- De Transit Custom Plug-In Hybrid, de eerste plug-in hybride in zijn segment, heeft een emissievrije actieradius van 56 km en meer dan 500 km totale actieradius (NEDC) met behulp van een 1.0-liter EcoBoost range-extender
- Geavanceerde plug-in hybride-technologie met 13,6 kWh accu kan worden opgeladen via het reguliere stroomnet voor een emissievrije aandrijving
- Netto laadvermogen van 1.130 kg en een onveranderd laadvolume van 6,0 m³, vanwege het onder de laadvloer geplaatste accupakket
- Speciale functies: geofencing-technologie om automatisch over te schakelen naar de EV-modus bij het inrijden van milieuzones; het Epower Pack maakt het mogelijk om elektrische apparatuur met een hoog vermogen via de accu van stroom te voorzien
- De nieuwe 8-zits Tourneo Custom Plug-In Hybrid kan volledig elektrisch rijden, met een comfortabel en stil interieur en veel leefruimte achterin
- De Transit Custom Plug-In Hybrid en Tourneo Custom Plug-In Hybrid zijn binnenkort te bestellen; op de accu geldt een garantietermijn van 8 jaar of 160.000 km*
Ford introduceert de innovatieve Transit Custom Plug-in Hybrid, de eerste plug-in hybride in het segment van de 1-tons bedrijfswagens. Lees verder
Downloads
De eerste generatie Transit Custom Plug-In Hybrid, die een combinatie biedt van emissievrij rijden zonder laadstress, kan worden opgeladen via het reguliere stroomnet voor een volledig elektrische actieradius van maximaal 56 km volgens NEDC richtlijnen – wat bijdraagt aan een lagere lokale uitstoot en het kunnen rijden in het groeiende aantal milieuzones in heel Europa.
De Transit Custom Plug-In Hybrid beschikt over een geavanceerde hybride-architectuur die de voorwielen aandrijft door een 92,9 kW sterke elektromotor, die van stroom wordt voorzien door een 13,6 kWh lithium-ion-accupack. De meervoudig bekroonde 1.0 liter EcoBoost benzinemotor fungeert als range-extender voor een totale actieradius van meer dan 500 kilometer bij een gemiddeld benzineverbruik van 2.7 liter per 100 km* en 60 g/km CO2-uitstoot* (NEDC).
Het royale netto laadvermogen van 1.130 kg en een onveranderd laadvolume van 6,0 m³ worden mogelijk gemaakt doordat het compacte accupack onder de vloer is geplaatst. Om klanten extra vertrouwen te geven in deze nieuwe aandrijving, is op het accupack een standaardgarantie van acht jaar/160.000 km van toepassing.
“Onze klanten willen geëlektrificeerde voertuigen, maar we begrijpen dat ze zich zorgen maken over de infrastructuur en actieradius. Onze Transit Custom Plug-In Hybrid is inzetbaar zonder compromissen en biedt de mogelijkheid om emissievrij elektrisch te rijden en tevens de vrijheid om langere ritten te maken”, zegt Ian Porter, chief programme engineer Transit Custom bij Ford Europa.
De nieuwe Transit Custom Plug-In Hybrid is binnenkort te bestellen en de eerste exemplaren zullen begin 2020 worden afgeleverd. Hij vormt een praktische, breed inzetbare optie voor bedrijven die de doelstellingen voor schone lucht in stedelijke omgevingen naleven, met behoud van de actieradius van een traditionele verbrandingsmotor.
Het FordPass Connect on-board modem is standaard voorzien van functies waarmee bestuurders de efficiency en inzetbaarheid van bedrijfswagens kunnen maximaliseren. Een nieuwe geofencing-module, die vanaf het voorjaar van 2020 wordt geïntroduceerd en tevens beschikbaar is voor montage achteraf, zal het mogelijk maken om automatisch over te schakelen naar de EV Now-modus met nul uitstoot bij het binnenrijden van een emissiearme zone.
Ford introduceert ook een nieuwe 8-zits Tourneo Custom Plug-In Hybrid met dezelfde geavanceerde aandrijflijn. De Tourneo Custom Plug-In Hybrid biedt superieure verfijning met een ruime cabine en een conference-stoelopstelling die uniek is in het segment. Het is een ideale executive shuttle voor bedrijven die de strenge luchtkwaliteitsdoelen in binnensteden of bij luchthavens willen halen.
Geen uitstoot. Geen laadstress.
Een laadaansluiting in de voorbumper maakt het mogelijk om de nieuwe Transit Custom Plug-In Hybrid in 4,3 uur op te laden met behulp van een regulier stopcontact van 240 volt en 10 ampère, of 2,7 uur met behulp van een commerciële type 2 AC-lader. Extra elektrische energie wordt opgevangen door het regeneratieve remsysteem wanneer het voertuig vertraagt of remt.
Vier selecteerbare EV-modi stellen de bestuurder in staat om te kiezen hoe en wanneer hij of zij de beschikbare acculading wil gebruiken:
- EV Auto is bedoeld om de optimale combinatie van prestaties en efficiency te bieden. De slimme technologie bewaakt het energieniveau van de accu en de huidige rijsituatie – bijvoorbeeld of er op de snelweg of in stadsverkeer wordt gereden – om te beslissen of de range-extender moet worden geactiveerd.
