• Ford meldt dat medio 2026 het gehele personenauto portfolio in Europa volledig elektrisch of plug-in hybride zal zijn en uiteindelijk volledig elektrisch in 2030
  • Gehele bedrijfswagen aanbod van Ford in Europa zal in 2024 in staat zijn om uitstootvrij te rijden; naar is verwachting twee derde van verkochte bedrijfswagens in 2030 volledig elektrisch of plug-in hybride
  • Toonaangevende bedrijfswagenactiviteiten van Ford in Europa cruciaal voor toekomstige groei en winstgevendheid, ondersteund door nieuwe producten en diensten, door strategische alliantie van Ford met Volkswagen en door joint venture Ford Otosan
  • Streven van Ford naar volledig elektrische toekomst krijgt grote impuls door investering van $ 1 miljard in nieuwe fabriek voor elektrische auto's in Keulen; eerste in Europa op grote schaal gebouwde, volledig elektrische personenauto voor Europese klanten rolt vanaf 2023 in Keulen van de band
  • Na succesvolle herstructurering en op weg naar winstgevendheid in Europa gaat Ford verder met volgende fase, gericht op volledig elektrische toekomst. Ford op schema om doelstelling van zes procent EBIT-marge te halen als onderdeel van plan om wereldwijde activiteiten van bedrijf sterk te verbeteren

Ford zet vandaag een belangrijke stap in zijn Europese transformatie met de toewijding om zich volledig in te zetten op elektrische personenauto's en om zijn toonaangevende bedrijfswagenactiviteiten aanzienlijk te laten groeien en te elektrificeren. Lees verder

Ford heeft vandaag aangekondigd dat medio 2026 honderd procent van zijn personenautoaanbod in Europa in staat is om uitstootvrij te rijden. Dit betekent dat het volledige personenautoaanbod elektrisch of plug-in hybride zal zijn. In 2030 zal het complete personenautoaanbod volledig elektrisch zijn. Verder zal het gehele bedrijfswagenaanbod van Ford in 2024 in staat zijn om uitstootvrij te rijden. Naar verwachting zal twee derde van de verkochte Ford bedrijfswagens in 2030 volledig elektrisch of plug-in hybride zijn.
De aankondiging komt vlak na de bekendmaking dat Ford in Europa in het vierde kwartaal van 2020 opnieuw winstgevend is geworden en dat er een grote wereldwijde investering in elektrificering wordt gedaan: wereldwijd tot en met 2025 minstens $ 22 miljard, bijna twee keer zoveel als Ford eerder voor elektrische auto’s had uitgetrokken.

“Nu ons bedrijf met succes is geherstructureerd en eind vorig jaar weer winstgevend is geworden, gaan we door naar de volgende fase van ons plan. Gedreven door de ambitie om onze klanten een geheel verbonden ervaring in expressieve nieuwe auto’s te bieden, gaan we in Europa op volle kracht naar een volledig elektrische toekomst”, aldus Stuart Rowley, President, Ford Europa. “We verwachten ons momentum dit jaar in Europa door te zetten en zijn op schema om ons doel van een EBIT-marge van zes procent te realiseren. Dit is onderdeel van ons plan om onze wereldwijde autoactiviteiten sterk te verbeteren.”

In de transformatie van de activiteiten van Ford in Europa stonden in de afgelopen twee jaar vermindering van de structurele kosten met $ 1 miljard, het aanpakken van minder goed presterende markten, het tot stand brengen van een doelgerichter autoaanbod binnen drie klantgerichte bedrijfsonderdelen, en het aangaan van partnerschappen ter stimulering van groei en verbeterde winstgevendheid in het hele bedrijf centraal.

