- Rijscholen in Nederland en Noorwegen geven ‘Generatie E’ les in de Mustang Mach-E
Veel leerlingen die nu voor het eerst achter het stuur plaatsnemen, zullen na het behalen van hun rijbewijs alleen maar in een elektrische auto rijden.1 Vier rijscholen in Noorwegen en Nederland leiden de revolutie in de rijopleiding voor "Generatie E" en kozen de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E als de perfecte auto voor hun leerlingen. Lees verder
Downloads
“Met de Mustang Mach-E als lesauto is het mogelijk om je rijbewijs in minder lessen te behalen.3 Zodra de leerling in de Mach-E instapt neemt het zelfvertrouwen toe. Er zijn veel systemen aan boord die autorijden eenvoudiger maken. De bestuurder kan zich richten op de weg en ontwikkelt zo eerder in het leerproces een beter bewustzijn van de wegomstandigheden en het verkeer.” Aldus Frank Massop, eigenaar, Verkeersschool Frank Massop uit Winterswijk. Tijdens het rijexamen in de Mustang Mach-E mag de bestuurder gebruikmaken van bestuurdersassistentie aan boord, bijvoorbeeld voor de hellingproef.4
De Mustang Mach E biedt nog een belangrijk voordeel: de instructeur kan de instellingen van de auto gemakkelijk aanpassen aan de wensen van de leerling, wat betreft hoe responsief de auto moest zijn bij accelereren en remmen. Het gebruiksgemak, inclusief het grote informatiescherm en het rijden met één pedaal (one pedal drive), trekt ook oudere leerlingen aan die er eerder voor hadden gekozen om niet te leren rijden.
Het gebruik van elektrische auto’s door rijscholen verandert zelfs de manier waarop er rijles wordt gegeven. Zo leren instructeurs nieuwe bestuurders belangrijke efficiëntietechnieken aan waarmee zij de actieradius van de auto kunnen vergroten. Voor veel automobilisten van “Generatie E” – die vaker over een elektrische auto beschikken – wordt hun geloof in een elektrische toekomst versterkt door deze nieuwe lesmethode en hun ervaringen met de Mustang Mach-E. Voor instructeurs en rijschoolhouders biedt de grote volledig elektrische actieradius van de auto in combinatie met de lagere bedrijfskosten een fantastische aanvulling. Daarnaast zorgen het in het oog springende ontwerp en het gestroomlijnde uiterlijk ook voor opvallende reclame voor de rijschool.2 Nogmaals Frank Massop: “Leerlingen vragen om de Mustang Mach-E, en ik ben dan ook van plan om nog een exemplaar aan mijn vloot toe te voegen.”
Op weg naar de toekomst
Ford is vastbesloten om de beschikbaarheid van elektrische auto’s voor klanten te verbeteren. In 2026 wil Ford in Europa jaarlijks 600.000 elektrische auto’s verkopen, dit ter ondersteuning van de doelstelling om in dat jaar wereldwijd jaarlijks meer dan twee miljoen elektrische auto’s te produceren.
Het bedrijf heeft onlangs samen met 27 andere bedrijven een petitie ondertekend die ervoor moet zorgen dat alle nieuwe auto’s en bedrijfswagens in Europa vanaf 2035 emissievrij zijn en riep op tot doelstellingen om de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Europa uit te breiden om gelijke tred te houden met de groeicijfers van elektrische voertuigen.
1 Landspecifieke regelgeving is van toepassing. Bestuurders die hun rijbewijs in een elektrische auto hebben gehaald, mogen alleen rijden in elektrische auto’s en in auto’s met een automatische transmissie.
2 Volgens de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Met een volledig opgeladen accu is een actieradius mogelijk van maximaal 610 km (de beoogde streefwaarde volgens de WLTP) – afhankelijk van de bestaande serie en accuconfiguratie. De werkelijke actieradius kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren (zoals weersomstandigheden, rijstijl, routeprofiel, de staat van de auto, en de leeftijd en conditie van de lithium-ionaccu).
3 Gebaseerd op de schatting van Frank Massop van Verkeersschool Frank Massop.
4 De vereisten en voorschriften voor rijexamens verschillen per land.