- EV Now geeft voorrang aan het gebruik van opgeslagen accu-energie voor emissievrij rijden en deactiveert de range-extender totdat de accu’s een minimale lading hebben bereikt.
- EV Later geeft prioriteit aan de range-extender en maakt gebruik van regeneratief laden om het huidige niveau van acculading op zo efficiënt mogelijke wijze te behouden, voor later gebruik.
- EV Charge gebruikt de range-extender om het voertuig van stroom te voorzien en de accu bij te laden voor momenten waarop de EV Now-modus moet worden gebruikt.
Bestuurders kunnen ook de mate van energieregeneratie en remhulp – die door het regeneratieve laadsysteem wordt geboden – instellen door te kiezen voor Drive of Low.
Het loslaten van het gaspedaal in deze Low-modus verhoogt de vertraging, waarbij de remlichten automatisch oplichten wanneer dat nodig is om de achteropkomende bestuurders te waarschuwen. De grotere vertraging ondersteunt het ‘éénpedaals rijden’, met name in stadsverkeer. De hoeveelheid kinetische energie die op deze manier wordt teruggewonnen en opgeslagen in de accu, wordt vervolgens ingezet voor een verhoogd elektrisch bereik.
In het instrumentenpaneel is de normaliter aanwezige toerenteller vervangen door een power/charge-meter. Dit speciale instrument, dat is geoptimaliseerd op basis van feedback die is verkregen tijdens de plug-in-pilot in London, laat real-time zien hoeveel energie wordt teruggewonnen. Rijders worden zo geholpen om het elektrische bereik te vergroten.
Een accumeter vervangt de koelvloeistoftemperatuurmeter en de boordcomputerfuncties zijn speciaal voor de hybride aandrijflijn geconfigureerd. Het speciale instrumentenpaneel is voorzien van EV-modus indicatoren en meldt wanneer het voertuig is aangesloten op een oplaadpunt. Een statusgrafiek die de resterende actieradius voor zowel de accu als de range-extender weergeeft, is zichtbaar op alle displays.
In combinatie met het FordPass Connect on-board modem, stelt de FordPass mobiele app bestuurders in staat om op afstand de laadstatus van hun voertuig te controleren. Vanaf het voorjaar van 2020 maakt de onlangs gelanceerde FordPass Pro app van Ford het mogelijk om de laadtoestand van de accu van maximaal vijf voertuigen te controleren. Deze app is speciaal ontwikkeld voor kleine bedrijven en wagenparken om hun productiviteit te verhogen.
Ford introduceert ook een nieuwe smartphone- en tablet-app waarmee bestuurders van plug-in hybrides gemakkelijk laadpunten kunnen zoeken, ernaartoe kunnen navigeren en vervolgens kunnen betalen voor het opladen. In samenwerking met NewMotion biedt Ford toegang tot het grootste openbare oplaadnetwerk met uitgebreide dekking in heel Europa. De nieuwe app zal een vereenvoudigde toegang en betaling bieden voor Ford-klanten op meer dan 118.000 oplaadpunten in dertig landen. Klanten kunnen dan naadloos gebruik maken van oplaadpunten in vele landen en ervoor kunnen betalen vanaf één enkele rekening, wat voor een maximaal gebruiksgemak zorgt.
Ford kondigde onlangs ook aan dat het een samenwerking zal aangaan met zes toonaangevende energieleveranciers in heel Europa om diensten te leveren op het gebied van de installatie van laadpunten en groene energietarieven. Fords wallbox zal tot vijftig procent meer laadvermogen leveren dan een normaal stopcontact in huis, om de oplaadtijd thuis met maximaal een derde te verminderen.
Optimaal uitgerust voor bedrijven
De Transit Custom Plug-In Hybrid wordt aangeboden in een L1 H1 Bedrijfswagen of Kombi. De Bedrijfswagen is verkrijgbaar als Base, Trend en zeer luxe Limited. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van airconditioning en een verwarmde voorruit. Fords spraakgestuurde SYNC 3 infotainmentsysteem, met een 8-inch kleuren-touchscreen is als optie leverbaar.
FordPass Connect on-board modemtechnologie biedt functies die bedrijven in staat stellen om de productiviteit en het gebruik van het voertuig te optimaliseren met bijvoorbeeld de nieuwe Ford Telematics- en Ford Data Services-producten die later dit jaar op de markt komen. En de eerdergenoemde, nieuwe FordPass Pro app voor kleinere wagenparken.
Assistentiesystemen zoals Active Park Assist en Lane-Keeping Alert, ondersteund door de elektrische stuurbekrachtiging, zijn geoptimaliseerd voor rijden in de stad en eenvoudig manoeuvreren in een drukke commerciële omgeving.
Vanaf het voorjaar van 2020 introduceert Ford speciaal voor de Transit Custom Plug-in Hybrid twee nieuwe technologieën om het maximale te halen uit deze emissie-arme bedrijfswagen.
