• Ford Pro lanceert uitgebreide reeks oplossingen voor meer productiviteit bij Europese, zakelijke klanten door voertuigen te integreren met software en digitale diensten
  • Totaaloplossingen van Ford Pro voor minder stilstand, lagere bedrijfskosten en meer duurzaamheid met overstap naar elektrische voertuigen
  • Ford Pro bouwt voort op wereldwijde, leidende positie met bedrijfswagens; verwachte omzet van 45 miljard dollar in 2025

Met de introductie van innovatieve, digitale oplossingen zet Ford Pro een grote stap in het verder verhogen van de productiviteit van Europese bedrijfswagenparken. De oplossingen zijn gericht op het verhogen van productiviteit en het verlagen van bedrijfskosten. Lees verder

Ford Pro is officieel geïntroduceerd tijdens een speciaal evenement in Barcelona. Het betreft een nieuw, wereldwijd opererend bedrijf dat oplossingen biedt voor zakelijke klanten, groot en klein, om hun productiviteit te verhogen. Het aanbod van Ford Pro combineert software, oplaadtechniek, diensten en financiering voor bedrijfswagens. Het biedt klanten één uitgebreid platform voor wagenparkbeheer en ondersteunt bij de overstap naar verbonden en geëlektrificeerde bedrijfswagens.

“We staan aan het begin van een digitaal tijdperk waarin zaken altijd doorgaan en het beheren van een wagenpark complexer is dan ooit”, zegt Ted Cannis, CEO van Ford Pro. “Ford Pro maakt het voor bedrijven gemakkelijker om hun productiviteit te verhogen met een alles-in-één-oplossing van een merk dat ze vertrouwen.”

Ford Pro is de eerste onderneming in zijn soort in de bedrijfswagensector. Het biedt volledig geïntegreerde, digitale oplossingen waarmee klanten zeer gemakkelijk en efficiënt kunnen werken, of hun wagenpark nu bestaat uit diesel- en benzinevoertuigen, volledig elektrische – of zelfs bedrijfswagens van een ander merk.

De uitrol in Europa, waar Ford al zeven jaar leidend1 is op gebied van bedrijfswagens, is onderdeel van Fords ambities om de inkomsten uit software en diensten op te schalen. Het draagt bij aan de nieuwe, wereldwijde omzetverwachting van 45 miljard dollar in 2025.

In de VS – waar Ford Pro eerder dit jaar werd gelanceerd, is aangetoond dat het netwerkeffect van geïntegreerde oplossingen met webgebaseerde tools voor wagenparkbeheer de totale kosten van wagenparkbezit met tien tot twintig procent kan verlagen.2

“Ons Europese team is erop gericht om bedrijven te helpen groeien. De introductie van Ford Pro brengt die ambitie naar een nieuw niveau”, zegt Hans Schep, General Manager Ford Pro Europa. “Ford Pro biedt een nieuwe generatie van volledig elektrische modellen die zijn geïntegreerd met toonaangevende digitale diensten, waarmee onze klanten een nieuw tijdperk van productiviteit en groei tegemoet zullen zien.”

Ford Pro Vehicles – harde werkers voor iedere klant en klus
De verbonden voertuigen staan centraal bij het aanbod van Ford Pro. Met behulp van de uitgebreide reeks geïntegreerde oplossingen, kunnen klanten de productiviteit van hun wagenpark maximaliseren en stilstand terugdringen. Ford Pro Vehicles biedt verschillende bedrijfswagens van wereldklasse, ontwikkeld met de ongeëvenaarde wereldwijde expertise van Ford ten aanzien van klantbehoeften. Centraal staat de iconische Transit-familie, de populairste bedrijfswagenreeks ter wereld.3

Ford Pro maakt de overstap naar een elektrisch wagenpark gemakkelijker met een aanbod van volledig elektrische bedrijfswagens die zijn ontworpen voor meer productiviteit en duurzaamheid, zonder in te leveren op gebied van prestaties of gebruikskosten. De introductie van de nieuwe Ford E-Transit is nu al succesvol, met 5.000 orders voor de productiestart. Tevens kondigde Ford onlangs aan dat de Transit-familie in Europa wordt uitgebreid met vier nieuwe, volledig elektrische modellen. In 2023 volgen de Transit Custom (1-tons bedrijfswagen) en Tourneo Custom (personenwagenvariant). De compactere, nieuwe generatie Transit Courier van Tourneo Courier volgen in 2024.

