• Ford verpakt toekomstige auto's in 3D "Brick"-camouflagestickers voor optische illusie die het moeilijk maakt om prototypen eronder te kunnen zien
  • Chaotische cilindrische vormen, geïnspireerd op populaire online illusies, maken het moeilijker voor bedrijfsspionnen om kenmerken van nieuwe ontwerpen te onderscheiden
  • Ontwerpers beoordelen voortdurend nieuwe camouflagetechnieken waarmee ingenieurs nieuwe auto's op de openbare weg kunnen testen, zonder vormgeving prijs te geven

Als u ooit een auto met bizarre krullen, vreemde optische patronen of aparte tildes hebt gezien, is de kans groot dat u een uiterst geheim nieuw prototype met een speciale coating van camouflagestickers bent tegengekomen. Lees verder

De nieuwste 3D “Brick”-camouflage is deels geïnspireerd op populaire online illusies, en is opgebouwd uit duizenden ogenschijnlijk willekeurig geplaatste zwarte, grijze en witte cilinders in een chaotisch kriskraspatroon. Hierdoor wordt het vooral moeilijk om nieuwe carrosseriekenmerken te onderscheiden in zonlicht, of u ze nu in het echt ziet of op de miljoenen foto’s op internet.

“Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en kan foto’s meteen delen, waardoor iedereen, onder andere onze rivalen, onze testauto’s kunnen zien”, aldus Lars Mühlbauer, Manager Camouflage bij Ford Europa. “De ontwerpers maken prachtige auto’s met coole designkenmerken. Het is onze taak het design nog even verborgen te houden.”

Nieuwe auto’s worden op de openbare weg getest als onderdeel van de ontwikkelingsprocedure. Het ontwikkelen van een nieuw type camouflage duurt circa twee maanden. Vervolgens wordt deze op superlichte vinylstickers gedrukt die dunner zijn dan een mensenhaar. De ontwerpen worden eerst getest op een gesloten Ford-testcircuit om zeker te weten dat de camouflage goed werkt.

“Ik heb geprobeerd een ontwerp te maken dat chaotisch is en de ogen misleidt”, aldus Marco Porceddu, Vehicle Prototype Engineer, Product Development bij Ford Europa, die de nieuwe camouflage heeft ontworpen. “Ik heb optische illusies op internet bestudeerd en een vorm bedacht die kan worden gekopieerd en duizenden keren kan worden overlapt. Hierdoor wordt zowel een optische illusie als een 3D-effect gecreëerd.”

De zwart-wit camouflage van Ford is bestand tegen extreme temperaturen en past goed in winterse Europese omgevingen, terwijl in Australië en Zuid-Amerika zandkleuren worden gebruikt.

“Deze camouflage is geschikt voor bijna elke omgeving, maar is ontworpen om de integriteit van de vorm van de auto, de oppervlakken en de kleur teniet te doen, waardoor onze hersenen de vormen, en de belangrijkste kenmerken, minder snel kunnen herkennen”, zegt Martin Stevens, Associate Professor bij de Universiteit van Exeter. Hij bestudeert al bijna 15 jaar kleuren en camouflage bij dieren. “De optische illusie voorkomt niet dat de auto wordt gezien, maar verhindert dat de scherptediepte en schaduwen kunnen worden gemeten. Hierdoor wordt het moeilijk om de vormen en kenmerken van de auto te zien. Het is een truc die in de natuur wordt gebruikt om iets te ontvluchten of te verbergen, en is minstens zo handig voor testrijders.”

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com