Om ervoor te zorgen dat de Transit Custom Plug-In Hybrid alleen op stroom rijdt in zones met een lage uitstoot, schakelt de nieuwe geofencing-module automatisch over naar de EV Now-modus bij het inrijden van een dergelijke zone, of een door de gebruiker gespecificeerd gebied. De module kan worden bestuurd via een app en registreert gecodeerde informatie over het gebruik van alleen elektrische energie in geselecteerde milieuzones. Deze data kan worden gedeeld met lokale autoriteiten om te bevestigen dat aan de voorschriften voor lage-emissiezones wordt voldaan. Om het risico om per ongeluk met de range-extender te rijden, te voorkomen, kan de geofencing-module de stress voor de berijder verminderen en bedrijven eventuele boetes en sancties besparen.
Het optionele 12-volt Epower Pack stelt bestuurders binnenkort in staat om krachtige elektrische apparatuur, zoals elektrisch gereedschap of bouwlampen, aan te sluiten op de hoogvoltage accu van het voertuig, met behulp van een gemakkelijk toegankelijke aansluiting die tot 6 kW vermogen levert.
Tourneo Custom Plug-In Hybrid
De Tourneo Custom Plug-In Hybrid, de eerste in zijn soort in dit segment, beschikt over dezelfde geavanceerde hybride aandrijving als die van de Transit Custom Plug-In Hybrid. De Tourneo Custom Plug-In Hybrid heeft een gemiddeld verbruik van 3,1 liter per 100 km* en een CO2-uitstoot van 70 g/km*. Bij volledig elektrisch rijden heeft hij een actieradius van 53 km (NEDC). Op zijn accupakket is ook een garantietermijn van acht jaar of 160.000 km van toepassing.
De nieuwe 8-zits Tourneo Custom Plug-In Hybrid biedt superieur comfort, met uitzonderlijke verfijning voor de inzittenden, met name in de modus waarin volledig elektrisch wordt gereden. De ruime binnenafmetingen zijn identiek aan die van de uitvoering met 2.0-liter EcoBlue dieselmotor, waardoor deze uitvoering een ideale keuze is voor shuttle-diensten in de stad.
De Tourneo Custom Plug-In Hybrid biedt ook nog steeds de unieke mogelijkheid om de twee achterste rijen stoelen in conference-opstelling te zetten, voor een uitstekende toegang en een betere interactie tussen de passagiers. Eveneens is een opstelling van twee rijen van drie naar voren gerichte stoelen mogelijk.
Getest door klanten
De resultaten van Fords jarenlange praktijkproef met de Transit Custom Plug-In Hybrid in Londen wijzen erop dat plug-in hybrides een praktische optie zijn voor bedrijven die de doelstellingen voor schone lucht in steden willen halen.
Met een vloot van twintig prototypes van de Transit Custom Plug-In Hybrid die gezamenlijk een afstand van meer dan 240.000 km aflegden, werd in de praktijk getest of deze technologie een goed alternatief is voor bedrijven die normaliter met dieselvoertuigen rijden. Tegelijkertijd werd onderzocht hoe de volledig elektrische modus het beste te maximaliseren.
Tijdens de test werd 75 procent van de kilometers die de bestelwagens in Centraal-Londen en 49 procent van de kilometers die in Groot-Londen aflegden, volledig elektrisch gereden.
Deze resultaten laten zien dat plug-hybride bedrijfswagens zelfs zonder een volledig opgebouwd elektrisch oplaadnetwerk de uitlaatemissies in de binnenstad drastisch konden verminderen, waarbij de flexibiliteit van de range-extender wordt gebruikt om, indien nodig, langere ritten te maken.
Verdere tests in Keulen,Duitsland en Valencia,Spanje zullen gegevens van verschillende markten, steden en klantentypes opleveren en zullen met zowel Transit Custom Plug-In Hybrid bedrijfswagens als met Tourneo Custom Plug-In Hybrid personenvervoerders worden uitgevoerd.
Ford kondigde eerder dit jaar aan dat er naar verwachting in 2021 een volledig elektrisch model aan het Transit-gamma wordt toegevoegd. Het bedrijf kondigde ook aan dat elke nieuwe Ford personenauto een geëlektrificeerde optie zal bevatten – ofwel een mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid of volledig elektrisch.
Kijk voor meer beeldmateriaal op http://transitdrive2019.fordpresskits.com/.
###
*) Het vermelde brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens technische reglementen en specificaties van het Europese reglement (EC 715/2007 en (EC) 692/2008. Het brandstofverbruik en de CO2-emissies zijn voor een specifieke modelvariant bepaald. De betreffende testprocedure vergelijkt verschillende automerken en modellen. Naast het brandstofverbruik spelen ook het rijgedrag en andere non-technische factoren een rol bij het bepalen van de testresultaten. CO2 broeikasgas is verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.
Vanaf 1 september 2017 wordt de uitstoot en het verbruik van nieuwe voertuigen getest volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) vastgesteld door de (EU) 2017/1151. De WLTP is een meer realistische testprocedure voor het meten van uitstoot en CO2-emissies. Vanaf 1 september 2018 vervangt de WLTP de New European Drive Cycle (NEDC) volledig. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.