- Ford onthult extreem snelle en krachtige Ford Pro Electric SuperVan: volledig elektrisch prototype geïnspireerd op nieuwe E-Transit Custom, ontwikkeld om digitale knowhow én EV-expertise van Ford Pro te demonstreren
- SuperVan voorzien van Ford SYNC connectiviteit, verschillende rijmodi en regeneratief remsysteem, evenals onderstel en remmen uit de racerij om 2.000 pk sterke aandrijflijn in bedwang te houden
- Extreme bedrijfswagen debuteert tijdens Goodwood Festival of Speed en wordt bestuurd door Le Mans-racer en elektrisch record-specialist Romain Dumas
Ford presenteert de Ford Pro Electric SuperVan. Het gaat hier om een extreme high-performance bedrijfswagen die een elektrisch hoofdstuk toevoegt aan de legendarische Ford SuperVan-serie. De elektrische superbus debuteert op het Goodwood Festival of Speed (23 t/m 26 juni 2022) in het Verenigd Koninkrijk. Lees verder
Downloads
De Ford Pro Electric SuperVan maakt maximaal gebruik van de expertise van Ford en het potentieel van elektrische aandrijving. Het is de snelste en krachtigste bedrijfswagen van Ford ooit, die Fords toewijding aan elektrificatie benadrukt.
Het aandrijfsysteem, bestaande uit vier elektromotoren een vloeistofgekoelde 50 kWh-batterij en een op maat gemaakt regelsysteem, is goed voor een vermogen van zo’n 2.000 pk. Daarmee accelereert de Ford Pro Electric SuperVan van 0 naar 100 km/u in minder dan twee seconden. Het speciaal voor de racerij ontwikkelde chassis maakt de SuperVan geschikt voor het circuit. Daarnaast maakt hij gebruik van componenten van de onlangs onthulde E-Transit Custom1, de eerste volledig elektrische versie van Europa’s bestverkochte bedrijfswagen2,3. De technologie wordt aangevuld met de SYNC touchscreen-technologie4 die we ook kennen van Fords productiemodellen. Dit systeem is voor de gelegenheid aangevuld met extra functionaliteiten om de unieke mogelijkheden van de Electric SuperVan te kunnen inzetten.
Optimale prestaties dankzij connectiviteit
Dankzij de verbeterde connectiviteit wordt de berijder van de Ford Pro Electric SuperVan altijd op de hoogte gebracht van de juiste informatie. Het systeem maakt ook real-time data-overdracht mogelijk voor voertuigbeheer op afstand. Tevens heeft de bestuurder toegang tot extra services die speciaal ontwikkeld zijn voor de meer dan 125.000 Europese Ford Pro-klanten. Daarbij kun je in de Electric SuperVan, net als bij de elektrische productievoertuigen van Ford, kiezen tussen verschillende rijmodi en niveaus van regeneratief remmen.
De Ford Pro Electric SuperVan is in het geheim gebouwd. De extreme superbus is ontwikkeld door Ford Performance. Het exterieurdesign komt van het Ford Design-team in Keulen, terwijl de bus uiteindelijk gebouwd is door STARD in Oostenrijk, specialist in elektrische rally- en racetechnologie.
“We brengen de SuperVan naar de 21e eeuw met 2.000 pk volledig elektrisch vermogen. Dat staat garant voor ongeëvenaarde prestaties en dat zie je ook terug in de styling die geïnspireerd is op die van de nieuwe E-Transit Custom. Maar prestaties gaan niet alleen over pk’s: dankzij de laatste digitale technologie kunnen de ingenieurs van de Electric SuperVan real-time data gebruiken om de prestaties te optimaliseren, net als bij een racewagen van het hoogste niveau”, aldus Mark Rushbrook, Global Director Ford Performance.
SuperVan dynastie sinds 1971
De eerste SuperVan van Ford werd onthuld in 1971. Deze eerste superbus werd voor de gelegenheid voorzien van een centraal gemonteerde motor uit de Le Mans-winnende Ford GT40. Zo ontstond een Ford Transit MK1 die zijn gelijke niet kende. Deze formule smaakte naar meer en werd vervolgens verder ontwikkeld in de vorm van de SuperVan 2. Deze bestelraket op basis van de Ford Transit MK2 maakte gebruik van de monocoque van Fords C100 Groep C racewagen en de bijbehorende 590 pk sterke Cosworth V8-motor. Leuk detail: het koetswerk bestond voor maar liefst 7/10e deel uit glasvezel. Deze brute machine werd later herboren als Transit MK3 ‘lookalike’ SuperVan 3, die met het nog bonter maakte met een 650 pk sterke Cosworth Formule 1-motor.
