- Ford BlueCruise wordt gelanceerd op de Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV, waardoor duizenden nieuwe klanten toegang krijgen tot deze handsfree rijtechnologie in Europa
- Het systeem is het eerste in zijn soort dat in 2023 in Europa werd goedgekeurd voor gebruik op de Mustang Mach-E en is nu het breedst beschikbare 'hands-off, eyes-on'-ondersteuningssysteem
- Wereldwijd rijden meer dan 1 miljoen voertuigen rond met BlueCruise en hebben bestuurders al meer dan 888 miljoen kilometer handsfree gereden
Vanaf vandaag wordt de beschikbaarheid van BlueCruise aanzienlijk uitgebreid. Dit biedt veel meer klanten toegang tot het geavanceerde ‘hands-off, eyes-on’-ondersteuningssysteem waarmee handsfree gereden kan worden op de snelweg. Lees verder
Downloads
Het systeem kwam voor het eerst in Europa beschikbaar op de Mustang Mach-E en wordt vanaf het voorjaar van 2026 geïntroduceerd in nog eens vier modellen: Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV.
Wereldwijd hebben Ford- en Lincoln-rijders gezamenlijk meer dan 888 miljoen snelweg-kilometers afgelegd met behulp van BlueCruise. Door de technologie beschikbaar te maken op een breed scala aan Ford-modellen, krijgen nog meer klanten de mogelijkheid om te genieten van comfort en gemak onderweg op de snelweg, en zo ontspannen hun bestemming te bereiken.
BlueCruise was het eerste systeem in zijn soort dat in 2023 goedkeuring kreeg van de regelgevende instanties in Europa bij de introductie in Groot-Brittanië. Sindsdien is het systeem goedgekeurd voor gebruik in 16 Europese markten2, waaronder Nederland. Hierdoor is het nu het breedst beschikbare systeem in zijn soort in Europa. De zogenoemde Blue Zones beslaan een netwerk van 135.000 kilometer aan Europese snelwegen3, waardoor Ford BlueCruise-gebruikers probleemloos handsfree een roadtrip door meerdere landen kunnen maken.
Als een voorbeeld van de brede geografische beschikbaarheid, kan een bestuurder van Stockholm naar Rome rijden. Op de totale afstand van meer dan 2.000 kilometer kan met BlueCruise bijna 25 uur handsfree door zes aaneengesloten landen gereden worden.
“We zetten ons in om deze geavanceerde technologie beter bereikbaar te maken. Nu BlueCruise beschikbaar wordt op vijf verschillende Ford-modellen in Europa, maken we handsfree rijden op de snelweg toegankelijk voor een bredere groep klanten”, aldus Torsten Wey, manager ADAS-functies en software, Ford Europa. “Elk model is uniek en ons team van ADAS-ingenieurs heeft daarom gewerkt aan de uitbreiding van BlueCruise buiten de Mustang Mach-E om een hoogwaardige handsfree rijervaring op de snelweg te garanderen, ongeacht welk model een klant kiest.”
Hands-Off, Eyes-On rijden
BlueCruise bouwt voort op de mogelijkheden van Ford’s Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC). Dit systeem helpt bij het regelen van de besturing, acceleratie, remmen, rijstrookpositionering en het behouden van een veilige afstand tot voorliggende voertuigen. Het systeem houdt wegmarkeringen, snelheidsborden en veranderende verkeersomstandigheden constant in de gaten en is werkzaam bij een constante snelheid op de snelweg tot en met langzaam bewegend (file)verkeer.
Wanneer BlueCruise is ingeschakeld in een Blue Zone kan de bestuurder zijn handen van het stuur halen, zolang de ogen op de weg gericht blijven4. Voordat het systeem overschakelt op handsfree rijden, controleert de BlueCruise-technologie of de rijstrookmarkeringen goed zichtbaar zijn, of de bestuurder alert blijft en of de rijomstandigheden geschikt zijn.
BlueCruise maakt gebruik van een combinatie van radars en camera’s om de positie en snelheid van andere voertuigen op de weg te detecteren en te volgen. Een naar voren gerichte camera herkent rijstrookmarkeringen en snelheidsborden. Om ervoor te zorgen dat bestuurders hun ogen op de weg houden terwijl hun handen van het stuur zijn, houdt een naar de bestuurder gerichte camera de oogopslag en hoofdpositie in de gaten, zelfs wanneer de bestuurder een zonnebril draagt.
BlueCruise zal vanaf het voorjaar van 2026 beschikbaar worden op verschillende uitvoeringen van de Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV, mits uitgerust met het Driver Assistance Pack. Abonnementsopties en prijzen worden kort voor de lancering bekendgemaakt.
Om meer te weten te komen over BlueCruise, ga naar https://www.ford.nl/technologie/rijhulp/ford-bluecruise
# # #
1 Beschikbaar in geselecteerde landen op geselecteerde Puma, Puma Gen-E, Kuga, Ranger PHEV en Mustang Mach-E modellen.
2 BlueCruise is momenteel beschikbaar voor Europese klanten in Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië (niet beschikbaar in Noord-Ierland), Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje en Zweden.
3 Gegevens oktober 2025.
4 De bestuurder dient zijn ogen te allen tijde op de weg houden om BlueCruise handsfree rijden te kunnen gebruiken. Rijhulpsystemen zijn een aanvulling en vervangen niet de aandacht, het beoordelingsvermogen en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig te besturen. Rijhulpsystemen zijn dus geen volledige vervanging voor veilig rijden. Raadpleeg de gebruikershandleiding voor meer informatie en beperkingen.


