- Ford gebruikt zelfrijdende robot om onderdelen rechtstreeks op gewenste plek af te leveren
- Robot met bijnaam “Survival” is geprogrammeerd met plattegrond van fabriek en past route aan na het vinden van obstakels op zijn pad; eerste keer dat dit type wordt gebruikt in Europese Ford-fabriek
- Uit proefprojecten blijkt dat Survival dagelijks tot wel 40 arbeidsuren vrijmaakt, waardoor medewerkers complexere taken kunnen uitvoeren
Autonome voertuigen van Ford laten nog een paar jaar op zich wachten, maar een mini-robot laat al zien wat er mogelijk is. Lees verder
Downloads
De robot heeft als bijnaam Survival, vanwege zijn vermogen om zich aan te passen aan de omgeving. De zelfrijdende robot brengt onderdelen rond in een van de fabrieken van Ford, en ontwijkt daarbij onvoorziene objecten: hij past zijn route aan als er iets in de weg staat en stopt indien nodig.
De robot is volledig ontwikkeld door Ford-technici en het is de eerste van dit type die wordt gebruikt in een Europese fabriek van het bedrijf.
“We hebben de robot zodanig geprogrammeerd dat hij de hele plattegrond van de fabriek kent. Daardoor zijn er, naast de sensors, geen externe hulpmiddelen nodig om te navigeren”, aldus Eduardo García Magraner, Engineering Manager bij Fords ultramoderne carrosseriefabriek in Valencia, waar de robot wordt getest.
“In het begin zag je dat werknemers het idee hadden dat ze in een sciencefictionfilm waren beland. Als er een robot langskwam, stopten ze en bleven ze ernaar kijken. Nu gaan ze gewoon door met hun werk. Ze weten dat de robot slim genoeg is om om hen heen te manoeuvreren.”
Productieonderdelen en lasmateriaal afleveren op de verschillende stations in de fabriek is cruciaal om de productie van de Kuga, Mondeo en S-MAX onvertraagd door te laten gaan. Het rondbrengen van die productiebenodigdheden kost Ford-werknemers echter veel tijd en het is nogal simpel werk. De robot vervangt geen werknemers, maar kan elke dag maar liefst veertig arbeidsuren besparen door deze rol over te nemen. In de vrijgekomen tijd kunnen operators complexere taken op zich nemen.
De robot is uitgerust met een automatische laadvloer met zeventien schappen voor materialen met verschillende gewichten en afmetingen. Om fouten te voorkomen, verloopt het openen en sluiten van deze schappen automatisch, waardoor operators in elke sectie alleen maar toegang hebben tot het materiaal dat hun is toegewezen.
“We zijn nu bijna een jaar aan het testen, en tot nu toe werkt de robot foutloos. Hij is een waardevol lid van het team geworden”, zegt Garcia Magraner. “Hopelijk kunnen we de robot binnenkort fulltime inzetten en ook in andere Ford-fabrieken gebruiken.”
Survival is een van de slimme robots die in de Europese fabrieken van Ford werken, net als de “Robutt” en co-bots in Keulen. De zelfrijdende robot maakt gebruik van LiDAR-technologie (Light Detection and Ranging) om zijn omgeving in beeld te brengen. Die technologie wordt ook toegepast in prototypen van automatische voertuigen van Ford.