Hans Schep, algemeen directeur van Ford Pro, Europa: “Bij Ford Pro draait alles om het verbeteren en naar een hoger plan brengen van de business van onze klanten, dus waarom zouden we geen nieuwe elektrische SuperVan maken die de kracht van elektrificatie en connectiviteit bewijst? Deze indrukwekkende machine tilt de geavanceerde techniek en het onderscheidende uiterlijk van de Ford E-Transit Custom naar een nieuw niveau. Hier staat het razendsnelle bewijs van de kracht van het ecosysteem voor connectiviteit van Ford Pro.”
De Ford Pro Electric SuperVan wordt onthuld op het Goodwood Festival of Speed, waar meteen ook de nieuwe generatie van de Ford Ranger Raptor performance pick-up zijn debuut maakt.5 Drievoudig Le Mans winnaar en elektro-motorsportspecialist Romain Dumas neemt plaats in de cockpit van de Electric SuperVan om zijn capaciteiten te demonstreren op de beroemde heuvelklim van Goodwood.
E-Transit Custom: opvoeren tot standje 11
De Ford Pro Electric SuperVan is een eenmalig concept, waardoor het Ford Design-team volkomen vrij was om een wild voertuig te creëren dat maximaal de aandacht trekt en zijn extreme prestaties weerspiegelt. De bizarre wielkasten, gespierde stijl en unieke kleurstelling maken van de SuperVan de heftigste variant die de designers op het Transit-design konden bedenken. De volledig elektrische aandrijflijn gaf het team daarbij veel vrijheid, zonder de montage- en koelingsbeperkingen die bij een verbrandingsmotor horen.
“Het was een prachtige kans om deel uit te maken van het iconische SuperVan-dynastie en opnieuw te bedenken wat de SuperVan in de 21e eeuw zou kunnen zijn”, verklaart Amko Leenarts, directeur Design bij Ford Europa. “Het vierde hoofdstuk van het SuperVan-verhaal moest minstens zo buitenissig zijn als voorheen, met als resultaat de snelste, krachtigste en extreemste SuperVan tot nu, met behoud van het Transit-DNA. De proporties van de Ford Pro Electric SuperVan laten zich lezen als een dramatische versie van de E-Transit Custom en de lichtbalk aan de voorkant creëert een futuristische look. Zo is deze nieuwste SuperVan het absolute toppunt van de Transit-designtaal.”
De constructie van het circuit-klare conceptvoertuig combineert de vloerconstructie van de E-Transit Custom met een stalen spaceframe en lichtgewicht composiet carrosseriepanelen. De op maat gemaakte, vloeistofgekoelde 50 kWh-batterij – die binnen 45 minuten volledig is op te laden – is centraal gemonteerd voor een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De bestuurder kan allerlei laad- en batterij-informatie raadplegen via de touchscreen op het dashboard.
De vier elektromotoren leveren samen een opmerkelijk vermogen van maar liefst 2.000 pk naar vier aangedreven wielen. Dankzij die combinatie is het mogelijk om binnen twee seconden vanuit stilstand naar 100 km/u geslingerd te worden. Daarmee is de Ford Pro Electric SuperVan met afstand de snelste én schoonste SuperVan tot op heden. Via ingebouwde camera’s kan het publiek van over de hele wereld meegenieten van de SuperVan tijdens de indrukwekkende high-performance runs. Net als bij de Ford E-Transit trouwens, kan de bestuurder schakelen tussen verschillende camerabeelden om het voertuig te helpen positioneren. Strak inparkeren met 2.000 pk behoort dus nog steeds tot de mogelijkheden.
De input uit de motorsport van Ford Performance en STARD is direct zichtbaar: de frontsplitter, zijskirts en achterste diffusor zouden niet misstaan op een racewagen, terwijl de uitsnijdingen en rugvin van het radicale ontwerp aan de achterkant vloeiend overgaan in de achtervleugel. Die is noodzakelijk om de Electric SuperVan op het asfalt te duwen voor meer grip. De race-invloed zet zich onder de huid voort met double wishbone wielophanging van ongelijke lengte op elke hoek. Ook de subframes, vering en remmen ontlenen hun afkomst aan de racerij.
Data om prestaties te optimaliseren
Het interieur van de Ford Pro Electric SuperVan omvat een volledige rolkooi en racestoelen volgens de FIA-reglementen voor de nodige veiligheid. Via een grote touchscreen die rechtstreeks afkomstig is uit een productiemodel zoals de Ford Mustang Mach-E6, heeft de bestuurder de beschikking over geavanceerde connectiviteits- en informatiesystemen. Handig wanneer de coureur zijn helm afdoet om tijdens de pauze even een paar pakketjes af te leveren: via het SYNC-scherm en de aanwezige wifi heb je toegang tot alle services die je zo efficiënt, schoon en veilig mogelijk naar je bestemming brengen. Van circuit tot buitenweg: de Ford Pro Electric SuperVan voelt zich overal thuis.