Ford Pro Special Vehicles
De helft van alle bedrijfswagens die Ford in Europa verkoopt, wordt omgebouwd om te voldoen aan de specifieke behoeften van de klant. Ford Pro Special Vehicles wil dit proces nog eenvoudiger maken voor zowel de klant als de ombouwer. Dankzij het uitgebreide netwerk van ombouwbedrijven – Qualified Vehicle Modifier (QVM) – is het voor klanten gemakkelijker om de gewenste oplossing te vinden, of het nu gaat om het passend maken van een stellage of een landelijk wagenpark van koelwagens.

De nauwe samenwerking met QVM-ombouwers biedt grote voordelen op gebied van typegoedkeuring. Ook zorgt het ervoor dat de ombouw gegarandeerd veilig en effectief is en snel geleverd kan worden. Met de eigen ontwikkelingskennis levert Ford Pro Special Vehicles componenten die de prestaties van de voertuigen verder verbeteren. Daarbij horen ook extra accu’s, aangepaste brandstofsystemen en voorbereidingspakketten voor bijvoorbeeld zwaailichten en traileraansluitingen. Ook biedt de afdeling digitale oplossingen voor de integratie van systemen van derden, zodat die via het touchscreen van de auto bediend kunnen worden. Dat zorgt voor meer gebruiksgemak en maakt extra bedieningspanelen in het interieur overbodig.

Meldingen en acties via Ford Pro Software
Tijd is geld. Onderzoek onder Ford Pro-klanten wijst uit dat zij het liefst gebruikmaken van één geïntegreerde oplossing voor alle aspecten op het gebied van wagenparkbeheer. Ofwel: maximale efficiëntie in plaats van een lappendeken van afzonderlijke diensten van verschillende aanbieders. Ford Pro Software biedt een verbonden, digitaal ecosysteem dat gebruikmaakt van actuele data. Voertuigen, telematica, opladen en onderhoud zijn geïntegreerd in een krachtig, gebruiksvriendelijk en productiviteitsverhogend platform.

Klanten met een wagenpark profiteren bij aanschaf van een Ford bedrijfswagen van een eenjarig abonnement op Ford Pro Telematics4. Deze software zet de voertuigdata om in handige inzichten en geeft meldingen voor eenvoudiger wagenparkbeheer, inclusief actuele voertuiglocaties, meldingen over de staat van het voertuig en monitoring van chauffeurs ter ondersteuning van naleving en training.

Klanten die overstappen naar volledig elektrische bedrijfswagens profiteren daarnaast van de extra functies van Ford Pro E-Telematics4. Die ondersteunen bij gemakkelijk, effectief en intuïtief gebruik van Ford Pro Charging. Zo is eenvoudig de actuele laadstatus te controleren, terwijl de naar wens in te stellen Low Range Alerts informatie geven over de resterende actieradius.5

Ook kan via dit systeem de Schudeled Pre-Conditioning-functie worden geactiveerd, waarmee de cabine van de E-Transit voorafgaande aan vertrek alvast kan worden verwarmd of gekoeld. Dat bespaart niet alleen tijd, maar zorgt ook voor een optimale actieradius. De energie die nodig is voor het verwarmen of koelen gaat niet ten koste van de batterijlading.

Ford Pro Telematics is ook te gebruiken voor bedrijfswagens van andere merken. Deze worden dan voorzien van een plug-in-module. Ford Pro Software is ook te gebruiken in combinatie met eigen of bestaande telematica-oplossingen, bijvoorbeeld van leasemaatschappijen of andere bedrijven met grote wagenparken. Ford Data Services voorziet hen van Ford-voertuiggegevens via de Transportation Mobility Cloud, zodat zij de benodigde inzichten krijgen voor optimaal wagenparkbeheer. Eigen rijders en kleine wagenparkbeheerders (tot vijf voertuigen) kunnen gebruikmaken van de aanvullende FordPass Pro6 smartphone-app. Daarmee kunnen ook bedrijven zonder fulltime wagenparkbeheerder het beste uit hun voertuigen halen.

Volledige service-ondersteuning met Ford Pro Charging
Om de overstap naar elektrische bedrijfswagens te ondersteunen biedt Ford Pro Charging een volledig geïntegreerd, bedrijfsgericht laadsysteem voor wagenparken. Zo helpt het de meest effectieve laadstrategie te bepalen.

Aangezien elk bedrijfsdepot anders is, zijn in de belangrijkste markten adviseurs aangesteld die klanten helpen bij het bepalen van de meest geschikte laadoplossing. Ford Pro Charging biedt een ongeëvenaarde service die bestaat uit de installatie van de hardware en het beheer van de software. Ingebouwde connectiviteit maakt het mogelijk om eventuele problemen te ontdekken, al voordat de klant er iets van merkt. Zo kunnen die problemen met minimale overlast worden verholpen.

