankelijk van de rijsnelheid, het omgevingslicht, de stuurhoek, de afstand tot de voorligger en het inschakelen van de ruitenwisser voor de voorruit.
• Glare-Free Highbeam-technologie voor de adaptieve LED-koplampen. Het systeem signaleert voertuigen verderop en dempt het licht om te voorkomen dat tegemoetkomende bestuurders worden verblind, terwijl de rest van de omgeving wel optimaal wordt verlicht.
• Auto High Beam Control signaleert tegemoetkomend verkeer, schakelt automatisch over op dimlicht, en schakelt vervolgens weer terug naar groot licht wanneer het voertuig is gepasseerd.