De touchscreen maakt het ook mogelijk om te schakelen tussen de verschillende rijmodi, waarmee je altijd op het juiste moment kunt beschikken over de juiste hoeveelheid koppel, regeneratie van remenergie en stuurgevoel. De Electric SuperVan laat zich eenvoudig afstemmen op verschillende rijscenario’s:
- Road – voor die zeldzame gevallen van ‘normaal’ rijden.
- Track – voor de juiste balans tussen snelheid en handling op het circuit met race-slicks.
- Drag – voor maximale acceleratie op dragstrips bij gebruik van dragracebanden.
- Drift – voor spectaculair driften, behendigheids-demo’s en rijden in de sneeuw.
- Rally – voor optimale prestaties op asfalt en gravel in rally-etappes met speciale banden.
Verdere verbetering van de prestaties is te danken aan het elektronicapakket dat onder meer de tractiecontrole, launch control, snelheidsbegrenzer in de pitstraat en het regeneratief remsysteem in beheer heeft. In het laatste geval kun je kiezen uit drie standen die helpen om de energie die vrijkomt tijdens vertragen op te vangen en op te slaan in de batterij, vergelijkbaar met de L Mode-functie op E-Transit. In de ECO-modus rijdt de SuperVan zo efficiënt mogelijk, staat het regeneratieve remsysteem op de maximale stand en is de aandrijving naar de achteras uitgeschakeld. Is er toch wat meer snelheid nodig? Een E-Boost-knop helpt je aan een tijdelijke vermogens- en koppelboost.
Bandenreinigingsmodus
Een leuk detail: de Ford Pro Electric SuperVan is voor de gelegenheid voorzien van een ‘bandenreinigingsmodus’. Deze nieuwe functie remt de ene as volledig af, terwijl de andere as op hoog vermogen ronddraait. Zo creëert de coureur op eenvoudige wijze indrukwekkende burnouts op de voor- of achterassen. Mooi om de troep even van de banden te schuren en deze tegelijkertijd op te warmen voor de volgende sprint.
Behalve het demonstreren van Fords verregaande knowhow op het gebied van elektrische voertuigen en connectiviteit wordt de Electric SuperVan ook ingezet als wetenschappelijk experiment op hoge snelheid. Dankzij de veelzijdige gebruiksscenario’s en het compromisloze ontwerp kan de SuperVan worden ingezet om grenzen te verleggen in technologie en connectiviteit van elektrische voertuigen. Zo helpt de SuperVan mee om elektrische productieauto’s, raceauto’s, software en diensten van Ford in de toekomst nog beter te maken.
Achter het stuur van de Electric SuperVan tijdens zijn optreden op het Goodwood Festival of Speed zit Romain Dumas, een zeer deskundige coureur die één prachtig taak heeft: het maximale halen uit Electric SuperVan. Als er iemand is die dat kan, dan is het wel Dumas: in elektrisch racen is hij ongeëvenaard. Behalve records op de heuvelklim van Goodwood én Pikes Peak is hij ook verantwoordelijk voor het elektrische ronderecord op de angstaanjagende Nordschleife, waar hij ook vier 24 uursraces op de Nürburgring won. Daarbij schreef Dumas ook het afstandsrecord van de 24 uur van Le Mans op zijn naam, evenals een FIA World Endurance Championship-titel en een klasse-overwinning in de Rallye Monte Carlo.
# # #
1 Officially homologated driving range will be published closer to on-sale date. Published range (intended target value according to WLTP) can be achieved with a fully charged battery – depending on the existing series and battery configuration. The actual range may vary due to various factors (e.g. weather conditions, driving style, route profile, vehicle condition, age and condition of the lithium-ion battery).
2 Austria, Belgium, Britain, Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Spain, Romania, Sweden, Switzerland, Turkey.
3 Based on S&P Global New Registrations data 2021.
4 Don’t drive while distracted or while using handheld devices. Use voice-operated systems when possible. Some features may be locked out while the vehicle is in gear. Not all features are compatible with all phones.
5 Ford Ranger Raptor twin-turbo 3.0-litre EcoBoost V6 homologated CO2 emissions 315 g/km and homologated fuel efficiency from 13.8 l/100 km. The declared WLTP fuel/energy consumptions, CO2 emissions and electric range are determined according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EU) 2017/1151 as last amended. The applied standard test procedures enable comparison between different vehicle types and different manufacturers.
6 In accordance with the Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). A range of up to 610 km (intended target value according to WLTP) can be achieved with a fully charged battery – depending on the existing series and battery configuration. The actual range may vary due to various factors (e.g. weather conditions, driving style, route profile, vehicle condition, age and condition of the lithium-ion battery).