Voor bedrijven waarbij de werknemers de bedrijfswagen mee naar huis nemen, biedt Ford Pro Charging een eenvoudige installatie van een Ford Connected Wallbox thuis, inclusief software voor declaratie en administratie. Aangezien veel bedrijven ook gebruik zullen maken van openbare laadpunten, biedt Ford Pro Charging ook toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in Europa, inclusief centrale verrekening.

Ford Pro Service verhoogt uptime
Stilstand kan wagenparkbeheerders wakker houden. Na brandstof en afschrijving is dit immers de grootste kostenpost. Ford Pro Service is een cruciaal onderdeel van het Ford Pro-ecosysteem dat zorgt voor maximale inzetbaarheid door voertuigdata en het dealernetwerk aan elkaar te koppelen.

Het Europese ondersteuningsnetwerk bestaat uit 800 Transit Center-werkplaatsen, het grootste netwerk van alle bedrijfswagenmerken. Ford Pro is ook al volledig voorbereid op het elektrische tijdperk, met 1.500 gecertificeerde EV-dealers in Europa en meer dan 4.500 geautoriseerde servicepunten die al het onderhoud aan de elektrische Ford E-Transit kunnen uitvoeren.

Tot de klantgerichte initiatieven van Ford Pro behoren ook de Mobile Service-auto’s. Die kunnen onderhoud uitvoeren waar en wanneer het voor de klant goed uitkomt. Ook hiermee wordt stilstand van bedrijfswagens verder teruggedrongen.

Mobile Service is al actief in het Verenigd Koninkrijk en wordt nu ook geïntroduceerd in Duitsland. Andere landen volgen spoedig. De Mobile Service-medewerkers kunnen zeventig procent van al het onderhoud en reparaties uitvoeren, ook aan bedrijfswagens van andere merken. Bedrijven hoeven hun voertuigen dus niet meer naar de werkplaats te brengen, wat dus bijdraagt aan de productiviteit van de klant.

Verder is er het Ford Pro Service FORDLiive-systeem voor het maximaliseren van de productiviteit. Dit systeem maakt gebruik van actuele voertuigdata en legt contact tussen klanten, voertuigen, dealers en Ford Pro-experts. Dit resulteert in minder stilstand, minder tijdrovende ritten naar de dealer en snellere reparaties in de werkplaats. Sinds de introductie in maart 2021 heeft FORDLiive al bijna 125.000 dagen aan stilstand bespaard. Het doel is om de bedrijfswagens van klanten honderd procent van de tijd inzetbaar te houden. Ford Pro verwacht dat FORDLiive de stilstand van het wagenpark tot zestig procent kan reduceren.7

In Europa zijn al meer dan 620.000 verbonden Ford bedrijfswagens in gebruik. Klanten hebben gratis toegang tot FORDLiive door het FordPass Connect-modem8 in hun bedrijfswagen te activeren en een abonnement te nemen op een Ford Pro Software-pakket.4, 6

Behalve de meldingen over de voertuigstatus die klanten via de Ford Pro-software ontvangen, zorgt FORDLiive er ook voor dat de voertuiggegevens van de klant met de Transit Center-werkplaatsen worden gedeeld om de werkplaatstijd te verkorten. Met snellere diagnoses, het proactief bestellen van onderdelen en het inplannen van ondersteuning wordt de werkplaats nog efficiënter gebruikt.9

In Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk werken meer dan honderd FORDLiive Uptime Agents vanuit gespecialiseerde centra. Zij helpen proactief bij onderhoudszaken en reageren op noodoproepen. Later dit jaar openen nieuwe centra in Hongarije en Zweden.

Overzichtelijke administratie met Ford Pro FinSimple
Het geïntegreerde voertuigen-, producten- en dienstenaanbod van Ford Pro is binnenkort ook te financieren via Ford Pro FinSimple. Dat is een transparant financieringsplan dat inkoop, overzicht van financiën en investeringsplannen voor klanten eenvoudiger maakt.

Het nieuwe initiatief biedt klanten een flexibel en vooraf goedgekeurd aanbod dat werkt als een creditcard. Zo beschikken zij direct over het benodigde kapitaal dat het bedrijf nodig heeft om te groeien en kunnen zij hun investering over een langere periode spreiden. Ford Pro FinSimple is naar verwachting voor het einde van 2022 als volledig digitale dienst beschikbaar voor klanten in de belangrijkste Europese markten.

