• Ford past lessen uit gaming toe in processen voor het ontwerpen van auto’s
  • Ford werkt in virtuele clinics samen met klanten om allerlei voorzieningen te testen
  • Eerder bouwde Ford samen met gamers een virtuele raceauto om te anticiperen op toekomstige trends en een nieuwe designbenadering te testen

Ford heeft altijd een sleutelrol gespeeld in computergames met de bedoeling om auto's uit de echte wereld zo natuurgetrouw mogelijk na te bootsen op console- en tv-schermen. Volgens de Internet Game Cars Database komen er in videogames zelfs meer Fords voor dan auto's van andere merken. Lees verder

Ford past de lessen die bij gaming zijn opgedaan toe in zijn eigen processen. Dergelijke technieken helpen een effectieve samenwerking te realiseren, ondanks de fysieke afstand bij thuiswerken.

Ingenieurs bouwen simulaties waarmee ze kunnen testen hoe nuttig nieuwe technologieën door klanten worden ervaren. Ontwerpers passen animaties toe bij het creëren van virtuele prototypen. Ford heeft zelfs samen met de gaming-community een auto ontwikkeld.

“De wijze waarop wij veranderen in hoe wij onze producten en diensten ontwerpen, is echt spectaculair. Gaming speelt een integrale rol in hoe we onze creativiteit en denkprocessen kunnen vernieuwen. Dat geldt ook voor onze onlangs opgerichte Experience Labs, waar in de ontwerpfase, gamification een belangrijke factor is om in de toekomst betekenisvolle ervaringen voor onze klanten te creëren”, aldus Amko Leenarts, director of Design bij Ford Europa

Virtuele klantenclinics
“Door de coronapandemie konden er veel minder klantenclinics meer worden georganiseerd. Dit gaf ons een geweldige mogelijkheid om sneller aan de slag te gaan met virtueel testen en zo testscenario’s te creëren die deelnemers overal ter wereld op hun computer kunnen uitvoeren. Dit kan met gamingtechnologie en het heeft deze clinics nog leuker gemaakt”, aldus Mario Meichelboeck, digital engineer, Tools, Strategy and UX bij Ford Europa

Ford werkt nu in virtuele clinics samen met klanten om allerlei voorzieningen te testen. In de eerste clinic wilden de ingenieurs van Ford achterhalen of deelnemers de knop voor automatisch parkeren liever ingedrukt houden, of één keer indrukken. Zij hebben daartoe een korte videogame ontwikkeld waarin deelnemers een aantal parkeermanoeuvres moeten uitvoeren. Uit de uitkomst bleek dat 88% van de deelnemers een voorkeur had voor één keer drukken, een resultaat dat zou kunnen leiden tot een verandering in de functionaliteit van Ford Active Park Assist.

In de game kwam ook een overstekende koe voor waarmee werd getest hoe snel een deelnemer zou reageren en de auto zou stoppen. Langere reactietijden zouden kunnen leiden tot veranderingen in de voorziening voor automatisch parkeren, waarbij de auto langzamer zou rijden of dat de voorziening zou worden afgestemd op bepaalde bestuurders.

Door de deelname van meer klanten uit verschillende markten en demografieën, en een groter aantal mogelijke scenario’s, levert virtueel testen betere en betrouwbaardere gegevens op. Hierdoor krijgt Ford een beter inzicht in wat de klant wil en kan het deze voorkeuren verwerken in de ontwikkeling van auto’s.

Ford is nu van plan het aantal met gaming-engines ontwikkelde virtuele klantenclinics uit te breiden.

Ontwikkelaars van Ford gebruiken in de Design Studio gaming-engines om animaties te ontwikkelen waarmee kan worden gevisualiseerd hoe toekomstige auto’s er in een werkelijke omgeving uitzien en hoe zij hier functioneren. Het grote voordeel hierbij is interactie bij het ontwikkelen van nieuwe voorzieningen, het verwerken van klantfeedback en het ontdekken van hoe toekomstige auto’s functioneren in het dagelijks leven. Vroeger werd dit gedaan met prototypen, tegenwoordig gebeurt dit in een game-omgeving.

Powerwalls en teamwork
Samenwerken vanaf verschillende locaties kan behoorlijk uitdagend zijn voor ontwerpers, zeker wanneer voertuigen of onderdelen waaraan gewerkt wordt niet fysiek aanwezig zijn. Daarom heeft Ford in de ontwerpstudio’s in Engeland (Dunton) en Duitsland (Keulen) reusachtige LED-schermen geïnstalleerd, zogenaamde powerwalls.

De powerwalls zijn twee meter hoog en vijf meter breed en kunnen voertuigontwerpen op een schaal van 1:1 weergeven. Designteams kunnen in gezamenlijke sessies lijnen, vormen, schaduwen en reflecties analyseren. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop een e-sportteam in een game een gezamenlijk doel bereikt.

Met behulp van videoconferencing en virtual reality is het team op een deel van de powerwall zichtbaar en kan iedereen feedback geven en in realtime veranderingen aanbrengen aan het ontwerp.

Team Fordzilla P1
Om een nieuwe benadering van design uit te proberen en om te kunnen anticiperen op toekomstige trends, heeft Ford samen met gamers een virtuele raceauto gebouwd. Bijna een kwart miljoen e-sportfans hebben meegedaan aan online enquêtes waarin zij hun input konden geven over het uiterlijk van de extreme Team Fordzilla P1 die van 6-12 september te zien was op de IAA Mobility-beurs in München.

Het interieur van de auto is gericht op essentiële elementen van gaming, zoals snelheid, de positie in het deelnemersveld en de rondetijd. Ford onderzoekt nu de mogelijkheid om in het kader van de mensgerichte designbenadering een minimalistische methode toe te passen op auto’s; dat wil zeggen zich te concentreren op datgene toe te passen wat klanten het liefst willen.

De kracht van co-creatie, zoals is te zien in de P1-raceauto, heeft ook een rol gespeeld bij het afwerken van de Puma ST Gold Edition. Er zijn door liefhebbers bijna 275.000 stemmen uitgebracht over de kleurencombinaties van elementen, waaronder de lak, bestickering en remklauwen, en zelfs over de naam.

Naar aanleiding van het succesvolle P1-project, onderzoekt Team Fordzilla nu mogelijkheden om samen met Ford-ontwerpers en gamers een nieuwe Supervan te ontwikkelen. Het is de bedoeling om met de Supervan Vision Concept een nieuwe dimensie toe te voegen aan het Supervan-verhaal, op basis van hoe een extreem performance-model van de toekomstige Transit-bedrijfswagens eruit zou kunnen zien.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com