• Zelfremmende winkelwagen voorkomt botsingen in de supermarkt
  • Boodschappen doen met kinderen is voor ouders net zo stressvol als de kinderen eten geven of naar bed brengen
  • Geïnspireerd op Pre-Collision Assist technologie, die voetgangers en fietsers op de weg detecteert en, indien noodzakelijk, automatisch remt

Als we het hebben over bloeddrukverhogende momenten bij ouders, staat boodschappen doen met kinderen even hoog op de lijst als kinderen te eten geven of naar bed brengen.* En hoewel dwarsliggende peuters en trips door het gangpad met koek en snoep vermoeiend kunnen zijn, leveren weinig momenten meer zorgen op dan je kind met een winkelwagentje door de supermarkt zien racen. Lees verder

Voor Nederlandse ondertiteling in de video, klik op het settings-icoontje rechtsonder in het beeld. 

Ford heeft nu een manier gevonden om zelfs die situatie van stress te ontdoen. Inspiratie hievoor is gevonden in de nieuwe autotechnologie die bestuurders helpt bij het voorkomen van verkeersongelukken.

Bekijk hier de video van de “zelfremmende winkelwagen”: https://youtu.be/IqrDFWmehDU

De Pre-Collison Assist technologie, waarmee de meeste nieuwe Ford-modellen zijn uitgerust, maakt gebruik van een naar voren gerichte camera en radar. Daarmee worden voertuigen, voetgangers en fietsers op de weg gedetecteerd en wordt automatisch geremd als de bestuurder niet reageert op waarschuwingen.

Bij de zelfremmende winkelwagen wordt een sensor gebruikt voor een vergelijkbaar resultaat: hij scant mensen en objecten en remt automatisch als er een mogelijke botsing wordt gedetecteerd.

“Ouders zien vaak op tegen boodschappen doen, omdat zij die klus snel willen klaren, terwijl de kinderen juist willen spelen”, zegt opvoedexpert Tanith Carey, auteur van What’s My Child Thinking? Practical Child Psychology for Modern Parents. “Kinderen vinden het heerlijk om volwassenen na te doen en te ervaren hoe het voelt om meer controle te hebben. Wanneer ze een winkelwagen voortduwen, is het – in hun gedachte – alsof ze achter het stuur van een auto zitten, waarbij de gangpaden in de supermarkt het racecircuit vormen.”

De zelfremmende winkelwagen, tot nu toe slechts een prototype, maakt deel uit van een serie Ford Interventions. Daarbij wordt expertise uit de auto-industrie toegepast om de dagelijkse problemen waarmee we allemaal worden geconfronteerd op te lossen.

“De Pre-Collision Assist-technologie kan helpen ongelukken te voorkomen of de gevolgen van een botsing te beperken. We denken dat dit idee toegepast op een winkelwagen heel goed kan laten zien hoe nuttig deze technologie voor automobilisten kan zijn”, aldus Anthony Ireson, Director Marketing Communications, Ford Europa.

###

*https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/top-20-stress-triggers-parents_uk_5bbc6274e4b028e1fe40d7ce

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com