- Van automatische remingreep om aanrijding met voetgangers te helpen voorkomen tot een carrosserie van 33 procent ultrasterk staal: volledig nieuwe Focus biedt hoogste veiligheidsniveau voor Ford ooit
- Maximum van vijf sterren toegekend door Euro NCAP onder nieuwe, strengere testprotocollen. Focus ook geprezen om technologie die rijden minder inspannend maakt
- Nieuwe testfaciliteit maakt snellere, efficiëntere verbetering van veiligheidsprestaties mogelijk en helpt veiligheid te verbeteren van alle in Europa ontwikkelde Ford-modellen
De volledig nieuwe Ford Focus zorgt dankzij de uitgebreide reeks geavanceerde rijassistentiesystemen en technische innovaties voor vertrouwen en gemoedsrust in elk rijscenario. Lees verder
Downloads
De Ford Focus werd eerder dit jaar door het onafhankelijke crashtestinstituut Euro NCAP beoordeeld met het maximum te behalen aantal van vijf sterren. Daarmee was de Focus een van de eerste voertuigen die de hoogst haalbare score behaalde onder de nieuwe, strengere testprotocollen.
Ook werd de Focus onlangs door Euro NCAP geprezen om zijn geavanceerde rijassistentie technologieën. Deze maken het rijden comfortabeler en minder inspannend en helpen ongelukken te voorkomen of de impact daarvan te verminderen. Om het veiligheidsniveau nog verder te verhogen is bij de ontwikkeling van de Focus optimaal gebruikgemaakt van Fords nieuwe € 15,5 miljoen kostende sleetestfaciliteit in Keulen.
“Niets is belangrijker voor ons dan de veiligheid van onze klanten. We zijn ervan overtuigd dat intelligente technologie die bestuurders helpt gevaarlijke situaties te voorkomen, net zo belangrijk is als de sterkte van de auto om inzittenden te beschermen bij een botsing”, zegt Helmut Reder, Global Vehicle Line Director B- en C-car bij Ford of Europe.
Actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe Focus biedt meer rijassistentiesystemen dan elk ander Ford-model. Hij is voorzien van drie radars, twee camera’s en twaalf ultrasone sensoren om het rijden comfortabeler, minder inspannend en veiliger te maken. Tevens is een geavanceerde carrosseriestructuur en veiligheidskooi met ultrasterke staalsoorten ontworpen om inzittenden optimaal te beschermen bij een botsing.
Voorzieningen die bestuurders helpen hun aandacht op de weg te houden:
- Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring voor het moeiteloos doorkruisen van stop-startverkeer.
- Adaptive Front Lighting System met nieuwe, door camera’s gestuurde Predictive curve light en Sign-based light. Deze functies zorgen ervoor dat koplampen een aangepast lichtbeeld geven bij het naderen van een bocht, kruispunt of rotonde, zodat het zicht altijd optimaal is.
- De eerste Head-up display die Ford in Europa levert, helpt bestuurders hun ogen op de weg te houden door nuttige informatie in het gezichtsveld te projecteren.
Eerder dit jaar, tijdens het eerste Euro NCAP-evenement voor geautomatiseerd rijden in Duitsland, maakte het instituut al duidelijk dat de Ford Focus een uitstekende balans biedt tussen de ondersteuning van assistentiesystemen en het gevoel dat de bestuurder volledig in controle is. Er is daardoor een laag risico dat de bestuurder te veel afhankelijk wordt van hulpsystemen. Ook zijn de systemen volgens Euro NCAP eenvoudig en intuïtief te bedienen.
Voorzieningen die helpen ongelukken te voorkomen:
- Pre-Collision Assist met Pedestrian and Cyclist Detection dat voetgangers en fietsers kan detecteren die zich op of nabij de weg bevinden of die mogelijk vóór de auto willen oversteken. Het systeem remt automatisch als er een aanrijding dreigt en de bestuurder niet reageert op waarschuwingen.
- Evasive Steering Assist dat gebruikmaakt van radar en een camera om langzamere en stilstaande voertuigen op de weg te detecteren en stuurondersteuning biedt om bestuurders langs een voertuig te laten manoeuvreren om zo aanrijdingen te voorkomen.
