- Kleine bedrijven kunnen over een periode van drie jaar € 14.000 per voertuig besparen als ze overstappen op elektrische bedrijfswagens; rijden op stroom en lagere onderhoudskosten zorgen voor de grootste besparingen
- Bevindingen komen uit rapport dat in opdracht van Ford Pro is opgesteld: The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024, gepubliceerd door het Centre for Economics and Business Research
- Ford Pro ondersteunt ondernemers in heel Europa met een ‘ecosysteem’ van elektrische bedrijfswagens inclusief laadoplossingen, uptime-verhogende diensten en managementsoftware
Kleine Europese bedrijven kunnen over een periode van drie jaar € 14.000 per bedrijfswagen besparen door over te stappen op elektrisch rijden. Die bevinding komt voort uit een rapport dat in opdracht van Ford Pro is opgesteld: The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024, gepubliceerd door het Centre for Economics and Business Research (CEBR) is gebaseerd op onderzoek onder 1.000 kleine Europese1 bedrijven. Lees verder
Downloads
De besparing komt voornamelijk door de lagere oplaadkosten in vergelijking met het tanken van benzine- en dieselvoertuigen, en de lagere onderhoudskosten voor elektrische bedrijfswagens. Gecombineerd leveren ze aanzienlijke besparingen op voor kleine bedrijven. Dit is onderzocht in de vijf grootste Europese bedrijfswagenmarkten.
Volgens het onderzoek betaalt de investering in een elektrische bedrijfswagen zichzelf vanwege de lagere bedrijfskosten ruimschoots terug binnen een periode van drie jaar – de meest voorkomende financieringsperiode. Kleine bedrijven zien steeds vaker de voordelen in van elektrisch rijden, en daarmee de lagere totale bedrijfskosten die grotere ondernemers met een compleet elektrisch bedrijfswagenpark nu al hebben.
“Kleine bedrijven vormen de spil van de Europese economie. Hun keuze voor een elektrische bedrijfswagen is een cruciale volgende stap in de elektrificatie van het Europese wagenpark. Sommige kleine ondernemers hebben al een succesvolle start gemaakt met elektrisch rijden en bij Ford Pro hebben we de voertuigen en diensten om hen daarbij te ondersteunen,” zegt Hans Schep, General Manager van Ford Pro Europe.
Vanaf het eerste moment dat een kleine ondernemer een elektrische bedrijfswagen overweegt, staat Ford Pro klaar om de overgang zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo is er de E-Switch Assist tool van Ford Pro. Deze helpt, op basis van de behoeften van de ondernemer, bij het bepalen welke voertuigen in het huidige wagenpark het meest geschikt zijn om te worden vervangen door een elektrisch model. Sinds de lancering van E-Switch Assist hebben Europese Ford Pro-klanten al 50.000 van hun bestaande voertuigen door de software laten lopen om te beoordelen wat de beste mogelijkheden zijn om hun wagenpark te elektrificeren.
Elektrische bedrijfswagens stellen kleine ondernemers in staat om de kosten te reduceren, al vanaf het moment dat ze het bedrijventerrein afrijden. Dit mede door de lagere stroomkosten in vergelijking met benzine- en dieselvoertuigen. En met de Ford Pro Charging-software kunnen klanten het opladen bovendien plannen tijdens daluren om hun energiekosten nog verder te verlagen.
Elektrische bedrijfswagens zijn daarnaast mechanisch eenvoudiger van opzet dan dieselvoertuigen, waardoor er minder onderhoud nodig is. Ford Pro schat in dat de onderhouds- en reparatiekosten voor de E-Transit tot wel 40 procent lager liggen dan voor vergelijkbare modellen met een dieselmotor.
Ongeveer 99 procent van de bedrijven binnen de EU zijn kleine ondernemingen2. Volgens het CEBR-rapport over elektrificatie profiteren bedrijven uit Frankrijk het meest van de overstap; elektrisch rijden kan daar voor kleine bedrijven een besparing tot € 19.000 per bedrijfswagen over een periode van drie jaar opleveren. Deze besparing is onder andere het gevolg van een relatief laag prijsverschil tussen elektrische bedrijfswagens en bedrijfswagens die op brandstof rijden wanneer de Franse overheidssubsidies worden opgeteld. Ook de afschrijving op elektrische bedrijfswagens is er relatief laag. Deze besparing wordt ook mogelijk gemaakt door het feit dat er in Frankrijk een relatief groot verschil is tussen de elektriciteits- en brandstofprijzen.
