• Nieuwe Ford Focus RS levert een maximaal vermogen van 350 pk dankzij een speciaal ontworpen 2.3-liter EcoBoost-motor
  • Dynamische wereldpremière op het Festival of Speed in Goodwood met Ken Block achter het stuur
  • De geavanceerde technologieën omvatten de innovatieve Performance All-Wheel Drive met Dynamic Torque Vectoring van Ford, launch control en verschillende rijmodi, waaronder de Drift Mode – waarmee dit de eerste auto met een driftmodus is
  • De Ford Focus RS is één van de twaalf nieuwe sportauto's die Ford tot 2020 wereldwijd op de markt zal brengen

Ford heeft vandaag bekendgemaakt dat de nieuwe Focus RS een maximaal vermogen van 350 pk heeft. Het door Ford Performance ontwikkelde model beschikt over een unieke versie van de nieuwe 2.3-liter EcoBoost-motor, die werd geïntroduceerd in de Ford Mustang. Lees verder

Ford demonstreert de prestaties van de nieuwe Focus RS voor het eerst aan toeschouwers op het Festival of Speed 2015 in Goodwood, Verenigd Koninkrijk, waar Ken Block, de Gymkhana- en World Rallycross-ster, de beruchte Hillclimb zal doen vanachter het stuur van een prototype van de auto.

“We hebben de fans een echte racemachine beloofd, en met een vermogen van 350 pk onder de motorkap hebben we die belofte helemaal waargemaakt,” zegt Dave Pericak, Global Director bij Ford Performance. “Dankzij de adembenemende snelheid en de innovatieve technologie van de nieuwe Focus RS kan deze auto de strijd aangaan met sportieve modellen van luxe en exotische merken, en dat gaat hij dan ook doen.”

Met de Focus RS introduceert Ford de All-Wheel Drive-technologie met Dynamic Torque Vectoring van Ford Performance. Het innovatieve systeem tilt de handelbaarheid en het plezier voor bestuurders naar een nieuw niveau dankzij de combinatie van een uitstekende grip en wegligging en een ongeëvenaarde wendbaarheid en stuursnelheid.

De Focus RS is het eerste Ford RS-model ooit dat is voorzien van Launch Control en selecteerbare rijmodi, waaronder de Drift Mode – waarmee dit de eerste auto is die de mogelijkheid biedt voor geregelde drifts met overstuur.

Zeer hoogwaardige EcoBoost-aandrijving die speciaal is ontwikkeld voor de RS
De nieuwe 2.3-liter EcoBoost-motor van de Focus RS heeft dezelfde basisstructuur als de aluminium viercilindermotor in de Ford Mustang. De motor is aanzienlijk geüpgraded voor de Focus RS, zodat deze 350 pk kan leveren. Dit is 10 procent meer vermogen dan de krachtige 2.3-liter EcoBoost motor in de Mustang.

Het extra vermogen wordt gegenereerd door een nieuwe twin-scroll turbocompressor met lage massatraagheid en een grotere compressor die een aanzienlijk grotere luchtstroom levert, samen met een veel grotere intercooler om de laaddichtheid te maximaliseren. Ook de luchttoevoer naar de motor is verbeterd dankzij een minder beperkend ontwerp van de luchtinlaat en een hoogwaardig uitlaatsysteem met een grotere boring en een elektronisch geregelde klep in de uitlaatpijp die de balans tussen de uitlaatgastegendruk en de geluidsproductie optimaliseert.

De cilinderkop is vervaardigd uit een nieuw type legering dat beter bestand is tegen hogere temperaturen, terwijl het cilinderblok is voorzien van gietijzeren cilindervoeringen met een hogere treksterkte.

Ook aan de koeling van de motor is hoge prioriteit gegeven, en ingenieurs hebben extra ruimte vrijgemaakt in de voorkant van de auto om een aanzienlijk grotere radiateur te plaatsen. Dit is de grootste radiateur tot nu toe voor een Focus, en deze zorgt voor de noodzakelijke koeling voor intense ritten op circuits.

Dankzij zeer nauwkeurige kalibraties heeft de motor een uitstekende low-end-respons met een hoge trekkracht voor een snelle acceleratie naar maximaal 6800 tpm. Tussen 2000 en 4500 tpm wordt een koppel van maximaal 440 Nm geleverd. Bij snel accelereren is gedurende 15 seconden een overboost mogelijk waarbij een koppel van 470 Nm beschikbaar is.

Bij indrukwekkende prestaties hoort een indrukwekkend geluid. De ingenieurs van Ford Performance hebben de RS zo afgesteld dat de auto tijdens het rijden een prettig en sportief geluid produceert, waarbij de karakteristieke wervelingen en tikken die kenmerkend zijn voor de RS natuurlijk niet ontbreken.

“Bestuurders zullen onder de indruk zijn wanneer ze de kracht van de turbocompressor van deze zeer speciale 2.3-liter EcoBoost-motor voelen, en ze zullen genieten wanneer ze plankgas geven. Het intense motorgeluid tovert gegarandeerd een lach op je gezicht,” aldus Pericak.

De nieuwe Focus RS is de derde generatie en is ontwikkeld door een team ingenieurs van Ford Performance in Europa en de VS. De voorgaande modellen werden geïntroduceerd in 2002 en 2009. De Focus wordt geproduceerd in Saarlouis in Duitsland en is de 30e auto die het legendarische RS-logo mag dragen.

De Focus RS is één van de twaalf nieuwe sportauto’s die Ford tot 2020 wereldwijd op de markt zal brengen, waarmee een nieuw tijdperk wordt ingeluid voor Ford Performance. De nieuwe RS is vanaf begin 2016 leverbaar voor klanten in Europa.

Voor meer informatie over de nieuwe Ford Focus RS, ga naar de online persmap.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com