- Wrong Way Alert, in eerste instantie leverbaar voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, die de voorste camera en informatie van het navigatiesysteem gebruikt om bestuurders met akoestische en visuele signalen te waarschuwen als die twee ‘ga terug’-borden aan weerszijden van een oprit naar een snelweg of vierbaansweg passeert.
- Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert die bestuurders bij het achteruitrijden waarschuwt voor kruisend verkeer en de remmen activeert om een aanrijding te helpen voorkomen of de impact daarvan te verminderen als de bestuurder niet tijdig reageert op de waarschuwingssignalen.
Voorzieningen om de inzittenden te beschermen bij een botsing:
- Post-Collision Braking helpt de impact van een mogelijke tweede aanrijding te verminderen door automatisch gematigde remdruk uit te oefenen na een eerste botsing. Hiermee kan letsel van inzittenden en verdere schade aan het voertuig verminderd worden.
- 40 procent verbeterde front-impactbescherming ten opzichte van vorige generatie Focus, mede dankzij de carrosseriestructuur die voor 33 procent bestaat uit ultrasterk en gewalst boriumstaal.
- Front-, zij- en gordijnairbags voorin en gordijnairbags achterin.
- eCall-functionaliteit voor versies met ingebouwde FordPass-modemtechnologie die automatisch hulpdiensten inschakelt na een ernstig ongeval en een telefonische verbinding met hulpdiensten mogelijk maakt door één druk op de SOS-knop in de dakconsole.
Euro NCAP kende eerder dit jaar hoge scores toe aan de Ford Focus voor de bescherming van zowel volwassenen als kinderen en maximale scores voor de veiligheid bij een zijdelingse aanrijding.
In de Focus debuteert ook het zelf ontwikkelde, op maat gemaakte Ford Stability Control-systeem voor extra veiligheid op de weg. Ook de remafstand van 100 km/h tot stilstand is met een meter teruggebracht ten opzichte van de vorige generatie dankzij de nieuwe Electric Brake Booster die de remdruk sneller opbouwt.
Nieuwe sleetest verbetert botsveiligheid
De nieuwe Focus is het eerste Ford-model dat ontwikkeld is met behulp van de nieuwe sleetestfaciliteit bij Fords Merkenich Technical Centre.
De € 15,5 miljoen kostende faciliteit is sinds begin 2018 in gebruik en stelt Ford-ingenieurs in staat de bevestigingssystemen met grotere precisie en flexibiliteit te verbeteren.
Bij de faciliteit kunnen tot vier crashtests per dag worden uitgevoerd, waarbij een hydraulisch aangedreven systeem wordt gebruikt om versneld een carrosserie te raken met een stuwkracht van maximaal 250 ton, waarbij acceleratiekrachten van tot tachtig keer de zwaartekracht gesimuleerd worden, zoals wordt ervaren bij verkeersongelukken in de praktijk.
Camera’s die tot duizend frames per seconde kunnen vastleggen, maken het mogelijk de timing van de airbags en de stoelbevestigingselementen nauwkeurig te onderzoeken. De nieuwste generatie crashtestdummies leveren data van zeventig zeer gevoelige sensoren op belangrijke anatomische plekken, waaronder tot vijftien acceleratiemeters in het hoofd alleen al.
“Echte crashtests leveren ons waardevolle informatie op, maar duren langer om op te zetten. Virtuele crashtest zijn snel, maar nog niet zo betrouwbaar als in de praktijk. Onze nieuwe sleetest overbrugt de kloof tussen de echte en virtuele wereld, zodat we sneller met verbeteringen kunnen komen, wat uiteindelijk resulteert in veiligere voertuigen,” zegt Stephan Knack, hoofd van de Ford Crash Test-faciliteit in Keulen. “De sleetest speelt nu een cruciale rol in het verbeteren van de veiligheid van alle personen- en bedrijfsauto’s van Ford die in Europa ontwikkeld worden.”
De nieuwe Ford Focus is in heel Europa te koop als vijfdeurs hatchback en stationwagen en in sommige landen ook als vierdeurs sedan. Het veelzijdige aanbod loopt uiteen van de stijlvolle uitvoeringen Trend en Titanium tot de sportieve ST-Line en de extra luxe Vignale. De Focus Active, de compleet nieuwe crossover-variant, wordt later dit jaar aan het aanbod toegevoegd.