Bedrijven in Spanje kunnen tot € 16.000 besparen, in het Verenigd Koninkrijk tot € 14.000, in Italië tot € 12.000 en tot € 11.000 in Duitsland. De gemiddelde besparing over de vijf onderzochte markten is € 14.000 per bedrijfswagen. Verdere besparingen kunnen ook worden gerealiseerd door vrijstelling van betalingen voor het rijden in het toenemende aantal lage-emissiezones in steden.
Voordelen in de praktijk
Een van de vele kleine bedrijven die al profiteren van kosteneffectieve elektrificatie met Ford Pro is koeriersbedrijf France Alliance 56. Toen het bedrijf in de regio Morbihan begon met het bezorgen van pakketjes, zette het nog bedrijfswagens in die op diesel reden. De Franse onderneming rijdt tegenwoordig met de E-Transit3, en maakt ook gebruik van Ford Pro laadoplossingen.
Door de overstap naar elektrische bedrijfswagens zijn de energiekosten met ruim 80% gedaald; daarbij is de kostprijs van slechts € 3,- per 100 km in vergelijking met € 18,- tot € 20,- voor bedrijfswagens die op diesel rijden met name illustratief. Volgens France Alliance 56 was deze aanzienlijke besparing dan ook heel eenvoudig te realiseren.
“Zodra de chauffeurs terugkomen op het depot, kunnen ze de bedrijfswagens gemakkelijk opladen. Binnen tien seconden zijn ze uitgestapt en hebben ze de Transit aan de laadpaal aangesloten. Het kan niet eenvoudiger,” zegt Willy Le Gouellec, manager van France Alliance 56. “De software is ook gemakkelijk in gebruik – ik kan elk voertuig monitoren en zien hoe vol de accu’s geladen zijn. We hebben veel voordeel van de transitie.”
Kleine bedrijven in stedelijke gebieden profiteren ook van de overstap op elektrische bedrijfswagens door de vrije toegang tot lage-emissiezones in Europese (hoofd)steden. Hiervan zijn er momenteel meer dan 350, waarin meer dan 80 miljoen mensen wonen en werken.
Een voorbeeld daarvan is te vinden in El Rastro, de oudste handelswijk van Madrid, gelegen in een lage-emissiezone. De bij de vakvereniging ‘Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid’ aangesloten ondernemers maken hier gebruik van een Ford E-Transit deelvoertuig, in plaats van een dieselbus. Ook de ondernemers op de lokale markt ‘Mercado de la Cebada’ zetten deze Transit in voor hun lokale mobiliteitsbehoeften. De gedeelde bedrijfswagen is onderdeel van van Rastro Electricity by Ford, een pilotproject in samenwerking met de gemeente Madrid met focus op kostenbesparingen voor ondernemers.
Manuel González, Voorzitter van de ‘Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid’: “De besparingen van ongeveer 50 procent zijn aanzienlijk, maar er zijn meer voordelen dan de brandstofbesparing alleen. Omdat we nu elektrisch rijden, kunnen we ook gratis de lage-emissiezone in. Nu we de voordelen en het gebruiksgemak hebben ervaren, willen steeds meer leden gebruikmaken van de elektrische bus.”
Marta González, manager van de Mercado de la Cebada, voegt hieraan toe: “Omdat we ons in het centrum van de lage-emissiezone van Madrid bevinden, maakten we ons zorgen dat we onze klanten geen efficiënte thuisbezorgservice konden bieden. Dit is opgelost met de komst van de E-Transit en de diensten van Ford Pro.”
In Nederland is de businesscase voor een elektrische bedrijfswagen nog gunstiger, omdat er vanaf 2025 ook op bedrijfswagens met een verbrandingsmotor een op CO2 uitstoot gebaseerd bpm-bedrag geheven wordt.
In tegenstelling tot de vijf grote markten uit het onderzoek, zijn in Nederland hierdoor niet alleen de onderhouds- en ‘brandstof’ kosten interessanter ten opzichte van een diesel aangedreven bedrijfswagen, maar ook de kosten voor de aanschaf van het voertuig.
# # #