Versnellen van de groei van Ford Bedrijfswagens
2020 was het zesde opeenvolgende jaar dat Ford marktleider was bij de verkoop van bedrijfswagens in Europa. De groei van de sterke bedrijfswagentak van Ford is een belangrijke factor bij de winstgevendheid in Europa. De bedrijfswagenactiviteiten worden ondersteund door nieuwe producten en diensten, door samenwerking met een uitgebreid netwerk van ombouwpartners voor bedrijfswagens, door de strategische alliantie met Volkswagen en door de joint venture Ford Otosan, wat de ontwikkeling en productie van bedrijfswagens kosteneffectiever maakt.

Belangrijk voor verdere groei van de bedrijfswagenactiviteiten is een ecosysteem dat is opgebouwd rond verbonden services, samen met klanten ontwikkeld en ontworpen voor een betere klantervaring. Dit helpt hen om hun bedrijven nog succesvoller te maken. Voorbeelden van verbonden services voor de inzetbaarheid en productiviteit zijn FordPass Pro voor wagenparken van maximaal vijf auto’s en de introductie van Ford Fleet Management. De laatste service is vorig jaar door Ford en ALD Automotive ontwikkeld voor maximalisering van de productiviteit voor wagenparkklanten die op zoek zijn naar services op maat waarmee ze hun wagenparken volledig inzetbaar kunnen houden.

Verder hebben Ford en Google onlangs de oprichting aangekondigd van een nieuwe samenwerkingsgroep, Team Upshift, om baanbrekende, gegevensgestuurde kansen te stimuleren. Samen met de mogelijkheden die Ford al in huis heeft, gaat dit eerste partnerschap in zijn soort de basis vormen voor een transformatie van de eigenaarservaringen en services voor zowel de personenautoklanten als de bedrijfswagenklanten van Ford.

Investering in Ford Keulen van $ 1 miljard
Een grote impuls bij de opmars van Ford naar een volledig elektrische toekomst is een nieuwe investering van $ 1 miljard voor modernisering van de fabriek in Keulen. Dit is een van de grootste productiefaciliteiten in Europa en de thuisbasis van Ford Europa. Via deze investering zullen de bestaande autoassemblageactiviteiten worden omgebouwd tot het Ford Cologne Electrification Center voor de productie van elektrische auto’s, de eerste dergelijke fabriek van Ford in Europa.

Ford heeft ook bevestigd dat zijn eerste in Europa op grote schaal gebouwde, volledig elektrische personenauto voor Europese klanten vanaf 2023 in deze fabriek zal worden geproduceerd. Over de mogelijkheden voor het in dezelfde fabriek bouwen van een tweede volledig elektrische auto wordt nog nagedacht.

“Onze aankondiging over het ombouwen van onze fabriek in Keulen, al 90 jaar de thuisbasis van onze activiteiten in Duitsland, is een van de belangrijkste aankondigingen die Ford in al die tijd heeft gedaan. Het onderstreept onze toewijding aan Europa en aan een moderne toekomst met geëlektrificeerde auto’s die centraal staan in onze groeistrategie”, aldus Rowley.

“De beslissing om van de productie- en ontwikkelingslocatie in Keulen het e-mobiliteitscentrum voor Ford in Europa te maken, is voor alle werknemers een belangrijk signaal”, aldus Martin Hennig, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Ford-Werke GmbH. “Deze beslissing biedt onze werknemers een langetermijnperspectief en moedigt hen tegelijkertijd aan om vorm te geven aan deze elektrische toekomst.”

Rowley besluit met de volgende woorden: “We zullen een uitzonderlijke reeks geëlektrificeerde voertuigen aanbieden, ondersteund door klantgerichte digitale diensten en ervaringen, waardoor onze klanten ons kunnen vergezellen op weg naar een volledig elektrische toekomst, die nu al is begonnen met de introductie van de volledig elektrische Mustang Mach-E. Samen met onze toonaangevende bedrijfswagenactiviteiten zal dit de basis vormen van de op duurzame wijze winstgevende Ford-activiteiten in Europa.”

Aanvullende details over het elektrificeringsplan van Ford en over het ombouwen van de locatie in Keulen zullen de komende maanden bekend worden gemaakt.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com