- Ford en Vodafone testen connected autotechnologie die andere bestuurders automatisch waarschuwt voor ongelukken op de route en toont hoe ze ruimte kunnen maken voor hulpdiensten
- Snelle hulp aan slachtoffers van auto-ongelukken verhoogt de overlevingskans aanzienlijk. Bestuurders die in dergelijke situaties niet weten wat ze moeten doen, veroorzaken kritieke vertragingen
- Prototype toont bestuurders hoe ze een “nooddoorgang” vormen (in sommige landen wettelijk verplicht), zodat brandweerwagens, ambulances en politieauto's ongehinderd kunnen doorrijden
Wanneer de weg voor hulpdiensten geblokkeerd is, lopen zij onderweg naar een ongeluk vertraging op, met soms fatale gevolgen. Volgens experts kan de overlevingskans na een auto-ongeluk met 40 procent stijgen wanneer vier minuten eerder wordt begonnen met het behandelen van slachtoffers.* Lees verder
Downloads
Ford test nu samen met Vodafone connected autotechnologie die bestuurders binnen een paar tellen kan waarschuwen voor een ongeluk dat verderop heeft plaatsgevonden. Daarnaast kan het systeem op tijd waarschuwen dat auto’s van hulpdiensten naderen en naar welke kant van de weg de bestuurders moeten uitwijken, om te voorkomen dat ze een obstakel vormen.
Het systeem is bedoeld om een “nooddoorgang” te maken, waardoor brandweerwagens, ambulances en politieauto’s hun bestemming sneller kunnen bereiken. De test is onderdeel van KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf), een project van € 15 miljoen voor praktijktesten van nieuwe connected autotechnologieën en autonoom rijden.
“Connected en autonoom rijden zijn belangrijke technologieën voor de toekomst. Ford heeft een lange geschiedenis wat betreft het ontwikkelen en testen van communicatie tussen auto’s en infrastructuur en communicatie tussen auto’s onderling. Wat bijdraagt aan efficiëntie en veiligheid op de weg. Samen met Vodafone en in samenwerking met andere betrokken bedrijven krijgen we op het testterrein in Düsseldorf belangrijke inzichten voor verdere ontwikkeling van netwerken voor auto’s”, aldus Gunnar Herrmann, CEO van Ford in Duitsland.
De functionaliteit “eCall” – nu al beschikbaar in de nieuwe Focus – kan bij een ongeval automatisch hulpdiensten bellen en stelt inzittenden in staat dit handmatig te doen door een noodknop in de auto in te drukken.
Vooruitlopend op een toekomst waarin alle auto’s met elkaar communiceren via netwerken voor mobiele telefoon en geïntegreerde modems, onderzoeken Ford en Vodafone nu hoe “eCall Plus” ook andere bestuurders binnen een bereik van maximaal 500 meter kan waarschuwen dat er een ongeluk is gebeurd. Opgeroepen hulpdiensten zouden ook een waarschuwing kunnen doorgeven en op displays in auto’s de juiste formatie voor de “nooddoorgang” laten weergeven.
Op tweebaanswegen worden “nooddoorgangen” gevormd tussen de twee rijstroken, waarbij de bestuurders naar de zijkant uitwijken. Als er meer dan twee rijstroken zijn, hangt het af van de verkeersregels of de bestuurders naar links of rechts uitwijken. In landen waar automobilisten rechts rijden, wordt de doorgang gevormd tussen de linker rijstrook en de aangrenzende rijstrook.
Maar zelfs in landen waar voor bestuurders deze aanpak al wettelijk verplicht is, wordt deze door bestuurders vaak niet nageleefd. Uit een enquête in Duitsland bleek dat bijna de helft van alle bestuurders niet weet hoe een “nooddoorgang” moet worden gevormd.
De nieuwe technologie is een aanvulling op Emergency Vehicle Warning, een technologie die Ford ook test bij KoMoD. Met deze technologie gaat een signaal van de ambulance, brandweerwagen of politieauto rechtstreeks naar bestuurders in de buurt, zodat zij de precieze locatie van de auto weten en hoe ver weg deze nog is. Dit kan vooral in stedelijke gebieden nuttig zijn, bijvoorbeeld op kruispunten waar het voor bestuurders soms moeilijk is om te bepalen waar de sirene vandaan komt.
“De digitale revolutie brengt nieuwe vormen van mobiliteit, die kunnen helpen levens te redden op onze wegen”, aldus Hannes Ametsreiter, CEO van Vodafone in Duitsland. “Wanneer auto’s met elkaar communiceren, krijgen onze hulpdiensten vrij baan, zodat ze de juiste hulp kunnen bieden op het juiste moment, in situaties waarin elke seconde telt.”
Ford test bij KoMoD ook andere technologieën die het potentieel van verbonden auto’s aantonen. Het Traffic Light Assistance System gebruikt informatie voor het afstellen van stoplichten. Een Tunnel Information System gebruikt informatie van units langs de weg voor waarschuwingsberichten naar bestuurders over snelheidslimieten, langzaam rijdend verkeer en afgesloten rijstroken.
###
* https://ffkirnberg.files.wordpress.com/2011/11/rettungsgasse1.pdf