Ook Ford Fleet Management is een belangrijke nieuwe dienst. Die biedt toegang tot het volledige aanbod van Ford Pro. Het biedt de klant een alles-in-één-pakket, geleverd door Ford in samenwerking met ALD Automotive, een leidende en wereldwijd opererende aanbieder van wagenpark- en financieringsbeheer. Klanten van Ford Fleet Management profiteren van persoonlijke accountmanagers, een op maat gesneden dienst met Ford Pro Service-producten en persoonlijk advies voor de beste oplossingen voor hun bedrijf. Deze service is al beschikbaar in Frankrijk en het VK, met een geplande uitrol naar andere belangrijke markten.

# # #

1 België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Spanje, Tsjechië, Zweden, Turkije en Zwitserland

2 Gebaseerd op “Case Study: Olathe Ford CV Dealership Fleet Management TCO Model” KPMG, 10 december 2021

3 Op basis van gegevens van IHS Markit New Registrations CY 2014 – CYE 2021, samengesteld op basis van overheidsgegevens en andere bronnen. Omvat 95 procent van wereldwijd nieuw geregistreerde voertuigen in meer dan 80 landen. Gegevens per februari 2022. De Transit-familie bestaat uit bestelbussen, personenbussen en chassis-cab-varianten van de Ford Transit en Transit Custom. Niet meegerekend zijn de Transit Connect en Transit Courier.

4 De beschikbaarheid van Ford Telematics Essentials kan per markt verschillen. De volledige versie van Ford Telematics is beschikbaar via een abonnement en na acceptatie van de Ford Smart Mobility-voorwaarden. Het biedt uitgebreide functies voor het beheren van de staat van het voertuig, locatie, rijgedrag, brandstofverbruik en prestaties. Ook biedt het mogelijkheden voor communicatie tussen chauffeur en wagenparkbeheerder. Voor meer informatie over deze Ford Telematics-producten kunnen klanten contact opnemen met het Ford Commercial Solutions Command Centre via fcseul@ford.com. Beschikbaarheid van data is afhankelijk van connectiviteit en toegang tot voertuigdata.

5 Getoonde actieradius en laadtijd zijn gebaseerd op door de fabrikant geteste waarden en berekeningen volgens de WLTP-testcyclus. De actieradius in de praktijk is afhankelijk van factoren als het weer, rijgedrag, onderhoud, leeftijd van de lithium-ion-batterij en algemene staat van het voertuig. De vermelde WLTP-waarden voor brandstof-/energieverbruik, CO2-emissie en elektrische actieradius zijn bepaald volgens de technische vereisten en specificaties van de Europese regelgeving (EC) 715/2007 en (EU) 2017/1151 zoals laatst gewijzigd. De toegepaste standaard testprocedures maakt het mogelijk om verschillende voertuigen en verschillende fabrikanten met elkaar te vergelijken.

6 De FordPass Pro smartphone-app, FordPass Connect en aanvullende connectiviteitsdiensten zijn vereist voor functies op afstand (zie FordPass-voorwaarden voor details). Connectiviteitsdiensten en functies zijn afhankelijk van netwerkontvangst. De toekomstige ontwikkeling van technologieën op gebied van mobiele telefonie en netwerken kan functies beperken of verhinderen. De FordPass Pro smartphone-app vereist een in het voertuig geactiveerd FordPass Connect. De FordPass Pro-app is geschikt voor Apple- en Android-smartphones en beschikbaar in de Apple App Store en Google Play Store in twintig Europese landen.

7 Verwachte reductie per jaar, gebaseerd op (1) de klant die direct reageert op meldingen van het voertuig via FordPass Pro/Ford Telematics (helpt oproepen van pechhulp voorkomen) en (2) verwachtte tijdsbesparing door het gebruik van Ford Transit Centres voor onderhoud en reparaties (inclusief Express Services). De daadwerkelijke reductie is afhankelijk van individuele omstandigheden (waaronder de rijstijl en het gebruik van het voertuig).

8 FordPass Connect, de Ford Pass-app en aanvullende Connected Service zijn vereist voor de functies op afstand (zie FordPass-voorwaarden voor details). Connected Service en functies zijn afhankelijk van netwerkontvangst. De toekomstige ontwikkeling van technologieën op het gebied van mobiele telefonie en netwerken kan functies beperken of verhinderen. Connected Service is exclusief Wi-Fi-hotspot.

9 Dealers hebben alleen toegang tot voertuiggegevens na contact met de klant. Ook is de toegang uitsluitend bestemd voor het adviseren van klanten over het onderhoud van hun voertuig, zodat de dealer al een diagnose kan stellen voordat het voertuig bij de werkplaats arriveert. De beschikbaarheid is afhankelijk van de markt en medewerking van de dealer.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com