• Men vindt het tegenwoordig moeilijker om merken te vertrouwen en een band op te bouwen met gelijken
  • 62% van jongeren generatie, Generatie Z, voelt zich regelmatig eenzaam
  • 58% van volwassenen voelt in strijd tegen klimaatverandering eerder wanhoop dan hoop

Eenzaamheid, onzekerheid en het belang van vertrouwen zijn dominante thema’s voor 2020. Desondanks ziet de hoofdfuturist van Ford mogelijkheden om bedrijven en mensen met elkaar te verbinden. In het tijdperk van continue connectiviteit voelt de consument zich eenzamer dan ooit. Consumenten vinden het moeilijker om gelijken en bedrijven te vertrouwen. Lees verder

In het jaarrapport, 2020 Looking Further with Ford Trend Report, dat vandaag voor de achtste keer is uitgebracht, ziet Ford Motor Company vertrouwen als een dominant internationaal thema. Ford onderzoekt manieren waarop bedrijven dit vertrouwen kunnen terugwinnen.

“Wereldwijd volgen veranderingen elkaar steeds sneller op; zonder het vertrouwen in instituten, merken en hun gelijken, voelen veel mensen zich behoorlijk overweldigd”, schrijft Sheryl Connelly, Global Consumer Trends and Futuring Manager bij Ford. “Consumenten willen geloven dat bedrijven het juiste doen, maar bedrijven moeten hen ook een duidelijke reden geven om ze te geloven. Ford blijft zich inzetten om het leven van consumenten en hun gemeenschappen te verbeteren, zodat we onze vertrouwensrelatie kunnen voortzetten.”

Voor het jaarrapport is onderzoek verricht in veertien landen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië, Europa en het Midden-Oosten. In het rapport wordt geopperd dat het kunnen vertrouwen op gelijken, gemeenschappen, gekozen functionarissen en bedrijven van cruciaal belang is in het alledaagse leven. Andere consumententrends die in het rapport worden besproken:

  • Helemaal alleen: Eenzaamheid is een epidemie van internationale omvang geworden. Eenzaamheid komt met name voor onder jongeren: wereldwijd is 62 procent van Generatie Z het eens met de stelling: “ik voel me regelmatig eenzaam” en 50 procent is het eens met: “ik voel me vaak eenzaam in het gezelschap van anderen”. 45 procent van de volwassenen wereldwijd geeft aan zich regelmatig eenzaam te voelen
  • Onder de oppervlakte: Er is een groeiende belangstelling voor de niet-zichtbare elementen van het opbouwen van consumentenvertrouwen. Consumenten willen geloven dat bedrijven het juiste doen, maar willen graag een blik achter de schermen werpen om dit daadwerkelijk te geloven. Wereldwijd is 67 procent van volwassenen het eens met de stelling: “als ik mijn vertrouwen in een merk kwijt ben, is dit onherroepelijk”.
  • Een standpunt innemen: Consumenten vragen merken om niet langer producten, maar waarden centraal te stellen. Dit hoeft echter niet altijd van invloed te zijn op de aankoopbeslissing: wereldwijd verklaart 59 procent van volwassenen aankoopgemak belangrijker te vinden dan merkwaarden.
  • Hoge verwachtingen: Terwijl e-commerce groeit, groeien ook de verwachtingen voor merken. Wereldwijd is 67 procent van volwassenen het eens met de stelling: “ik verwacht tegenwoordig meer van merken dan vroeger”.
  • De groene paradox: Consumenten maken zich wereldwijd meer zorgen over klimaatverandering. Toch vertaalt die zorg zich niet in een gevoel van urgentie: van de mensen die hun gedrag niet aanpassen in de strijd tegen klimaatverandering, zegt 64 procent dat dit volgens hen geen verschil maakt.
  • Identiteit telt: Discussie en taalgebruik over identiteit blijven zich ontwikkelen. In het bijzonder het begrip dat een identiteit bestaat uit zichtbare en niet-zichtbare kenmerken zoals seksuele identiteit, afkomst, religie, enzovoort. Wereldwijd zegt 67 procent van volwassenen: “ik begrijp het concept van genderfluïditeit”.
  • Hergebruik: Nieuwe upcyclebedrijven hebben wereldwijd de handel in hergebruikte goederen gemoderniseerd. Het zogenoemde re-commerce movement wordt steeds populairder onder moderne en marktbewuste shoppers. Zij geven een nieuw leven aan gebruikte kleding, apparaten, elektronica, huishoudelijke apparatuur en andere goederen. Wereldwijd is 60 procent van volwassenen het eens met de stelling “ik sta meer open voor het kopen van tweedehands goederen dan vijf jaar geleden”.

Lees hier het volledige jaarrapport 2020 Looking Further with Ford 2020 Trends.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com