• Ford ontwikkelt slim algoritme dat door het vinden van de beste locatie voor oplaadpunten – vooral in steden – de toename van gebruik van elektrische voertuigen ondersteunt
  • Strategische benadering – ontwikkeld op basis van meer dan 1 miljoen km aan rijgegevens – is ontworpen om angst voor een lege accu weg te nemen
  • Locatieplanning van toekomstige laadstations is onderdeel van stedelijke mobiliteitskwesties die door Ford worden onderzocht in uitgebreid Ford City Data Solutions Report

Veel mensen en bedrijven maken zich bij de overgang naar volledig elektrisch rijden zorgen over dat er geen laadstation in de buurt is wanneer ze er een nodig hebben.* Ford komt met een concept om die zorgen te verminderen: met behulp van big data worden de beste plekken voor nieuwe snellaadpunten gelokaliseerd. Lees verder

Gegevensanalisten van Ford hebben een algoritme ontwikkeld op basis van meer dan 1 miljoen km aan rijgegevens, waaronder informatie over waar voertuigen zijn gestopt. Daarmee kunnen locaties worden aangewezen waarbij bestuurders hun dagelijkse werkzaamheden kunnen integreren met het opladen van hun voertuig. Zo hoeft men nooit speciaal om te rijden voor het opladen.

Na een grondige analyse in de regio rond Londen, kwam het team tot de conclusie dat door een relatief klein aantal strategisch geplaatste snellaadstations in gebruik te nemen, het mogelijk is om de toegang tot laadpunten onderweg te verbeteren.

“Het inzetten, analyseren en gebruiken van de beschikbare data, kan zeker een verschil maken in hoe makkelijk we ons in de toekomst in steden kunnen verplaatsen”, aldus John Scott, Project Lead, City Data Solutions, Ford Mobility. “We zetten ons bij Ford in voor het leveren van slimme voertuigen voor een slimme wereld, inclusief elektrische voertuigen die bijdragen aan schonere en stillere dorpen en steden. We willen ook gebruik maken van deze data om investeringen in infrastructuur zo efficiënt mogelijk in te zetten.”

Ford City Data Solutions Report
In het kader van het uitgebreide Ford City Data Solutions Report (gepubliceerd in december 2018) werden 160 ‘connected’ bedrijfswagens uitgerust met een apparaat om reisgegevens te registreren.** Dat leverde meer dan 500 miljoen gegevenspunten op uit meer dan 15.000 dagen autogebruik. Die gegevens zijn met toestemming van de deelnemers naar de cloud gestuurd om te analyseren.

Met behulp van deze gegevens, die in een periode van acht maanden zijn verzameld, kon Fords Global Data Insight and Analytics-team bepalen waar laadpunten het nuttigst zouden zijn voor een wagenpark. Hoewel de voertuigen in de proef niet elektrisch waren, was het toch mogelijk om inzicht te krijgen in hoe ze werken en om te voorspellen waar ze toegang zouden moeten hebben tot laadpunten als ze wel elektrisch zouden zijn.

Door te kijken waar de voertuigen naartoe reden, en waar en hoelang ze parkeerden, konden de data analisten manieren bedenken waarop opladen kan worden geïntegreerd in reguliere ritten. Vooral voor bedrijven waarvan bestuurders meerdere stops maken, bijvoorbeeld om bestellingen af te leveren kan dit een uitkomst bieden. Het is een methode die Ford graag zou willen uitbreiden naar meerdere steden. De gegevens van ‘connected’ voertuigen zouden bovendien kunnen worden gebruikt om steden de mogelijkheid te geven effectiever te investeren in infrastructurele plannen.

Wagenparkproef in Londen
Uit een andere, maar verwante wagenparkproef in Londen met twintig Transit Custom Plug-In Hybrid (PHEV) voertuigen bleek ook dat wagenparken 35 procent van de tijd onderweg puur elektrisch opereren. In de regio rond Londen nam dat toe tot 45 procent en in het centrum van Londen tot zelfs 68 procent.

Tijdens de proef – op basis van 80.000 afgelegde kilometers van het PHEV-wagenpark – is er geen gebruik van openbare oplaadfaciliteiten waargenomen. In plaats daarvan werden de voertuigen op depots of thuis opgeladen. Bovendien starten de voertuigen de dag met een lading van maar 45 procent, wat aantoont hoe waardevol laadpunten onderweg zouden kunnen zijn. Ook bleek dat bestuurders naar verloop van tijd behendiger raakten in het effectief opladen van voertuigen op hun depots.

Op snellaadstations kunnen accu’s in 30 tot 40 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Er zijn nu meer dan een miljoen elektrische voertuigen in Europa. Naar verwachting maken elektrische voertuigen in 2040 wereldwijd het grootste deel uit van de verkoop van nieuwe auto’s en een derde deel van alle wagenparken. Er zijn echter wel zorgen over een tekort aan oplaadpunten.

Ford werkt vaker met big data en liet eerder zien hoe steden veiliger kunnen worden dankzij het gebruik hiervan, door aan te geven waar toekomstige ongelukken kunnen gebeuren. Het bedrijf kondigde vorige week een scala aan nieuwe geëlektrificeerde voertuigen aan onder de noemer Ford Hybrid. Het assortiment met zestien voertuigen dat in Amsterdam werd aangekondigd, omvat allerlei modellen, van kleine personenauto’s tot SUV’s en people-movers. Ook zijn er een op de Ford Mustang geïnspireerde, sportieve SUV en een volledig elektrische Transit in de maak. Toekomstige volledig elektrische voertuigen worden ondersteund door het IONITY-consortium dat streeft naar de bouw van vierhonderd laadstations op belangrijke locaties in Europa voor 2020.

“Elektrificatie verandert de manier waarop we rijden en tanken met onze voertuigen. We beseffen dat oplaadtijden en -gedrag, fundamenteel anders zijn voor elektrische voertuigen dan in vijf minuten benzine of diesel tanken bij traditionele modellen”, aldus Scott. “Bij het lokaliseren van deze extra oplaadpunten hebben we geprobeerd rekening te houden met gewone rijd- en stoppatronen, zodat het opladen van een voertuig in de dagelijkse activiteiten van bestuurders past.”

# # #

*https://www.bbc.com/news/uk-47696839

**Deelnemers gaven toestemming voor het verzamelen en analyseren van hun gegevens en werden door grote wagenparkbeheerders uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Onafhankelijke beheerders werden door een externe dienstverlener voor de proef geworven.

Delen
Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden
Sebastiaan van de Pol
Press & Public Affairs

Sebastiaan van de Pol
PR Manager Ford Nederland B.V.
Telefoon: +31(0)20-5044504
E-mail: prfordnl@ford.com