• In het jaarlijkse trendrapport ‘Looking Further with Ford’, gaat Ford op zoek naar oorzaken van gedragsveranderingen
  • In onderzoek wordt gekeken naar invloed van technologie en naar hoe consumenten omgaan met de spanning tussen technologie als positieve kracht en technologie als bron van angst
  • Consumenten zijn verdeeld; hoewel technologie wordt beschouwd als belangrijkste oorzaak van veranderingen, vinden veel mensen dat ze zich voor een beter welzijn minder aan apparaten moeten hechten

Veranderen is zelden eenvoudig. Hoewel een derde van de volwassenen aangeeft veranderen eng te vinden, zegt 86 procent te geloven dat verandering kan worden aangewakkerd door hoop. Ford brengt zijn trendrapport voor 2019 uit. Daarin wordt uitgebreid gekeken naar de oorzaken van gedragsveranderingen, om de dynamische relaties vast te stellen die consumenten hebben met een verschuivend technologielandschap. Lees verder

“We zijn op zoek gegaan naar de aanjagers van positieve veranderingen: de manieren waarop we pushen, en worden gepusht, om steeds beter te presteren”, zegt Sheryl Connelly, Global Consumer Trends and Futuring Manager bij Ford. “Ook al vinden we verandering vaak niet prettig, we gaan er altijd in mee en kunnen de controle houden over onze acties. Wanneer we ons richten op concrete doelen, kunnen we fantastische dingen voor elkaar krijgen.”

In de ontwerpbenadering van Ford staat de mens centraal. Het bedrijf wil technologie gebruiken om het leven van consumenten te verbeteren en om gemeenschappen te verrijken. Elk jaar worden nieuwe inzichten gebruikt om de prioriteiten van Ford voor de toekomst op te stellen en om uit te leggen hoe het bedrijf vandaag nadenkt over de behoeften van morgen.

De belangrijkste punten van het trendrapport van Ford:

  • Bijna de helft van de volwassenen wereldwijd denkt dat angst tot verandering leidt; 7 op de 10 zeggen energie te krijgen van verandering
  • 87 procent is het erover eens dat technologie op dit moment de belangrijkste oorzaak van verandering is; bijna 8 op de 10 volwassenen wereldwijd beschouwen technologie als een positieve kracht
  • 67 procent van de volwassenen wereldwijd ziet hun kinderen liever in een zelfrijdende auto zitten dan met een vreemde meerijden
  • 45 procent van de volwassenen wereldwijd geeft aan jaloers te zijn op mensen die zich kunnen losmaken van hun apparaten; 7 op de 10 consumenten vinden dat we een verplichte time-out van onze apparaten zouden moeten hebben
  • 84 procent van de volwassenen wereldwijd zegt het afgelopen jaar kleine stappen te hebben genomen om hun leven te verbeteren; daarvan zegt 92 procent daar nog steeds aan vast te houden, terwijl 83 procent vindt dat verandering minder intimiderend is als ze het in kleine stappen opdelen
  • 84 procent van de volwassenen wereldwijd is het erover eens dat bedrijven hun werknemers ‘geestelijke-gezondheidsdagen’ zouden moeten bieden; hetzelfde percentage vindt dat verschillende meningen tot positieve veranderingen leiden
  • De meerderheid van de volwassenen wereldwijd zegt bij het doen van aankopen vaak rekening te houden met de milieukosten
  • 67 procent van de volwassenen wereldwijd vindt dat technologie het woon-werkverkeer vergemakkelijkt

Wat betekent dat voor 2019 en daarna?
Dit rapport dient als een blauwdruk om inzicht te krijgen in hoe belangrijke patronen in consumentengedrag wereldwijd consumenten en bedrijven zullen beïnvloeden. Ford heeft de volgende zeven trends onderzocht:

  1. Technologie verdeeldheid: Technologie heeft een diepgaande invloed op hoe we verbonden zijn met de wereld en hoe we de wereld zien, meer dan ooit tevoren. Toch zijn er onderliggende spanningen tussen degenen die er toegang tot hebben en technologie als iets positiefs beschouwen en degenen die er geen toegang tot hebben.
    • Ford wil technologie inzetten om mensen zich overal ter wereld op een slimmere en eenvoudigere manier te laten verplaatsen. Het doel is om het meest vertrouwde merk ter wereld te worden dankzij gebruiksvriendelijke, betrouwbare en plezierige innovaties.
  2. Digitaal afkicken: Ondanks dat mensen gehecht zijn aan hun apparaten, laten trends zien dat men zich steeds bewuster is van de afhankelijkheid van apparaten. Men maakt zich daarover steeds meer zorgen en zoekt manieren om zich te verantwoorden voor de tijd die online wordt doorgebracht.
    • Ford heeft de invloed op het brein van het rijden in een sportwagen onderzocht. De gegevens uit het onderzoek worden gebruikt om dat soort ‘kickmomenten’ (de prettige spanning die een essentiële rol speelt in het algehele welzijn) te begrijpen en om erachter te komen hoe de ervaring en mindset van degene achter het stuur kunnen worden verbeterd.
  3. Regie in eigen handen: In een wereld waarin velen de controle lijken te verliezen, zoeken consumenten naar manieren om de regie over hun leven terug te krijgen.
    • In het kader van de ontwerpbenadering van Ford waarin de mens centraal staat, voert het bedrijf empathieonderzoek uit om de wensen en gewoonten van mensen beter te begrijpen. Ford gebruikt dat onderzoek om de consument centraal te stellen in hun activiteiten: van de ontwikkeling van nieuwe auto-ontwerpen tot nieuwe technologieën, zoals Ford Co-Pilot360™ die bestuurders meer zelfvertrouwen achter het stuur kunnen geven.
  4. Verschillende karakters: Doordat sociale media zo’n grote rol spelen in het leven van consumenten, hebben veel mensen de neiging verschillende karakters aan te nemen: wie ze in het echte leven zijn, tegenover hoe ze zich online presenteren. Dat heeft uiteindelijk invloed op wat ze kopen, dragen en rijden, en voor welke technologie ze kiezen.
    • Ford ziet in dat een voertuig een weerspiegeling is van hoe een bestuurder zichzelf ziet. Daarom ontwikkelt het bedrijf voertuigen die inspelen op individuele behoeften en die consumenten tegelijkertijd helpen te versterken en uitdragen wie ze werkelijk zijn als individu. De Ford Focus en Fiesta zijn bijvoorbeeld in vier verschillende ‘persoonlijkheden’ te bestellen. Van de comfortabele Titanium, de sportieve ST-Line of de luxueuze Vignale tot de avontuurlijke Active uitvoering.
  5. Levenswerk: We kijken tegenwoordig anders naar werk. Veel consumenten werken om te leven en leven niet om te werken. Bedrijven spelen daarop in door voordelen, sabbaticals en lang verlof te bieden, en geven bijvoorbeeld mogelijkheden voor mentale verrijking.
    • Ford heeft de overtuiging dat talent versterkt wanneer mensen worden aangemoedigd om de wereld om hen heen te ervaren en iets voor hun gemeenschappen terug te doen. Het programma Thirty Under 30 geeft jonge werknemers de kans om betaald verlof te nemen om meer te weten te komen over een liefdadigheidsinstelling. Bij zo’n instelling worden strategieën bedacht om in contact te komen met toekomstige gelddonoren en vrijwilligers. Op die manier kunnen jonge werknemers iets betekenen voor de gemeenschap.
  6. Eco-momentum: Het aanpassen van gewoonten die je je hele leven al hebt kan moeilijk zijn, maar veruit de meeste consumenten zijn het erover eens dat vooruitgang op het gebied van milieu afhankelijk is van veranderingen in menselijk gedrag. Veel mensen zoeken advies over hoe en waar ze hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
    • Duurzame toepassingen zijn van wezenlijk belang voor de conditie van het milieu en voor Ford als bedrijf. Ford zoekt voortdurend naar baanbrekende methoden voor het gebruik van duurzame en gerecyclede materialen en is altijd op zoek naar manieren om de grenzen van duurzaamheid te verleggen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de plannen om voor eind 2022 zestien volledig elektrische auto’s te ontwikkelen, waaronder een model dat is geïnspireerd op de Mustang.
  7. Tussen A en B: Mobiliteit betekent meer dan van A naar B gaan. Het gaat erom wat we onderweg met onze tijd doen. Amerikanen brengen meer tijd in hun auto door dan op vakantie. De mogelijkheid om onderweg dingen te doen, kan het woon-werkverkeer zoals wij het kennen dus veranderen.
    • Ford denkt dat zelfrijdende voertuigen pijnpunten in de maatschappij kunnen terugdringen en de toegang tot vervoer en goederentransport kunnen vergroten. Ford werkt samen met andere bedrijven om te onderzoeken hoe het afleveren van goederen kan worden verbeterd met behulp van zelfrijdende voertuigen. In een pilotprogramma dat Ford op dit moment uitvoert met Walmart en Postmates wordt onderzocht hoe zelfrijdende voertuigen de bezorgdiensten van Walmart kunnen aanvullen.

Technologie sijpelt in steeds meer onderdelen van ons leven door en heeft steeds meer invloed op ons gedrag. Technici en ontwerpers van Ford vinden dat verschillende vervoerkeuzes ons dagelijks leven eenvoudiger zouden moeten maken, niet ingewikkelder. De ontwerpbenadering waarin de mens centraal staat en het aanbod aan intuïtieve technologie stellen mensen in staat slimme beslissingen voor zichzelf te nemen, met als doel de deur te openen tot een wereld vol verwondering, hoop en vooruitgang.

Het volledige trendrapport Looking Further with Ford voor 2019 is te vinden op www.fordtrends.com.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com